بین الملل

برخورد خشن پلیس سبب گسترش دامنه اعتراضات ترکیه شده است

دکتر رحمت حاجی مینه در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل «هفته نامه شما»، درباره ناآرامی های اخیر ترکیه، اظهار داشت: شیفت اعتراضات مدنی و اجتماعی ترکیه به اعتراضات سیاسی به خاطر فضا و شرایط حاکم بر سیاست داخلی و خارجی ترکیه بوده است.
دکتر رحمت حاجی مینه در گفتگو با خبرنگار بینالملل «هفته نامه شما»، درباره ناآرامی های اخیر ترکیه، اظهار داشت: شیفت اعتراضات مدنی و اجتماعی ترکیه به اعتراضات سیاسی به خاطر فضا و شرایط حاکم بر سیاست داخلی و خارجی ترکیه بوده است.

 این کارشناس مسائل ترکیه در ادامه با بیان این مطلب که امروز به دلیل شرایط داخلی ترکیه ومنطقه خاورمیانه، سیاست بر دیگر حوزه های ترکیه سایه افکنده است، یادآور شد: حزب اعتدال و توسعه در حوزه داخلی در راستای حل مسائل کردها و پیشبرد فرایند صلح با چالش هایی خصوصاً از سوی دو حزب جمهوری خلق و حرکت ملی روبرو شده است، احزابی که نمی خواهند اسم اردوغان و حزبش به عنوان حل کننده مسئله کردها در این کشور در تاریخ ثبت شود، از طرف دیگر، سیاست هایی که ترکیه در حوزه خارجی پس از سال 2011 در قبال مسئله سوریه مبنی بر برکناری بشار اسد در پیش گرفته است نیز با مخالفت دو حزب دیگر و همچنین علوی‌‌های ساکن ترکیه همراه بوده است.

 وی افزود: احزاب مخالف با بهره  برداری از این اعتراضات تلاش می کنند تا این اعتراضات را به سیاست های کلان حزب عدالت و توسعه در حوزه داخلی و خارجی پیوند دهند و آنها را ناکارآمد نشان دهند.  واقعیتی که در سخنان رهبران دوطرف به خوبی خود را نشان می دهد  این که رهبر حزب جمهوری خلق  اعتراضات را در نتیجه سیاست ترکیه نسبت به سوریه  اعلام کرده است، درحالی که آقای رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر ترکیه  نیز چنین اعتراضاتی را به تحریک مخالفین خود دانست و آنها را به لحاظ درصدی کمتر از موافقان خود خواند.

 حاجی امینه بر همین اساس تصریح کرد: موج اعتراضات به طور علنی و خشونت آمیز ابتدا در واکنش به حادثه ریحانلی  در هفتههای پیش اتفاق افتاده بود و اعتراضات در آنجا هم به  سوی سیاستهای کلان ترکیه نسبت به سوریه نشانه رفتند و امروز در ترکیه شرایط به گونه ای شده که در نتیجه هرگونه اعتراض اجتماعی هم، مخالفت ها ماهیت سیاسی به خود بگیرد. مثلاً  در قضیه اخیر، مردم در اعتراض به احداث مجتمع تجاری در فضای سبز و قطع درختان قدیمی یک پارک تجمع کردند، اعتراضاتی که رفته رفته موج آن به بخش های دیگر نیز سرایت کرد و حتی شاهد بودیم که ترک های ساکن اروپا نیز به آن پیوستند.

 وی به موضوع دیگری که موجب دامن زدن به این اعتراضات شد اشاره کرد و گفت: نحوه برخورد پلیس ترکیه با اعتراضات  نیز موجب تشدید اعتراضات شد چرا که از سال 2002(حاکم شدن حزب اعتدال و توسعه) تاکنون چنین برخوردهای خشونت آمیزی بی سابقه بود تا جایی که خود اردوغان هم نسبت به این قضیه واکنش نشان داد.

 پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه همچنین گفت: البته این نوع برخورد خشونت آمیز پلیس ترکیه در شهرهای کردنشین در جنوب شرقی ترکیه از سابقه طولانی برخوردار است که ترکها با امنیتی کردن مسئله کردها و جلوگیری از رسانه ای شدن آن، از هرگونه اعتراض به نحوه برخورد خشونت آمیز پلیس با شهروندان کرد خود جلوگیری کرده بودند. اما امروز در استانبول نحوه برخورد پلیس با معترضان و استفاده از گاز اشک آور به یکی از عوامل اصلی گسترش دامنه اعتراضات و انتقادات تبدیل شده است.

 وی درباره آینده این اعتراضات خاطرنشان کرد: موج ناآرامیهایی که امروز در ترکیه به وجود آمده و تبدیل به اعتراضات سیاسی شده است، بستر را برای تکرار بیشتر این گونه از اعتراضات فراهم کرده است و با قطبی شدن بیشتر فضای سیاسی ترکیه خصوصاً بین احزاب عمده این کشور شاهد فراگیر شدن موارد اینچنینی در آینده خواهیم بود.

 بخشی از این اختلافات به وجود آمده به خاطر خوی عثمانیگرایی اردوغان بوده، با توجه به اینکه شاهد هستیم اردوغان مایل است به عنوان یک قدرت منطقه ای شناخته شود و بر همین اساس در مسائل داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند.

 حاجی امینه در پایان درباره تأثیر خوی عثمانی گرایی اردوغان در شدت گیری موج اعتراضات، خاطرنشان کرد: برخی از انتقادهای مطرح امروز در داخل و خارج ترکیه متوجه ماهیت نئوعثمانیسم سیاست حزب اعتدال و توسعه به رهبری اردوغان است که استدلال بیشتر منتقدین در این راستا، اظهارات مقامات AKP و سیاستهای اخیر ترکیه در حوزه خاورمیانه به رهبری داود اغلو وزیر امور خارجه خصوصاً در قبال سوریه بوده است و بر این اساس که سیاست های منطقه ای ترکیه امروز بر گرفته از دوره امپراطوری عثمانی البته با ابزار جدید است که به خاطر فاصله توانمندی های عینی ترکیه با سیاست های اعلامی، باعث خواهد شد این سیاست های فعال منطقه ای به شکست بینجامد.

https://shoma-weekly.ir/o8ZTYJ