سیاسی

بدون نقد عالمانه و منصفانه به انحطاط خواهیم رسید

نقد علمى ، کارى است که باید هرچه زودتر در صدا و سیما آغاز شود و بویژه انحصارى که در حال حاضر وجود دارد نباید مانع توجه به اشکالات اصولى و عدم رقابت پذیرى برنامه هاى رسانه ملى شود. بدون نقد عالمانه و منصفانه و بدون وجود هماورد ، اگر به انحطاط در صدا و سیما برسیم، جاى تعجب ندارد.



• سبک زندگی را چگونه می‌توان تعریف کرد و شاخص‌های سبک زندگی ایرانی-اسلامی چیست؟

-بسم الله الرحمن الرحیم. وقتى صحبت از سبک زندگى مى کنیم ابتدا باید ببینیم چه تعریفى از انسان و زندگى او داریم. بینش اسلامى ما انسان را موجودى با کرامت معرفى مى کند یعنى انسان آفریده نشده تا خوار و خفیف و تضعیف شده و تحقیرشده و بدون آرمان و هدف زندگى کند. انسان داراى شخصیتى است که باید محترم شمرده شود؛ انسان به دنیا آمده است تا در دوران زندگیش رو به کمال برود و به مقام خلیفه اللهى برسد و شایستگى زندگى ابدى سعادتمندانه اى را پس از مراجعت به پروردگار بیابد. ایرانیان نیز که قرنها قبل از اسلام اشتیاق خود را به کمال و زیبایى و صدق و درستى نشان داده بودند، بهترین امکان تحقق آن را در شریعت محمدى و نمونه هایى که اهل بیت او براى ما مجسم ساختند، کشف کردند و سعى کردند نه تنها مؤمن واقعى ، مبلغ و معرف آن در بسیارى دیگر از نقاط جهان باشند و موفق هم شدند. بنابراین به لحاظ کلیات و شرف زندگى ما ایرانیان امروزه مباهات مى کنیم که نمونه هاى تعریف شده و الگوهاى واقعى و عملى از سبک زندگى داریم و موضوع سبک زندگى اسلامى ایرانى براى ما مجهول نیست و فقط جنبه نظرى ندارد. ما مى دانیم در هر حالت سیاسى و در هر وضع جغرافیایى زندگى خود را باید با چه سبکى پیش ببریم تا به اهدافمان برسیم و از انحراف نسبت به آرمانهایمان مصون بمانیم.

• شاخص‌های سبک زندگی غربی که در برنامه‌های رسانه‌ملی نمود می‌یابند و موجب آسیب در جامعه می‌شوند چیست؟

- واقعیت حاکم بر جامعه همواره منطبق بر شرائط مطلوب نیست و غیر از فرهنگ و تمدن خود ما که معرف هویت ما و اعتقاداتى که نشان دهنده شخصیت ما است، عوامل متعدد دیگرى بر ما کم و بیش اثر مى گذارند و هرکدام البته از جاذبه هایى برخوردارند. آن جاذبه ها عملا بر سبک زندگى ما اثر مى گذارد و ممکن است باعث ایجاد انحرافاتى موقتى یا دائمى بشود. این که چرا اثر مى گذارد و چگونه اثر مى گذارد موضوعى است که به استحکام اعتقادات نسل ما و نیز به شیوه هاى نفوذ و تبلیغ بیگانگان بر مى گردد، شیوه هایى که بویژه در آثار هنرى آنها و آنچه از رسانه ها پخش مى شود ظاهر مى گردد و ممکن است نسلى را مفتون و دورانى را بشدت گرفتار کند. امروزه فرهنگ غربى که بر اباحى گرى استوار شده و نتیجه سیطره ٢٥٠ سال اخیر آن تضعیف و فروپاشى نهاد خانواده واشاعه فرهنگ برهنگى است با بکارگیرى فناوریهاى نوین اطلاع رسانى جوامع ما را با تهدید شبهه افکنى و آشفتگى اعتقادى و غرق شدن در تمنیات اهریمنى و تجملات زائد و زینتهاى ظاهرفریب و تشریفات خانمان برانداز مواجه نموده است.

• موانع ارائه سبک زندگی ایرانی-اسلامی از سوی نخبگان چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ (مبانی و روش‌های نظام جامع سبک ایرانی-اسلامی را باید نخبگان ارائه می‌دادند که تا کنون محقق نشده است؛ چرا؟)

- نشناختن واقعیت مسأله و آگاه نبودن از ابعاد گزندى که رخ داده است و ریشه هاى آن و بویژه طرحى که در پشت آن نهفته است، از موانع اصلى است. چگونه مى توان مسأله اى را حل کرد اگر نسبت به صورت آن مسأله شناخت وجود نداشته باشد؟ پس اولین گام آن است که نخبگان ما با عمق فاجعه آشنایى علمى متناسب با شرائط نوین حاکم بر جهان و بر کشور ما پیدا کنند. اقتضاى این زمانه را باید درست فهمید. با این فهم درست و بر مبناى درک کامل و تحلیلى از سبک زندگى ارزشمند اسلامى ایرانى مى توان راه حلهاى متنوعى را در زمینه هاى مختلف ارائه داد که نجات بخش همه طیفها و گروههاى اجتماعى و حتى الهام بخش دیگران باشد.

• راهکار شما برای ارائه نظام جامع سبک زندگی ایرانی-اسلامی چیست و چگونه باید برنامه‌سازان را به سمت آن سوق داد؟

- این راه باید جامع باشد و همه ابعاد زندگى را دربرگیرد: امور تربیتى و تحصیلى و فرهنگى و اعتقادى، مسائل خانوادگى، مشکلات اجتماعى، ابعاد اقتصادى و زمینه هاى سیاسى و قضایى و امنیتى. هر الگویى که ارائه مى شود باید پاسخگوى همه ابعاد یاد شده باشد و الا ابتر مى ماند حتى ممکن است با نقصى که دارد اثر معکوس بگذارد. در این جا متوجه اهمیت دو نکته مى شویم اول این که نظریه ما در کل چقدر استحکام دارد و قابل عرضه است به گونه اى که پاسخگوى سؤالات و شبهات باشد و دوم این که الگوهاى عملى و قابل رؤیت تا چه حد به صورت جذاب و فراگیر معرفى مى شود که بتواند تشنگى وجدانى را نسبت به سبک زندگى فروبنشاند.

• نحوه تعامل رسانه ملی، برنامه‌سازان و نخبگان برای رسیدن به نظام جامع سبک زندگی ایرانی-اسلامی و بازنمایی آن در رسانه ملی باید چگونه باشد؟

- این تعامل از مرحله فهم مشترک درباره آرمان شروع مى شود و باید دربرگیرنده راهبرد و سیاست منسجم قبل از برنامه ریزى عملیاتى و آفرینش طرحهاى اجرایى باشد. مثلا در تهیه یک برنامه زنجیره اى اندیشه اولیه، داستان نویسى و صحنه پردازى و سپس کارگردانى حرفه اى و بالاخره اجراى توأم با رعایت باور کامل بازیگران و ظرافتهاى هنرى اهمیت دارد.

نهادهای حکومتی و غیردولتی برای تدوین ارائه نظام جامع سبک زندگی ایرانی-اسلامی چه وظایفی دارند؟

- نظارت بر این فرآیند کار حکومت است که باید از پس آن با استفاده از افراد کارکشته برآید و سپس راهنمایى و پشتیبانى. دستگاههاى حکومتى باید پرهیز کنند از مداخله در امورى که نسبت بدان تبحر ندارند و سعى کنند خودشان نمونه هاى ناشایستى در عمل از لحاظ سبک زندگى اسلامى ایرانى نباشند.

• اگر رسانه ملی –که اثرگذارترین نهاد کشور در ترویج سبک زندگی است- به روال کنونی خود ادامه دهد، سبک زندگی عمومی کشور در آینده نزدیک و دور به چه سمتی خواهد رفت؟

- نقد علمى ، کارى است که باید هرچه زودتر در صدا و سیما آغاز شود و بویژه انحصارى که در حال حاضر وجود دارد نباید مانع توجه به اشکالات اصولى و عدم رقابت پذیرى برنامه هاى رسانه ملى شود. بدون نقد عالمانه و منصفانه و بدون وجود هماورد ، اگر به انحطاط در صدا و سیما برسیم، جاى تعجب ندارد.

https://shoma-weekly.ir/rNjcLq