سیاسی

«برجام بانکی» باید به تصویب مجلس برسد

توصیه‌ها و شرایط کارگروه اقدام مالی که تحت عناوینی نظیر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به بانک مرکزی تحمیل شده تعهدات سنگین و پیچیده‌ای است که می‌تواند به نوعی یک «برجام بانکی» برای کشور تلقی شود و تبعاتی مشابه برجام هسته‌ای برای کشور به ارمغان بیاورد که در آن داده‌ها و ستانده‌ها متوازن نیست. طبق اصل‏ هفتاد و هفتم قانون اساسی که قرارداد‌ها و موافقت‏ نامه‏های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد؛ برجام بانکی هم باید تصویب قوه مقننه را داشته باشد.
محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه هیئت نظارت بر برجام تا کنون خروجی دقیقی نداشته است، از اعضای این هیئت خواست تا به وظایف قانونی خود عمل کنند.

به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، وی که در پایان اجلاس دبیران این حزب سخن میگفت با تبیین دادهها و ستاندههای برجام تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری پیش بینی فرموده بودند آمریکاییها بدعهدی کردند و از بدعهدی آمریکاییها بدتر اینکه عدهای در داخل اصرار دارند بر این عهدشکنی آمریکاییها سرپوش بگذارند.

حبیبی با اشاره به انتخابات پیش رو در آمریکا افزود: قبل از برگزاری این انتخابات و مشخص شدن نتایج، دستگاه سیاست خارجی باید تضمینهای لازم را از دولت اوباما اخذ کند و الا مشخص نیست که آیا رئیس جمهور بعدی آمریکا به همین حداقلها هم پایبند باشد.

وی همچنین با برشمردن موارد نقض برجام در خصوص توافق صورت گرفته بین بانک مرکزی و کارگروه اقدام مالی (FATF) اظهار داشت: توصیهها و شرایط کارگروه اقدام مالی که تحت عناوینی نظیر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به بانک مرکزی تحمیل شده تعهدات سنگین و پیچیدهای است که میتواند به نوعی یک «برجام بانکی» برای کشور تلقی شود و تبعاتی مشابه برجام هستهای برای کشور به ارمغان بیاورد که در آن دادهها و ستاندهها متوازن نیست. طبق اصل‏ هفتاد و هفتم قانون اساسی که قراردادها و موافقت‏ نامه‏های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد؛ برجام بانکی هم باید تصویب قوه مقننه را داشته باشد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی همچنین با اشاره به پرونده حقوقهای نجومی برخی مدیران دولتی گفت: اینکه عدهای بخواهند با فرافکنی دولتهای گذشته و یا سایر نهادها را مقصر اصلی جلوه دهند و خود را مبرا بدانند راه حل مسئله نیست بلکه نوعی پاک کردن صورت مسئله است. مسئولان دولتی با پذیرش این واقعیت تلخ باید به فکر درمان این بیماری در نظام اداری باشند.

حبیبی در ادامه با اشاره به برخی تغییرات در دولت به خصوص در سطوح فرمانداریها و استانداریها در آستانه انتخابات، از دولت خواست ضمن رعایت ملاحظات انتخاباتی در این انتصابات به گونهای عمل کند که اعتماد عمومی افزایش یابد و با اجتناب از به کارگیری عناصری که در جریان فتنه ۸۸ کارنامه مبهمی دارند یک اجماع و توافق عمومی را در شهرها و استانها در خصوص اتقان
تصمیم گیری
ها و سیاستهای هیئتهای اجرایی انتخابات به وجود بیاورد.

وی در ادامه به حضور باشکوه ملت ایران و سایر آزادیخواهان جهان در راهپیمایی روز جهانی قدس اشاره کرد و ضمن تقدیر از این حضور حماسی افزود: روز قدس موازنه قدرت را به نفع جهان اسلام تغییر داده است و این راهپیمایی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر ساله با شکوهتر از سال قبل برگزار میشود.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان تاریخ خیانتهای برخی سران کشورهای عربی به آرمان فلسطین، عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را آخرین خنجری دانست که سران مرتجع عرب بر پیکره جهان اسلام وارد کردند.

وی افزود: انفجارهای ترکیه ثابت کرد که اشتباه محاسباتی در تصمیمات استراتژیک چگونه میتواند امنیت یک کشور را به خطر بیاندازد و مطمئنا سران عربی نیز با حمایت از رژیم صهیونیستی امنیت و حکومت خود را به خطر خواهند انداخت.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پایان گفت: انفجارهای ترکیه تاوان کژفهمی سران این کشور است که با حمایت از داعش و خرید ارزان نفت عراق مار در آستین خود پرورش دادند.

حبیبی افزود: انعطافی که امروز ترکها در حل موضوع سوریه از خود نشان میدهند حکایت از بازگشت یک نوع عقلانیت به عرصه تصمیمگیریهای راهبردی در ترکیه دارد. البته ما در هر صورت دست زدن به هر عمل تروریستی را محکوم کردهایم و میکنیم و اقدام تروریستی در ترکیه از این قاعده مستثنی نیست.

محمد نبی حبیبی همچنین با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت فرمودند: موضوع حقوقهای نجومی هجوم به ارزشهاست، گفت: رئیسجمهور با برکناری مدیران متخلف به تبعیض ناروا پایان دهد.

به گزارش روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی وی درحاشیه نشست دبیران گفت: پرداخت حقوقهای نجومی ارزشهایی چون عدالت و انصاف در جامعه را هدف قرار داده است و دولت باید پاسخگو باشد. تنها چیزی که افکار عمومی را راضی میکند، برگرداندن وجوه اضافی پرداختی به مدیران به خزانه کشور و برکناری متخلفین است.

وی با اشاره به اینکه در یک وزارتخانه 50 نفر حقوق های بالای 40 میلیون تومان می گیرند که اصلا پذیرفتنی نیست، گفت: خوشبختانه رئیسجمهور در ضیافت افطارمدیران و استانداران قول داده اشکالات را برطرف کند و در این مورد پاسخگو باشد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی همچنین در مورد فتنه گفت: دولت باید بداند راهبرد آمریکا نفوذ در داخل و قطع نفوذ ایران در منطقه و جهان است. نفوذ در داخل توسط اهل فتنه صورت میگیرد. عدم حساسیت برخی مسئولین دولتی نسبت به تحرک اهل فتنه و نفوذ دشمن میتواند خطرآفرین باشد. امیدوارم این غفلت طوری نباشد که مردم غفلت کنندگان را از خواب بیدار کنند.

وی با اشاره به تصدی برخی از مسئولیت های مهم در وزارت خانه ها و نهادهای دولتی علی الخصوص وزارت علوم توسط برخی از افراد که در جریان فتنه 88 نقش داشتند و یا حتی در آن مقطع بازداشت شدند، این رویکرد را نوعی دهن کجی به مردمی دانست که در 9 دی غفلت زدگان را از خواب بیدار کردند.

حبیبی در پاسخ به سؤالی در مورد لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم در بحرین گفت: واکنشهای جهانی نسبت به این عمل آل خلیفه که مصداق بارز نقص حقوق بشر است، نشان میدهد که آل سعود و آل خلیفه چه خبط عظیمی کردهاند. آنها خود را انگشت نمای نقص حقوق بشر کردهاند و مردم مسلمان منطقه این رویکرد را برنمیتابند.

وی گفت: تابعیت خود آل خلیفه اکنون زیر سؤال است. معلوم نیست آنها تابعیت بحرین را دارند یا تابعیت عربستان سعودی را.

وی گفت: اقدام آل خلیفه یادآور عمل جنایتکارانه شاه خائن در تبعید امام خمینی (ره) است. آل خلیفه باید از سرگذشت شاه در ایران درس عبرت بگیرد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی همچنین با حمایت از موضع صریح و شجاعانه سردار قاسم سلیمانی در خصوص بحرین گفت: حزب موتلفه اسلامی در این مسیر از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.

آقای حبیبی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: پسلرزههای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با استعفای کامرون و سقوط ارزش پوند در همان دقایق اولیه خود را نشان داد. به قول نخست وزیر بلژیک نتیجه این همه پرسی سیلی به پروژه اروپایی بود.

وی افزود: واکنشهای اولیه نشان داد اتحادیه اروپا در همگرایی دچار چالشهای جدی است. احتمال اینکه این روند ادامه داشته باشد بعید نیست. همچنین انگلیسیها دچار تجزیه خواهند شد. اسکاتلند و ولز از هماکنون ساز جدایی را به صدا درآوردهاند.

محمد نبی حبیبی در ادامه با اشاره به رکود نفسگیر اقتصادی در کشور و تعطیلی تعدادی از کارخانجات تولیدی فولاد در نوشهر و قزوین از دولتمردان خواست هر چه سریع تر برای این موضوع چاره اندیشی کنند و الا تداوم و توسعه رکود اقتصاد کشور را به با مشکلات پیچیدهای روبه رو خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/5Ii0R6