سیاسی

برنامه های کاندیدا ها مانند چکی است که باید وصول شود

ششمین جلسه فراکسیون موتلفه اسلامی در مجلس نهم با حضور تعدادی از نمایندگان این فراکسیون در تاریخ 28/9/91 تشکیل و دکتر عبدالرضا مصری به اتفاق آراء به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب شد.
سمیه عظیمی-ششمین جلسه فراکسیون موتلفه اسلامی در مجلس نهم با حضور تعدادی از نمایندگان این فراکسیون در تاریخ 28/9/91 تشکیل و دکتر عبدالرضا مصری به اتفاق آراء به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب شد.
مصری نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی است که در دوره هفتم مجلس نیز نماینده مجلس بوده است. وی در دولت اول احمدی نژاد به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی از مجلس رای اعتماد گرفته بود و همچنین دبیر استان کرمانشاه حزب موتلفه نیز بوده است.
با مصری به عنوان رئیس فراکسیون موتلفه در مجلس گفتگو کردیم تا نظراتش را درباره تشکیل فراکسیون موتلفه در مجلس و اهداف و برنامه های این فراکسیون در دوره پیش رو بدانیم.
 
دلیل تشکیل فراکسیون موتلفه در مجلس چیست و شما به عنوان رئیس فراکسیون چه برنامه های را برای این دوره در نظر دارید؟
مجلس شورای اسلامی دارای کمیسیون ها و کمیته های تخصصی است که هر کدام با اهداف مشخصی تشکیل می شوند.
تشکیل یا شرکت افراد در این کمیسیون ها و کمیته های نیز به علاقه افراد بستگی دارد؛ این ابراز تمایل برای انجام یک فعالیت مشخص گاهی در قالب یک فراکسیون صورت پیدا می کند که حتی ممکن است بعضی افراد در چند فراکسیون نیز حضور داشته باشند.
اهداف فراکسیون نیز معمولا حمایت از مواضع یا برنامه های خاص مجموعه هدف است که به عنوان مثال فراکسیون تولید مجلس با هدف حمایت و ارتقای سطح تولیدات ملی تشکیل شده است.
فراکسیون موتلفه هم که در دوره گذشته با فعالیت های آقای بادامچیان شکل گرفت در این دوره نیز با حمایت و تلاش های وی تشکیل شد.
مهمترین هدف این فراکسیون نیز هماهنگی در امور سیاسی و تاثیر گذاری در این امور خواهد بود؛ چراکه موتلفه به عنوان باسابقه ترین و درخشان ترین حزب سیاسی کشور از قبل از انقلاب تا امروز در راستای آهنگ ولایت حرکت کرده و با تشخیص درست زمان ، مکان و شرایط توانسته زمینه سازی برای تصمیم گیری های مسئولین در مقاطع حساس کشور را فراهم کند.
حزب موتلفه در بسیاری از مواقع نقش موثری هم دراین تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها داشته و این حزب چه از زمان امام راحل و چه بعد از آن هواداران ارزشمندی همچون شهید بهشتی و شهید امانی داشته که عضو حزب موتلفه بودند.
لذا این حزب همچنان هوادارانی میان نمایندگان منتخب مردم دارد که در قالب فراکسیون موتلفه در مجلس شورای اسلامی گردهم آمده اند.
بنابراین یکی از اساسی ترین اهداف این فراکسیون در مجلس انجام فعالیت های سیاسی و حضور در عرصه های مختلف تصمیم سازی و تصمیم گیری در امور کشور است منتها هماهنگ با ولایت و همراه با روحانیت اصیل و اصولگرا.
 
 مطمئنا فراکسیون موتلفه در دوره جدید برنامه هایی را برای فعالیت خود در نظر گرفته است.
فراکسیون سعی می کند بسته به شرایط و اتفاقات مختلف کشور برنامه های مختلفی داشته باشد که این برنامه در حال حاضر در قالب انجام فعالیت های سیاسی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی شکل خواهد گرفت.
همچنین برنامه عمده دیگر، اثرگذاری فراکسیون در کمک به شناخت بیشتر و موثرتر کاندیداها  توسط مردم خواهد بود که در این راستا نقطه نظرات نمایندگان مردم برای پیشبرد اهداف نظام در این زمینه دریافت خواهد شد.
 
 برنامه هایی که شما ذکر کردید برنامه های عام است که احتمالا مصادیقی هم باید داشته باشد.
قطعا؛ فراکسیون تلاش دارد که در جلسات آینده تقویمی را برای اجرای برنامه های خود تهیه و تدوین کند که در این تقویم مطمئنا دیدار با بزرگان نظام و علما و همکاری با سایر فراکسیون های اصولگرا در مجلس دیده خواهد شد.
همچنین استفاده از ظرفیت حزب در شهرستان ها نیز از جمله دیگر برنامه ها است که در این خصوص ایجاد هماهنگی میان اعضای فراکسیون در مجلس با دفاتر استانی حزب در دستور کار قرار دارد.
چراکه نمایندگان عضو فراکسیون می توانند ارتباط موثر و مطلوبی با دفاتر استانی حزب در استان متبوع خودشان برقرار کرده و در تصمیم سازی های استانی مثمر ثمر باشند.
 
 درباره جلسات فراکسیون فرمودید. برنامه ریزی مشخصی برای تشکیل منظم جلسات وجود دارد؟
در حال حاضر قرار بر این است که جلسات هر 15 روز یکبار تشکیل شود اما مطمئنا در مواقعی که ضرورت احساس شود جلسات فوق العاده هم تشکیل خواهد شد.
 
رویکرد فراکسیون موتلفه در مجلس نسبت به انتخابات آتی چگونه است؟
آهنگ حرکت فراکسیون موتلفه در حقیقت آهنگ حرکت حزب موتلفه است؛ چون این فراکسیون چارچوب و سیاست های حزب موتلفه را پذیرفته و با اعتقاد به همین چارچوب نیز تشکیل شده است.
لذا در نگاه به انتخابات آتی ریاست جمهوری دو رویکرد را در نظر خواهد داشت؛ اول اینکه در چارچوب سیاست های حزب فعالیت کند و دوم تلاش کند تا به حزب در اتخاذ استراتژی و سیاست های کلی یاری برساند.
چراکه در واقع نمایندگان مردم عصاره ملت در مجلس هستند و به همین جهت تلاش می کنیم که نظرات نمایندگان عضو فراکسیون به اعضای حزب منتقل و سیاست های مدنظر حزب نیز توسط اعضای فراکسیون به مجلس منعکس شود.
درباره رویکرد کلی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری هم این نکته حائز اهمیت است که قاعدتا دیدگاه فراکسیون همراهی با جامعتین خواهد بود.
 
 بنابراین محورهایی برای بررسی یک کاندیدا به عنوان نامزد احتمالی ریاست جمهوری از طرف فراکسیون در نظر گرفته شده است.
مساله ای که در حال حاضر می توان مطرح کرد این است که فراکسیون به طور قطع در انتخابات چه شوراها و چه ریاست جمهوری ورود پیدا می کند اما الان در شرایطی نیستیم که بتوانیم اظهار نظر صریحی درباره این موضوع مطرح کرد.
چون برای اعلام نظر صریح باید هم کاندیداها به طور مشخص اعلام حضور کنند و هم منتظر خروجی شورای نگهبان درباره تایید یا رد صلاحیت کاندیداها باشیم.
اما آنچه که مسلم است این است که ما برای بررسی شرایط یک کاندیدا باید به دو محور توجه کنیم؛ انتخاب و حرکت بر مبنای برنامه و ارزیابی تیم حامی کاندیداها.
درباره حرکت بر مبنای برنام باید گفت که فردمحوری و توجه به شخص کاندیدا در شرایط فعلی اهمیت خود را از دست داده و مردم هم به برنامه های افراد برای اداره کشور توجه دارند.
و نکته دوم هم اینکه باید به تیم و همراهان نامزد احتمالی ریاست جمهوری توجه کرد؛ چراکه ما در چند دوره گذشته شاهد بودیم که شخص رئیس جمهور پس از به قدرت رسیدن بعضا در حلقه افرادی که جزو تیم وی بودند گرفتار تغییراتی شد.
به عنوان مثال آقای کروبی بعد از اینکه بخشی از تیم خود را برای اداره امور کشور در برنامه تلویزیونی خود مطرح کرد با استقبال مردم روبرو نشد و حداقل رای را از طرف مردم کسب کرد.
در دوره های گذشته متاسفانه سختی ها و هزینه هایی از جانب حامیان روسای جمهور بر کشور و مردم تحمیل شده که باید از این موضوع در شرایط فعلی اجتناب کرد.
در زمان آقای هاشمی از طرف کارگزاران و در زمان آقای خاتمی از طرف حزب مشارکت هزینه هایی بر کشور وارد شد و در حال حاضر هم برخی حاشیه ها در اطراف رئیس جمهور وجود دارد.
اتفاقاتی که باید به آنها توجه خاص شود تا شاهد این گونه برنامه ها در دوره های بعدی نباشیم.
 
قالب هایی هم برای ارزیابی این برنامه ها در نظر دارید؟
برنامه کاندیداها از دو جهت مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. برنامه های مربوط به حوزه داخلی و سیاست خارجی.
نظرات اعضای موتلفه و صاحبنظران سیاسی در این حوزه ها مطرح شده اما به صورت اجمالی توجه به بحرانی ترین موضوع حال حاضر در کشور یعنی اشتغال و اقتصاد به عنوان محور عمده برنامه های حوزه داخل مطرح شده است.
ثبات اقتصادی، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، رونق تولید داخلی، توجه به بحث معیشت مردم و اشتغال جوانان از موضوعات مهمی است که باید رئیس جمهور آتی در این زمینه ها برنامه روشنی ارائه کند.
ضمن اینکه باید بررسی شود که آیا تیم کاری کاندیدای احتمالی توان محقق کردن این برنامه ها را دارد یا خیر.
در حوزه سیاست خارجی نیز کشور در دوره های گذشته افت و خیزهای فراوانی را تجربه کرده که باید راهکار روشنی برای این موضوع از سوی کاندیداها مطرح شود.
برنامه های کاندیدا ها همانند چکی است که باید وصول شود؛ پس برنامه مکتوب یک کاندیدا مثل چک امضا شده ای است که قابلیت وصول پیدا می کند.
یعنی مردم می توانند با استناد به برنامه هایی که یک کاندیدا و تیم کاری وی ارائه کرده اند مطالبات خود را از رئیس جمهور بخواهند.
طی دوره های گذشته مردم به تعهد خود که حضور میلیونی در پای صندوق های رای بوده عمل کرده اند؛ مردم یک روز فرصت دارند تا پایبندی به تعهدات خود را نشان دهند که در همه دوره ها این مساله را ثابت کرده اند؛ رئیس جمهور هم 4 سال فرصت دارد که به تعهدات خود عمل کند.
مردم در ادوار گذشته رئیس جمهور خود را مشخص کرده اند اما متاسفانه تضمینی برای اجرای تعهدات روسای جمهور نخواسته اند، اما برنامه های مشخص و مکتوب از جانب کاندیداها می تواند سند تضمین شده ای برای درخواست و مطالبات مردم در آینده باشد.

https://shoma-weekly.ir/Yuu4QO