سیاسی

برای کاهش مشکلات اقتصادی کمتر مصاحبه کنید

اینکه همین طوری غیر کارشناسی تا یک مساله ای در اقتصاد می شود یک مصاحبه بکنیم و یک طرح موضوع جدید کنیم این مشکل را حل نمی کند بلکه بی اعتمادی را افزایش می دهد چون عملی نمی شود. باور کنید بزرگترین مشکل اقتصادی کشور همین تیم اقتصادی دولت و اظهارات حساب نشده آن هاست!
اشاره: احمد کریمی اصفهانی را همه به صراحت لهجه می شناسند او سالهاست که به عنوان دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار در خدمت فعال و اسلامی ماندن اقتصاد کشور است . شرایط اخیر ارزی و موضوع پیشنهاد تک نرخی شدن ارز وزیر اقتصاد را با او به گفتگو نشستیم:

*آقای کریمی وزیر اقتصاد گفته است که دولت در شرایط حاضر به دنبال تک نرخی کردن ارز است نظر شما چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم فکر می کنم مسئولین محترم اول باید معنی ارز تک نرخی را عنوان کنند بعد ببینیم امکان تحقق آن هست یا نه؟ و این که آیا این مسئولی که می گوید ارز را تک
نرخی کنیم اصلا معنی آن را می فهمد؟
اینکه همین طوری غیر کارشناسی تا یک مساله ای در اقتصاد می شود یک مصاحبه بکنیم و یک طرح موضوع جدید کنیم این مشکل را حل نمی کند بلکه بی اعتمادی را افزایش می دهد چون عملی نمی شود. باور کنید بزرگترین مشکل اقتصادی کشور همین تیم اقتصادی دولت و اظهارات حساب نشده آن هاست!

* مثلا در مورد همین سخن آقای حسینی توضیح دهید؟
بله ببینید ارز تک نرخی یعنی در هر کوی و برزن بتوانیم ارز مورد نیازمان را تهیه کنیم و آن هم با قیمت واحد یعنی صرافی و اتاق مبادله و دلال های خیابان فردوسی دلار را به یک قیمت بدهند. خوب این چه وقت ممکن است؟ وقتی که امکانات ارزی ما بتواند پاسخ تقاضا را بدهد آنهم پاسخ کل تقاضا را یعنی حتی اگر تقاضای کاذبی هم هست که خیلی هم زیاد هست بتوانیم پاسخش بدهیم آن وقت ارز تک نرخی می شود و می ماند.

* امروز چنین شرایطی داریم؟
مسلما خیر همین بی اعتمادی که در اثر اظهارات لحظه به لحظه و غیر کارشناسی این آقایان در جامعه شکل گرفته است تقاضای کاذب سیری ناپذیری را در بازار ایجاد کرده است تا این وجود دارد امکان تک نرخی کردن ارز اصلا وجود ندارد و من معتقدم کسی که در شرایط حاضر از تک نرخی شدن ارز دم می زند حقیقتا از کمترین مساله اقتصادی اطلاع ندارد!
البته اشتباه نشود. این سخن من به معنی این نیست که ما توان ارزی و پولی پایینی داریم ماجرا کاملا بر عکس است اکنون کشور از توان ارزی و پولی بسیار بالایی برخوردار است و درآمد ارزی در هشت ساله گذشته دقیقا برابر هشت دوره گذشته بوده است و ذخایر ارزی خوبی هست اما آقایان دقت نمی کنند که ما در شرایط تحریم شدیدی هستیم که قدرت نقل و انتقال ارز مان را به شدت پایین آورده و تا حدودی هم  به این دلیل است که نمی توانیم پاسخ گوی تقاضا باشیم و البته باز این هم دلیل دیگری بر عدم امکان تک نرخی شدن ارز است. که البته خود این شرایط هم تا حدودی معلول اظهارات غلط و سو مدیریت است.

* ممکن است مثال بزنید؟
بله در مورد همین ارزان شدن ارز ببینید اخبار گذشته را بررسی کنید از ابتدای سال این اقایان از ارزان شدن ارز سخن گفتند نتیجه چه شد نرخ سرکش این هفته ها همین دلیل کافی نیست. بجای این حرفها و شعار ها که بی اعتمادی و هیجان بازار را بیشتر می کند دست بردارند و تیم اقتصادی دولت چند وقت اظهار نظر و مصاحبه نکنند باور کنید فضا آرام می شود و التهاب بازار از بین می رود. همین روز سه شنبه 15 آبان نرخ دلار رفت زیر سه هزار توامان وزیر اقتصاد دوتا گفتگو کرد گفت ارز تک نرخی و ... دوباره بازار ملتهب شد و ارز در ساعات پایانی گران شد دیگر از این ملموس تر مثال می خواهید؟
علتش هم این است که بی اعتمادی به صحبتهای تیم اقتصادی دولت تاجایی بالا رفته که هر سخن آنان برای آرام کردن بازار نتیجه عکس می دهد و لذا من حقیقتا بر این باورم که صحبت نکردن مسئولین تیم اقتصادی دولت برای اقتصاد کشور جدا ثواب است.

* با این اوصاف اگر شرایط نقل و انتقال ارز در کشور تسهیل شود تک نرخی کردن ارز را ممکن می دانید؟
ببینید این تک نرخی شدن ارز خیلی موضوع بزرگی است که آن را اینقدر ساده می گیرند من فکر می کنم در آن شرایط هم دولت حداقل باید به دونرخ تن دهد الان که چندین نرخ داریم.
ولی در شرایط فعلی هم معتقدم دولت می تواند تا سه نرخ کاهش دهد ولی حداقل سه نرخ را باید بپذیرد یکی نرخ صرافی دوم نرخ اتاق مبادلات ارزی و سوم نرخ بازاروگرنه در شرایط حاضر ارز تک نرخی اظهار نظری کاملا غیر علمی و بی مبنا است و نیازی به بحث و جدل ندارد زیرا آینده نزدیک همین را ثابت خواهد کرد.
مگر این که این اجماع جهانی که علیه ما است ان شا الله به زودی و با ناامیدی کامل دشمنان از بین برود و آن وقت موضوع فرق می کند.

* این روز ها صحبت از توافق جدید دولت و بخش خصوصی است مبنی بر الزام صادر کنندگان به صرف کردن درآمد صادراتی خود برای واردات یا مستقیم یا از طریق فروش ارز خود به واردکنددگان نظر شما چیست؟

البته در مورد الزام کردن باید احتیاط کرد الزام به صادر کنندگان ممکن اسا اصل صادرات را هم خراب کند.
نکته مهمتر این که مگر درآمد صادرات غیر نفتی ما چقدر است اگر پتروشیمی و میعانات گازی را غیر نفتی حساب نکنیم؟ خوب درآمد ارزی صادرات پتروشیمی و میعانات گازی هم که دست دولت است بیایند ابتدا آن منبع عظیم را به واردات و وارد کننده ها نزدیک کنند اگر باز هم کم آمد بعد  بخش خصوصی را وادار به کمک کنند.
اما یک نکته مهمتر هم این جا هست که صادر کننده خصوصی وقتی خودش در ایران است و در اینجا کار می کند مگر می تواند درآمد صادراتی اش را وارد کشور نکند حالا با هر سختی بالاخره می آورد و تبدیل به ریال می کن پس خود به خود به دست وارد کننده می سد و ما فقط با این الزامها کار را درگیر مقررات سخت و دست و پا گیر می کنیم و فعالیت اقتصادی را کند تر از این که هست می نماییم.

* برخی از مسئولین و صاحبنظران از کاهش قیمت ارز در ماههای آینده  بخصوص آخر زمستان خبر داده اند نظر شما چیست؟
من عرض کردم که بر این اعتقادم به لحاظ توان ارزی وضع بالقوه خوبی داریم اگر این را بتوانند بالفعل کنند و درست مدیریت کنند که از این تیم اقتصادی موجود بر نمی آید بله چرا که نشود؟
اما اولا باید عزمی برای اصلاح وجود داشته باشد. من معتقدم توطئه ای داخلی در برخی نهاد های تاثیرگذار برای افزایش ناکارامدی اقتصادی وجود دارد که باید مشت این افراد باز شود اگر مدیریت موضوع دست کسانی بیافتد که بخواهند کار را درست کنند هرچند دشوتار ولی ممکن است چاره آن افزایش سرعت و سهولت نقل و انتقال ارز و پول است و در پی آن ایجاد قدرت پاسخ دادن به تقاضای ارزی در بازار

https://shoma-weekly.ir/iTLaY9