سیاسی

بررسی دغدغه های جامعه پزشکی کشور در حزب مؤتلفه اسلامی

کارگروه پزشکی حزب مؤتلفه اسلامی با حضور جمعی از روسای بیمارستانها، روسای دانشگاه های علوم پزشکی، پزشکان و متخصصان در حوزه های مختلف پزشکی و نمایندگان جامعه پرستاری برگزار شد.
کارگروه پزشکی حزب مؤتلفه اسلامی با حضور جمعی از روسای بیمارستانها، روسای دانشگاه های علوم پزشکی، پزشکان و متخصصان در حوزه های مختلف پزشکی و نمایندگان جامعه پرستاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی در این نشست که به همت مدیریت اقشار معاونت سازماندهی این حزب برگزار شد، دکتر بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حضور داشتند.

مشکلات کنونی کشور ناشی از نبود دولت حزبی است

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی در این نشست با تشکر از پزشکان و کادر درمان گفت: کلیات مشکلات جامعه پزشکی در این جلسه احصاء شده است، مشکلات کنونی کشور ناشی از نبود دولت حزبی است و در این صورت است که پاسخگویی به معنای واقعی محقق شود.

وی افزود: در دو سال گذشته و با همهگیری کرونا؛ جامعه پزشکی چهره ویژه ارزشی از خود نشان داد و آن ماهیت پزشکی ایرانی و اسلامی را به نمایش گذاشت.

بادامچیان با تاکید بر اینکه ما با دولت چین کارگروه مشترکی داریم تصریح کرد: در این کارگروه مقرر شد همکاری های پزشکی ایران و چین در دستور کار قرار بگیرد و قصد یک فعالیت پژوهشی در مقابل غرب را داریم.

* حزب مؤتلفه اسلامی در خدمت همه اقشار است

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی تاکید کرد: اگر میخواهیم مشکلات پزشکی کشور را حل کنیم توجه به دانش، تربیت، اخلاق پزشکی و آیندهپژوهی در این حوزه بسیار مهم است و البته پزشکان باید یکدیگر را در حوزه طرح و برنامه قبول داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه مؤتلفه اسلامی تنها حزب دارای کارگروه پزشکی است یادآور شد: حزب مؤتلفه اسلامی در خدمت همه اقشار است.

* ما با افزایش ظرفیت بسیار مخالف بودیم

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این نشست در پاسخ به سؤال پزشکان حاضر در جلسه با بیان اینکه در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب برخی از جوانان نسبت به طرح افزایش ظرفیتها انتقاد خود را مطرح کردند، گفت: ما از جزئیات این مسائل و مشکلات آگاهی داریم و با افزایش ظرفیت بسیار مخالف بودیم اما با وجود این مخالفتهای کارشناسی شده موفق نشدیم با تصویب طرح مقابله کنیم. وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ما برای مخالفت با طرح تلاش بسیاری کردیم اما وزیر بهداشت 20 درصد افزایش ظرفیت را پذیرفت و در دستور کار قرار گرفت.

* فضا برای پذیرش طرحها چندان مهیا نیست

شهریاری درباره مسئله مهم مهاجرت پزشکان به خارج از کشور نیز گفت: موضوع مخارج پزشکی بهویژه درباره ارز ترجیحی و مانند آن به سمع و نظر مسئولین رسیده است اما به دلیل حساسیت نسبت به جامعه پزشکی فضا برای پذیرش طرحها چندان مهیا نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: من به رئیسجمهور اعلام کردم سازمان برنامه و بودجه توجهی به مسائل پزشکان ندارد و علیرغم دستور رئیسجمهور برای تخصیص اعتبار، مبالغ مورد نظر به حوزه پزشکی پرداخت نشد.

وی ضمن بیان اینکه وزرا در دولتها از اعتبار و جایگاه لازم برخوردار نیستند، افزود: وزرای اقتصادی دولتها معمولاً دست وزرای بهداشت را میبندند و آنها اختیارات لازم برای خدمت را ندارند.

پزشکان شرکت کننده در این نشست نیز پرسش ها، انتقادات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند که مهمترین موارد مطروحه به این شرح است:

- یکی از مسائل قابلطرح موضوع تضاد منافع است.

- در زمینه اقتصاد دارو باید فکر اساسی کرد و برای داروسازان در سبد درآمدشان خدمات را بیشتر کرد، این خدمات در حوزه عرضه، تقنیین و ارائه خدمات باید مورد توجه قرار گیرد تا مسئله بازار دارویی بهصورت مطلوب دربیاید.

- نسخ الکترونیکی یکی دیگر از مشکلات است که طرح ناپخته و کارشناسی نشده با زیرساختهای ناقص است که حتی کشورهای پیشرفته سالها نسبت به آن پژوهش کردند و سپس آن را اجرایی ساختند.

- نسخه الکترونیک خوب است اما به دلیل عدم آمادگی زیرساختها مضرات آن بیش از محاسنش است.

- بازنگری در عملکرد بیمهها یکی از مواردی است که باید به آن توجه نمود زیرا بیمهها به وظایف خود نمیپردازند.

- در زمینه دارو و حمایت از تولیدات داخل و نحوه توزیع صحیح اقدامات مناسبی صورت نمی گیرد.

- افزایش میزان پذیرش دانشگاهها در شرایط کنونی منطقی به نظر نمیرسد.

- اقتصاد درمان شرایط مطلوبی ندارد.

- موضوع مهاجرت پزشکان یکی دیگر از مهمترین دغدغههای کشور است.

- یکی از دردناکترین اتفاقاتی که برای پزشکان بالینی روی داد طرح مالیات پلکانی بر درآمدها بود.

- بیان مشکلات پرستاران

- تأکید بر ضرورت آموزش صحیح در حوزه پزشکی.

https://shoma-weekly.ir/ID7XRM