بین الملل

برنده اولین مناظره انتخابات آمریکا

دستاورد این مناظره برای ترامپ تثبیت جایگاهش در بین هوادارها و برای بایدن ارتقای شخصیت رسانه‌ای‌اش و شکستن کلیشه سیاستمدار ناتوان بود.

مهدی خانعلیزاده - مناظرههای انتخابات ریاست جمهوری امریکا بعد از اولین مناظره بین دونالد ترامپ و جو بایدن جور دیگری خواهد بود. مناظره اخیر تاریخ مناظرههای انتخاباتی امریکا را به قبل و بعد از خودش تقسیم میکند.

در این مناظره تقریباً حرف کارشناسی زده نشد و فقط دعوا و کلکل بود. در حرف همدیگر زیاد پریدند و با هم بحث میکردند. البته دستاوردهایی هم برای هر دو طرف داشت. به نظر من ترامپ توانست سبد رأی خودش را حفظ کند، چون ترامپی بود که طرفدارانش دوستش دارند و مطلوبشان است.

کنار زدن کلیشه

از آن طرف بایدن هم توانست کلیشهای را که حزب جمهوریخواه و ستاد ترامپ سعی میکردند در سالها و ماههای اخیر از بایدن بسازند که او پیرمردی آلزایمری و کمحافظه است کنار بزند. بایدن 90 دقیقه ایستاد؛ دعوا کرد؛ جنگید، در حرف طرف مقابل پرید و توانست بحث را مدیریت کند. بنابراین هر دو نامزد توانستند دستاوردهایشان را داشته باشند، اما این دستاورد برای بایدن ارزش افزوده داشت، چون کمک کرد کلیشه تصویری که از او به عنوان سیاستمداری ناتوان ساخته شده بود از بین برود.

البته در مناظره مسائل زیادی مطرح شد. با نظرسنجی و پژوهشی که شش ماه پیش انجام شد مشخص شد جامعه امریکا دو قطبیتر شده است، یعنی جمهوریخواهها جمهوریخواهتر و دموکراتها دموکراتتر شدهاند.

همه مناظرههای انتخاباتی تاریخ امریکا را بررسی نکردم، اما به نظر میرسد سابقه نداشته است حتی روی یک موضوع کوچک و فرعی دو نامزد نتوانند با هم اشتراک نظر داشته باشند. مثلاً در باره گرمایش زمین و ماجرای آتشسوزی کالیفرنیا ترامپ و بایدن با هم اتفاق نظر نداشتند. در این خصوص از یک طرف ترامپ کاملاً مدیریت دموکراتها را در کالیفرنیا زیر سؤال برد و از طرف دیگر بایدن عدم توجه ترامپ به تغییرات آب و هوایی و خروج امریکا از معاهده پاریس را عامل این مسئله دانست.

این مناظره مملو از دعوا و کلکل طرفین بود. مجری هم بارها ورود کرد و دعوا کرد و صدایش را بالا برد و داد زد.

برنده انتخابات

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم در مناظره اخیر دو نامزد انتخاباتی احزاب جمهوریخواه و دموکرات چه اتفاقی افتاد، میتوانیم بگوییم دستاورد این مناظره برای ترامپ تثبیت جایگاهش در بین هوادارها و برای بایدن ارتقای شخصیت رسانهایاش و شکستن کلیشه سیاستمدار ناتوان بود. بنابراین با وجود اینکه از نظر تحلیلگران و من این مناظره برندهای نداشت اگر بخواهیم به زور یک نفر را برنده معرفی کنیم جو بایدن بود که توانست کلیشه رسانهای از شخصیتش را از بین ببرد.

https://shoma-weekly.ir/rnE4sD