بین الملل

برخلاف قبل آمریکا خود وسط گود آمده است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امروز تحولات منطقه به سمتی سوق پیدا کرده که غربی ها در حال سنجش و بررسی این موضوع هستند که آیا خاورمیانه، امروز قابل تغییر است یا خیر؟.
به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، حسن لاسجردی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گردهمایی اصناف و بازاریان که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد با اشاره به برگزاری انتخابات های متعدد در منطقه خاورمیانه اظهار داشت: در همین چند روز انتخابات ما شاهد برگزاری انتخابات در لبنان و افغانستان بودیم و دو دیگر نیز پیش رو داریم که اولی در ترکیه و دومی که از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است در سوریه برگزار خواهد شد.

لاسجردی ادامه داد: با توجه به روند برگزاری انتخابات‌های متعدد در منطقه می‌توان به این نتیجه رسید که رقابت شکل گرفته در خاورمیانه از یک طرف میان عناصر داخلی و از طرف دیگر مولفه‌های بیرونی است و در اصل، می توان گفت که رقابت میان مقاومت و دمکراسی توسط غرب دیکته شده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در هر منطقه نیز مقاومت در برابر هجمه های بیرونی نامگذاری خاصی شده است. بطور مثال در چند سال اخیر مقام معظم رهبری این مسئله را بعنوان شبیخون فرهنگی،تهاجم فرهنگی و امسال نیز با عنوان فرهنگ و مدیریت جهادی یاد نموده اند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امروز تحولات منطقه به سمتی سوق پیدا کرده که غربی ها در حال سنجش و بررسی این موضوع هستند که آیا خاورمیانه، امروز قابل تغییر است یا خیر؟

لاسجردی ادامه داد: تمامی کشمکش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در منطقه بر اساس همین فرضیه به جلو می رود. منطقه ای که از شرق از کوههای هیمالیا شروع شده و به کناره دریای مدیترانه و شمال آفریقا ختم می شود آیا از لحاظ فرهنگی و اجتماعی قابل تغییر است؟ تمرکز واقعی دنیا روی همین مسئله است.

وی افزود: وقتی دلایل را بررسی می‌کنیم به این نکته خواهیم رسیدکه عناصر خارج از خاورمیانه در حال برنامه ریزی بر روی چند مولفه اصلی هستند تا عوامل اتصال مردم به یکدیگر در این منطقه را از بین ببرند، به عنوان مثال، همانگونه که مطلع ید بیش از 90 درصد مردم مسلمان هستند و آنها بر روی مولفه دین تمرکز کردند،مولفه دوم تفکرات قومیتی و سومین مولفه نیز دست گذاشتن بر روی منابع روی زمین و زیر زمین در این منطقه. عواملی مانند منابع انسانی و کاری که بیشتر از نفت برای بیگانگان حائز اهمیت است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: لذا در منطقه ای هستیم که در زمان کنونی ،چه بخواهیم و چه نخواهیم زیر ذره بین هستیم . اگر به 40 سال قبل برگردیم منطقه آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی چنین وضعیتی داشت و تمام نگاهها به آن سمت بود.

لاسجردی با بیان اینکه در دنیای کنونی برای اینکه به این نتیجه برسند که چگونه می‌توانند بر منطقه خاورمیانه مدیریت نمایند در حال رقابت هستند گفت: قبلا این رقابت از راه دور و توسط عوامل داخلی در هر کشور انجام می شد اما اکنون خودشان به وسط گود آمده اند. اینگونه است که در سال 2011 فقط وزیر خارجه آمریکا نزدیک به 14 بار به اسرائیل سفر می کند انتخاب‌های منطقه باید انجام شود و ببینیم ماحصل این انتخابات چه می شود.

وی افزود: بزنگاههای اصلی انتخابات سوریه و عراق است تا بینیم طیف جدیدی روی کار می آید و یا همین دولتمردان بر سر کار باقی خواهند ماند که اگر اینچنین شود بازهم باید شاهد تغییر تفکرات دولتهای کنونی باشیم.زیرا سوریه و بشار اسد بعد از این همه بحران دیگر نمی‌توان مانند چهار سال گذشته عمل نموده و یا در عراق نمی‌توان بحث گروه‌های سنی را نادیده گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: در هر حال بنده امیدوارم در این پهنه که یک فرصت برای جمهوری اسلامی جهت مدیریت نمودن اوضاع است با ایجاد یک فضای جدید بتوانیم تاثیر گذاری خود را در منطقه بیش از پیش نماییم.

https://shoma-weekly.ir/i3kxlv