سیاسی

بدون حضور ایران، احتمال توافق در ژنو2 پایین است

رییس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی معتقد است:آمریکا در نهایت چاره ای جز به رسمیت شناختن نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در تحولات سوریه نخواهد داشت.
حمیدرضا ترقی در گفت و گو با خبرنگار شبکه ایران در باره علت مخالفت امریکا با حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو 2گفت: نگرانی دولت امریکا از این مساله ناشی می شود که حضور ایران در این نشست و ارایه طرح کارآمدی برای پایان دادن به مخاصمات در کشور سوریه از طرف کشورمان به افزایش وجهه بین المللی ایران منتهی خواهد شد. به همین خاطر مخالفت دولت امریکا طبیعی و قابل درک است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: اثبات تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در تحولات منطقه ای مساله غیر قابل قبولی برای آمریکاست. چون امریکایی ها می خواهند این گونه در سطح بین المللی مطرح کنند که خودشان تنها عامل حل و فصل تحولات سوریه هستند و اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار در مسایل سوریه شناخته شوند.

این فعال اصول گرا با بیان اینکه حضور ایران در نشست ژنو 2 برخلاف پرستیژ بین المللی و همینه امریکا در منطقه است، گفت:‌ اگر جمهوری اسلامی ایران در نشست ژنو 2 حضور نیابد، احتمال رسیدن به توافق به شدت کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران به دنبال این مساله نیست که حتما در این نشست حضور داشته باشد، با توجه به روابط حسنه دولت ایران با سوریه و عمق استراتژیک منافع دو کشور، طبیعی است بدون حضور ایران این نشست نمی تواند به راهکار متوازن و منطقی دست پیدا کند.

ترقی همچنین با اشاره به درخواست های اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ، کشورهای اروپایی و روسیه برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو 2 ،گفت:‌ امریکا در نهایت مجبور خواهد شد در مقابل نقش تاثیر گذار جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه و فشارهای بین المللی از مواضع خود عقب نشینی کند.

https://shoma-weekly.ir/qT0bHK