بین الملل

برنامه قدرتهای بزرگ برای خاورمیانه تغییر کرده است

آقایان کری و لاوروف در دوحه نشستی داشتند. در ابتدا این موضوع هم پس از این نشست مطرح شد که این دو قدرت بزرگ علاقمند هستند مباحث منطقه ای به ویژه حوزه خاورمیانه و چالش های عراق و سوریه با مذاکره حل و رفع شود و نظام‌بندی جدید نسبت به این تحولات صورت گیرد. با تغییر نگاهی که در قدرت های بزرگ نسبت به تحولات خاورمیانه ایجاد شده است، تحولات خاورمیانه زین پس به طریقی متفاوت رقم خواهد خورد.
در هفته‌ اخیر در حالی هیأتی از ریاض به دمشق سفر کرد که پیش از آن نیز سفر رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به عربستان تأیید شده بود. دکتر حسن لاسجردی، کارشناس بین‌الملل و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دلایل این سفرها را تشریح می‌کند.

به نظر شما سیاست عربستان در قبال سوریه باتوجه به سفرهای مقامات دو کشور تغییر کرده است؟
هفته گذشته در خبرها آمده بود که هیأتی امنیتی از عربستان به سوریه سفر کرده است. در همین حال مباحثی هم از تمایل سعودی ها و خود سوری ها برای حل بحران در این کشور نیز مطرح شد. به نظر می رسد این سفرها می تواند سرآغاز یک تغییر در نگاه دو کشور نسبت به روابط با یکدیگر محسوب شود بدین معنا که هم عربستان و هم سوریه به دنبال فضایی دیگر می گردند تا مسائل خود را حل کنند. از طرفی، بسیاری بر این باورند که دیگر اقدامات منطقه ای از جمله موضوع هسته ای ایران و روابط کشورمان با فرانسه در فضای جدید منطقه ای نیز کمک کرده تا رویکرد عربستان نسبت به مباحث خاورمیانه تغییر کند.

این تغییر دائمی است؟ کوتاه مدت نیست؟
همینطور است. پس از تغییراتی که در ساختار سیاسی عربستان به وجود آمد و جنگ یمن نیز برای این کشور دستاوردی نداشت، از شدت نگاه منفی سعودی ها به سوریه به تدریج کاسته شد و از طرفی همان مباحث "گفتگو و مذاکره" برای حل بحران ها در منطقه که غرب نیز عنوان کرد و نیز رایزنی هایی نظیر اجلاس دوحه سبب این تغییر دیدگاه شد و به نظر هم نمی رسد این تغییر کوتاه مدت باشد.

نظر شما درخصوص مذاکراتی که بین وزیر امورخارجه امریکا و روسیه درباره بحران سوریه انجام شده است، چیست؟
در دو هفته گذشته، آقایان کری و لاوروف در دوحه نشستی داشتند. در ابتدا این موضوع هم پس از این نشست مطرح شد که این دو قدرت بزرگ علاقمند هستند مباحث منطقه ای به ویژه حوزه خاورمیانه و چالش های عراق و سوریه با مذاکره حل و رفع شود و نظام‌بندی جدید نسبت به این تحولات صورت گیرد. با تغییر نگاهی که در قدرت های بزرگ نسبت به تحولات خاورمیانه ایجاد شده است، تحولات خاورمیانه زین پس به طریقی متفاوت رقم خواهد خورد.
در عین حال اشاره به این موضوع را خالی از لطف نمی دانم که بالاخره عمر برخی از بحران های منطقه نیز دیگر به پایان رسیده است برای نمونه معارضان در سوریه پس از پنج سال نتیجه ای کسب نکردند، یا داعش در عراق به آن چه می خواست دست نیافت. از این رو منطقه آماده تغییر و تحولات جدید شده است.

نقش مقاومت سوریه و ارتش این کشور را در تغییر نگاه غرب و برخی کشورهای منطقه به تحولات این کشور چه می دانید؟
به طور حتم، متغیر افکار عمومی در به نتیجه رساندن این تحول دیدگاه یکی از عواملی است که کشورها و دولت ها و سازمان های بین المللی می توانند به آن توجه خاص داشته باشند. در سوریه به طور حتم نقش مردم همانند عراق از آن جهت بسیار مهم بوده است که هم در بحت های انتخاباتی، حفظ اکثریت آرا را در پی داشته و هم در تغییر چرخش مدیریت جامعه به طرف اقلیت یا اکثریت نقش داشته است.

نقش کشورمان را در برقراری حفظ ثبات در منطقه خاورمیانه به ویژه پس از توافق هسته ای چه می دانید؟
جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته ای طرحی را مبنی بر تشکیل مجمع گفتگوهای منطقه ای ارائه کرد که طرح این موضوع نشان می دهد ایران باتوجه به ظرفیت های موجود پس از حل موضوع هسته ای، برای حل بحران های منطقه ای نیز آمادگی لازم را دارد. سفر دوره ای که وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای عربی و غیر عربی نیز داشته است، گویای این واقعیت است که ایران قصد دارد حلقه حاشیه امن خود را با همسایگانش چه نسبت به موضوع هسته ای و چه نسبت به شفافیت در نگاه کشور به تحولات منطقه ایجاد کند.

https://shoma-weekly.ir/Jlq7rF