سیاسی

برخی موارد طرح فعالیت احزاب دور از انتظار بود

قانون احزاب بعد از فراز و نشیبهای بسیار به مجلس آمد وبعد از کار در کمیسیون شوراها در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. تا کنون بندهای از آن به تصویب شده است و موادی اصلاح شد و برخی به کمیسیون ارجاع داده شد تا کار بیشتری بر روی آن انجام گیرد.
عبدالرضا مصری رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اشکالات طرح" نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی" اظهار داشت: قانون احزاب بعد از فراز و نشیبهای بسیار به مجلس آمد وبعد از کار در کمیسیون شوراها در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. تا کنون بندهای از آن به تصویب شده است و موادی اصلاح شد و برخی به کمیسیون ارجاع داده شد تا کار بیشتری بر روی آن انجام گیرد.

وی افزود: به نظر من از اینکه قانون مدونی به اسم قانون احزاب داشته باشیم، گام خوبی است که در این راستا برداشته شده‌است. اما اینکه "این قانون" نیاز همه احزاب را به طورکامل در کشور برطرف خواهد کرد، جای تامل دارد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برخی مواردی که در این قانون دیده شد، دور از انتظار بود. به طور مثال لیسانس و فوق لیسانس داشتن برای کسی که تمایل به انجام کار حزبی دارد؛ چرا که ممکن است آن حزب یک حزب کارگری و یا صنفی و یا قشری از جامعه باشند که لیسانس نداشته باشند، لذا الزاما نباید چند نفر لیسانس اختیار حزب را در دست بگیرند !

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم این گونه مردم را جدا کنیم، دیگر کسی نمی ماند که عضو حزب قرار گیرد. به نظر من چون احزاب دستگاه رسمی و از ارکان کشور نیستند نباید در مراحل عضویت آن، این گونه رفتار کنیم. زیرا حزب یک گرایش فکری ، سلیقه و یک ذائقه است. راه حزب باید باز باشد تا هرکسی با هر سلیقه‌ای که دوست دارد در آن مشارکت کند. به نظر من ضمن اینکه رعایت چهار چوب نظام برای احزاب باید صد در صد لحاظ شود اما در عضو گیری نباید محدودیت ایجاد کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: بحثی دیگری که در این راستا وجود دارد بحث عدد نفرات حزب است. به نظرمی رسد این احزاب ده الی بیست نفری که هم اکنون در کشور وجود دارند و به عنوان یک حزب در مسایل کشور ورود پیدا می کنند، را نمی توان حزب نامید. زیرا حزب در سایر کشورهای دنیا یک زیر بنای اولیه دارد. یعنی اگر آن حزب کمتر از 500هزار نفر نسبت به جمعیت آن کشور، داشته باشد و نتواند امضا با مشخصات کامل جمع کند؛ اجازه فعالیت حزبی به آن نمی دهند.

وی افزود: در ایران متاسفانه 5 نفر می توانند تشکیل حزب بدهند . که عمده این احزاب 5 نفره ، احزاب سهم خواه هستند که می‌خواهند سهمی در قدرت داشته باشند. سهم در قدرت داشتن با فعالیت داشتن برای پیشرفت کشور دو حرف جداست! حزبی می تواند در کشور اثرگذار باشد که جمعیت هوادار آن زیاد باشد . تا از آن پتانسل هوادران خودش برای پیشبرد اهداف کشور در مواقع خاص استفاده کند.اما یک حزب 5 نفره چه اثری می خواهد در کشور داشته باشد ؟! به غیر از سهم خواهی چه کاری می تواند برای کشور انتخاب کند ؟! لذا همه این موارد باید در قانون لحاظ شود. به نظرم شرط تشکیل یک حزب نباید کمتر 500 هزار نفر باشد و اجازه ندهیم کسی کمتر از این تعداد در کشور ادعای حزب کند . و گرنه 200 حزبی که همه آنها به اندازه یک اندازه یک حزب نمی شود اثری در کشور نخواهند داشت . /

https://shoma-weekly.ir/PfKxlL