سیاسی

برخی از تیم روحانی او را تک دوره ای می دانند

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت و گو با سایت مثلث آنلاین، رویکرد دولت آقای روحانی برای ایجاد گشایش سیاسی کشور را تشریح کرد.
آقای حجاریان اخیر در مصاحبه ای مدل مدنظر خود برای اداره کشور با آقای روحانی مقایسه کرد و گفت من دنبال توسعه سیاسی هستم که بنیانش دموکراسی است اما رویکرد آقای روحانی به گشایش سیاسی می انجامد که دموکراسی را در پی دارد، ارزیابی شما از این نوع موضع گیری چیست؟

این تئوری یک شباهت هایی با شرایطی که الان آقای روحانی در کشور در حوزه سیاست داخلی دنبال می کند جود دارد چون احساس جریان اعتدال این است که فضایی که بعد از فتنه 88 در کشور پدید آمده فضای بسته ای است تا باز نشود زمینه بازگشت دوباره توسعه سیاسی به وجود نمی آید از این رو به نظر می رسد این شرایط را به عنوان شرایط گذار برای رسیدن به آن دوران طراحی کردند و نظرشان این است که با باز شدن فضای سیاسی کشور، به مرور فضا را برای روی کار آمدن آن جریان فراهم کنند.

منظورتان از آن جریان چیست؟

آن جریان تندرویی که به ظاهر شعار دموکراسی خواهی می دهد اما در واقع هدفش سکولاریزه کردن کشور است. این سیاست با بقیه سیاست هایی که اصلاح طلبان در زمینه عبور از روحانی برای انتخابات آینده و دستور العملی که برای انتخابات دادند همخوانی دارد چون آنها تأکید کردند ائتلافی بین جریان تندرو با اعتدال صورت نمی گیرد.

اگر این یک نوع جدایی جریان تندرو اصلاح طلب از جریان اعتدال آقای روحانی است چه منطقی دارد که اطرافیان آقای روحانی برای جریان تندرو اصلاح طلب گشایش سیاسی ایجاد کنند؟

به هر حال تیمی که هم اکنون روی کار است وابستگی هایی به جریان تندرو اصلاحات دارند آنها در واقع شرایط را برای هموار کردن راه برای آن جریان مدیریت می کنند.

نمی توان خیلی راحت این حرف شما را پذیرفت . در واقع همین جا باید این سوال را از شما مطرح کنم که آیا منطقی است یک طیف حاکم با دست خود زمینه کنار رفتنش از عرصه قدرت را به وجود آورد؟

خوب طبیعی است. شاید برخی از آنها هم باور ندارند که بتوانند بیش از یک دوره ادامه بدهند.

چرا این سخن را مطرح می کنید ؟ یعنی خود تیم آقای روحانی باور ندارد که بیش از یک دوره در حوزه ریاست جمهوری است؟ اما آنچه از شواهد پیداست خلاف این عقیده شماست

تقریبا این باور در برخی از آنها وجود دارد که با این تیم و ترکیب بیش از یک دوره امکان ادامه نیست چون نزدیک یک سال از روی کار آمدن دولت یازدم می گذرد اما خیلی از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی تحقق پیدا نکرده است و غلبه بر مشکلات همچنان با چالش های جدی روبرو است.

به نظرتان تیم آقای روحانی موفق می شود گشایش سیاسی ایجاد کند تا بعد تداوم آن شرایط به توسعه سیاسی برسد؟

گشایش سیاسی الان باید سد مهم ضدفتنه الان روبرو است، به عبارت دیگر گشایش سیاسی در قالب رفع حصر دنبال می شود ولی موضعگیری قوه قضائیه و صدور احکام جدید برای تعدادی از عوامل فتنه که فرار کردند از آن حکایت می کند که اجازه آنکه آنها از فضای باز سیاسی برای احیای دوباره جریان فتنه استفاده کنند داده نخواهد شد بنابراین می کوشند از باز کردن فضای فرهنگی به گشایش فضای سیاسی وارد شوند.

اینکه می گویید جریان اعتدال در دوره چهار سال دولت یازدهم موفق نخواهد بود، یک صحبتی هم آقای حسینیان مطرح کرد که "مردم برای بازگشت احمدی نژاد لحظه شماری می کنند" یعنی دولت آقای روحانی آنقدر بد عمل کرد که جامعه برای بازگشت به احمدی نژاد بی قرار است، آیا شما این نظر را دارید؟

البته در قشری از جامعه که الان فشار تورم و گرانی زیاد است، نحوه خدمات رسانی مطلوب نیست مثلا خیلی از پروژه های توسعه روستایی که باید قبلا به پایان می رسید متوقف شده؛ در این قشر شاید چنین نگاه و برداشتی وجود داشته باشد اما خیلی بعید است که آقای احمدی نژاد دوباره به قدرت برگردد. الان اعتراض صنف آهن و طلا فروش را داریم، بازار برای ارزش افزوده مالیاتی دچار چالش جدی با دولت است خوب طبیعتا در سیاست خارجی نیز اگر دولت نتواند توافق مناسبی را برای لغو تحریم ها داشته باشد اینها همه نگرانی ها و دغدغه هایی است که می تواند موجب عدم موفقیت دولت بشود.

در نهایت به باور شما آقای روحانی نخستین رئیس جمهوری بعد از انقلاب خواهد بود که فقط یک دوره چهارساله مسئولیت قوه مجریه را برعهده دارد؟

بله، پیش بینی اصلاح طلبان این است که نباید سرنوشت خودشان را به روحانی گره بزنند یعنی کاری نکنند که نقاط ضعف و ناکارآمدی هایی که در برخی بخش های دولت است به اصلاح طلبان نسبت داده شود، به همین خاطر در حمایت از آقای روحانی مقداری با احتیاط عمل می کنند. این کارها را انجام می دهند تا اگر خواستند در دور آینده کس دیگری را معرفی کنند با مشکلی مواجه نشوند.

یعنی آنها نیز فهمیدند این احتمال وجود دارد که شاید آقای روحانی رئیس جمهوری تک دوره ای باشد؟

بله.

https://shoma-weekly.ir/IgdpI5