سیاسی

بدرقه دولت به سبک رهبری

سبک رهبری معظم انقلاب در بدرقه دولتهای هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد حقیقتاً الگوی رفتاری بسیار ارزشمند برای نخبگان و جریانهای سیاسی و حتی قوای سه‌گانه کشور است.

حمیدرضا ترقی- سبک رهبری معظم انقلاب در بدرقه دولتهای هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد حقیقتاً الگوی رفتاری بسیار ارزشمند برای نخبگان و جریانهای سیاسی و حتی قوای سهگانه کشور است.

تبعیت از این سبک نه تنها همه را به عدالت و انصاف در ارزیابی عملکردها نزدیک میسازد بلکه وجهه جمهوری اسلامی در عرصه بینالمللی را ارتقاء داده و مسئولیتپذیران جدید در کشور را دچار نگرانی و اضطراب نسبت به عاقبت کار و تلاش خدمتشان نمیکند.

این تعبیر که هرکس در این کشور کار میکند باید زیر باران نقد و تهمت و افترا برود و هرکس کارنمیکند باید مبرای از هر عیب و نقصی تلقی شود، آفت خطرناکی است که مسئولیت پذیری در جامعه را کاهش داده و از کیفیت مدیریتها میکاهد.

از طرف دیگر هر دولتی که به پایان میرسد اگر فقط نقاط ضعف آن برجسته شود و هیچ نقطه قوتی برای آن منظور نشود، پس رشد و پیشرفت کشور با همه مشکلات و موانع دشمنساز چگونه صورت گرفته است؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در 23/4/92 با به حضور پذیرفتن هیأت دولت دهم و شنیدن چند ساعته گزارش عملکرد رئیس جمهور و وزرای او، نگاه جدیدی را جایگزین نگرشهای افراطی و مغرضانه حاکم بر فضای جامعه نمودند.

در شرایطی که رئیس جمهور منتخب بر اساس آمارهایی که به وی دادهاند شرایط کشور و دولت را بدترین حالت تصور میکرد، در شرایطی که بعضی نمایندهها بهدنبال تشکیل پرونده و دادگاه برای دولت بودند.

در شرایطی که بعضی بزرگان سیاسی کشور را بحرانی جلوه داده و خود را منجی و نجاتبخش کشور القاء میکنند، در شرایطی که با فضاسازی و تبلیغات مسموم جز گرانی و سوء مدیریت هیچ چیز برجسته دیگری را در کارنامه دولت نهم و دهم باقی نگذاشتهاند، در شرایطی که مجلس و قوه قضائیه و جریانهای سیاسی هرکدام به بهانهای برای رضای خدا! لگدی به پیکر دولت در حال پایان میزنند. اظهار علاقه رهبری به ارائه گزارش عملکرد دولت به جامعه و خواص و کسانی که اهل فن و آشنا هستند، خستگی را از بدن خدمتگزاران به نظام و انقلاب اسلامی خارج میکند.

دقت رهبر معظم انقلاب به کارهایی که علیرغم دیدهشدن و علیرغم وجود خارجی ملموس مورد انکار بعضی سیاسیون قرار میگیرد حاکی از دوراندیشی و واقعبینی و انصاف رهبری است.

  نقاط برجسته دولتها

رهبری معظم انقلاب اسلامی در این نوع مراسمها نقاط برجسته هر دولت را بر شمردهاند.

دولت سازندگی: (بازسازی حقیقی کشور) و (داشتن کابینه کاری نه سیاسی)

دولت اصلاحات: (ناامید کردن دشمنان کمین کرده) و پیشرفتهای چشمگیر در صنعت و کشاورزی و علم و فناوری)

دولت احمدی نژاد: (حجم کار بسیار بالا و پرشتاب، سردست گرفتن شعارهای انقلاب) را بهعنوان نقاط برجسته حرکت و فعالیتهای دولتها دانستند، بنابر این هر دولتی علیرغم نقاط ضعفی که داشته نقاط مثبتی هم داشته که ارائه گردیده و معدل این عملکردها مورد بررسی و ارزیابی دقیق رهبری قرار میگرفته است.این ارزیابی نشان میدهد که میتوان بسیاری از نقاط مثبت دولتها را به دولتهای بعدی منتقل کرد و از آن بهعنوان رفتار یا عملی تجربه شده بهره برد تا دولت جدید با پتانسیل مثبت دولتهای قبل و پرهیز از نقاط ضعف و اشکالات تجربه شده قبلی روی کار بیاید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به همه کسانی که میخواهند در باره دولتها، درباره کابینه، درباره رؤسای جمهور قضاوت کنند، فرمودند که به این نکته توجه کنند؛ حجم کار بالا وتلاش خستگی ناپذیر و اعراض از آسایشها و آسودگیها و امتیازاتی که معمولاً مسئولان کشوها در دنیا دارند، استراحت میکنند، تفریح میروند، امتیاز میگیرند، اینها را نخواستن، ندیدن، طلب نکردن، امتیاز بزرگی است که این دولت از آن برخوردار بود. 23/4/92

  حفظ شعارهای انقلاب و اعتزاز به آنها در همه دولتها

رهبر معظم انقلاب یکی از نکات مهمی را که در این دیدار اشاره کردند نقش دولتها در حفظ ارزشهای انقلاب و جلوگیری از کمرنگ شدن آنها در طی دوران بعد از انقلاب بود، معظمله اقدام جبهه ضدانقلاب برای کمرنگ کردن شعارهای انقلاب را یک استراتژی دراز مدت دشمن دانستند که به تدریج صورت میگیرد، این شعارها و ارزشها چون موجب هزیمت جبهه ضد انقلاب میشوند، از اهمیت ویژهای برخوردارند و پاسداری از آنها رمز پیروزی دولتهای جمهوری اسلامی خواهند بود.

بنابر این هر دولتی که روی کار میآید موظف است این شعارها را حفظ و به آنها اعتزاز نماید زیرا کمرنگ شدن شعارها و ارزشهای انقلاب موجب انحراف انقلاب از خط امام(ره) و رهبری گردیده و مسیر پیشرفت آن را با چالش جدی روبهرو میسازد. طبق این هدایت مقام معظم رهبری حفظ ارزشها و شعارهای انقلاب؛ شاخص حرکت اصولگرایانه و اعتدالگرایانه و منطبق بر راه امام(ره) و انقلاب بودن دولتها محسوب میگردد.

صحنه کشور، صحنه تلاش، کار و فعالیت

توصیف صحنه کشور توسط مقام معظم رهبری به صحنه تلاش و کار و فعالیت بیانگر این حقیقت است که عرصه خدمت در نظام جمهوری اسلامی به دولت و وزارتخانهها منحصر نمیشود و جای جای کشور پهناور ایران محل تلاش و کار و فعالیت برای انسانهای خدمتگزار و دارای احساس مسئولیت است ولی مهمترین شاخص خدمت درست،انجام کارها با توجه به اهداف انقلاب و رویکرد هدفهای انقلاب اسلامی است، اگر در حوزه اقتصاد با هدف انقلاب اسلامی و در حوزه فرهنگ نیز با همین جهتگیری و در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز با همین رویکرد خدمت کنیم قطعاً به تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی کمک کردهایم.

بنابر این کسانی که از مسئولیتهای اجرایی دولت فارغ میشوند باید با حفظ هدف انقلاب در دیگر زمینهها به فعالیت خود ادامه دهند.

 

https://shoma-weekly.ir/sx83Qz