بین الملل

بحرین چگونه از ایران جدا شد؟

اتفاقی که طرح ریزی آن به سه سال پیش از سال 50و تاریخ ۲۲‌مرداد‌‌ همان سال باز می گشت. جایی که ۱۴ دى ۱۳۴۷ شاه در دهلی‌نو اعلام کرد اگر اهالی بحرین نمی‌خواهند به ایران ملحق شوند، ایران خواسته آنان را چنانچه مورد قبول سازمان ملل قرار گیرد، می‌پذیرد. این جمله به معنی عقب نشینی ایران و امتیاز دهی به انگلستان تفسیر شد، از‌‌ همان روز مفسرین سیاسی دیگر بحرین را جزء خاک ایران نمی‌دانستند.
محمد علائی- اتفاقی که طرح ریزی آن به سه سال پیش از سال 50و تاریخ ۲۲مرداد‌‌ همان سال باز می گشت. جایی که ۱۴ دى ۱۳۴۷ شاه در دهلینو اعلام کرد اگر اهالی بحرین نمیخواهند به ایران ملحق شوند، ایران خواسته آنان را چنانچه مورد قبول سازمان ملل قرار گیرد، میپذیرد. این جمله به معنی عقب نشینی ایران و امتیاز دهی به انگلستان تفسیر شد، از‌‌ همان روز مفسرین سیاسی دیگر بحرین را جزء خاک ایران نمیدانستند.

بحرین قسمتی از سرزمین ایران بود، اما در دوره انحطاط قاجاریه، دولت انگلستان از ضعف دولت مرکزی استفاده کرد و به موجب قراردادهایی که در سالهای ۱۸۲۰، ۱۸۶۱، ۱۸۸۰ و ۱۸۹۲ با بحرین منعقد کرد، به تدریج بر نفوذ خود در آن سرزمین افزود و بعدها مدعی شد که از زمان قرارداد ۱۸۲۰ دولت انگلستان شیخ بحرین را مستقل میشناخته است. دولت ایران نسبت به این امر معترض بود و حتی در نوامبر ۱۹۲۷ مسئله بحرین را به سازمان ملل ارجاع کرد، ولی راه حلی در این مورد به دست نیامد. پس از جنگ جهانی دوم لوایحی در ایران به تصویب رسید و به موجب آن دولت ایران موظف شد که نسبت به احقاق حقوق ایران در بحرین اقدام کند. همچنین دولت ایران در سال ۱۹۵۷ بر اساس مصوبهای که مجلس شورای ملی آن را تصویب کرد بحرین را به عنوان استان چهاردهم ایران اعلام کرد و دو کرسی خالی برای نمایندگان «استان چهاردهم» در نظر گرفته شد.

همچنین در ۱۹۵۸ نیز از شیخ سلمان بن احمد الخلیفه شیخ بحرین خواسته شد که وفاداری خود را به دولت ایران نشان دهد. اما فشار انگلیس به شاه به دست کشیدن ایران از ادعاهای ارضیاش نسبت به بحرین انجامید. در ۱۳۴۷ شاه طی دیدارش از هند گفت: اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند هرگز به زور متوسل نخواهیم شد و هر کاری که بتواند اراده مردم بحرین را به نحوی که نزد همه جهانیان به رسمیت شناخته شود، نشان دهد خوب است. ایران سعی داشت تا سرنوشت بحرین در یک همهپرسی تعیین شود، در حالی که حکومت انگلیس به دلیل آنکه همه پرسی و رجوع به آرای مردم بحرین سبب نفی سلطه آنان بر این کشور میشد، با آن مخالفت کرد. در نتیجه ایران و انگلستان توافق کردند تا به جای برگزاری همهپرسی، از سازمان ملل متحد خواسته شود سرنوشت سیاسی این سرزمین را از طریق یک نظرسنجی از میان گروهها و طبقات مختلف تعیین کند. حکومت بحرین که تحت نفوذ انگلیس بود برای تأثیرگذاری بر نتیجه نظرخواهی مصمم شد تا ساختار جمعیتی این سرزمین را با اکثریت دادن به عربها دگرگون سازد. در این راستا هزاران فلسطینی و نیروی کار عرب از کشورهای منطقه به بحرین هجوم آوردند. نظرخواهی از روز ۱۰ فروردین ۱۳۴۹ آغاز شد و مدیر دفتر سازمان ملل در ژنو از سوی «اوتانت» ـ دبیرکل وقت سازمان ملل ـ مأمور انجام این کار شد. وی پس از پایان مأموریت دوهفتهای خود در بحرین گزارش برداشتهای خود از صحبت با مردم و گروههای بحرین را که به ادعای وی از علاقه آنان به استقلال حکایت میکرد تسلیم دبیرکل نمود. با اعطای این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۲۷۸ ـ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۹ ـ را که خواسته مردم بحرین را تایید میکرد صادر نمود. این قطعنامه به دولتهای ایران و انگلستان ابلاغ شد و به این ترتیب تهران و منامه در ۱۳۵۰ ش. مرزهای دریایی میان خود را تعیین و تصویب کردند و روابط دوجانبه را در همه زمینهها آغاز نمودند. بحرین روز ۲۲ مرداد ۱۳۵۰ رسما استقلال خود را در برابر ایران اعلام کرد و در ۲۵ آذر ۱۳۵۰ رسماً عضو سازمان ملل متحد شد و به عنوان یکصد و بیست و نهمین عضو آن درآمد. از آن پس تاریخ ۱۶ دسامبر ـ ۲۵آذر ـ به عنوان روز ملی بحرین شناخته میشود. از نظر استراتژیک و سوق الجیشی بحرین در خلیج فارس از جایگاه بسیار ویژهای برخوردار است. تصور اینکه ایران در دو سوی یکی از مهمترین آبراههای جهان دارای ساحل باشد میتواند تا حدی نشان دهد که بحرین از حیث سیاسی و نظامی چه اهمیتی در تفوق بر کشورهای عربی منطقه وحتی تاثیرگذاری بر معادلات بین المللی برای ایران داشته است. اگر بحرین در حاکمیت ایران باقی میماند، با توجه به افزایش گستره آبهای سرزمینی، رگ حیاتی نفت دنیا تا حد زیادی در تسلط ایران قرار میگرفت.

رویترز از قول منابعی گزارش داده روسیه طبق توافقات با ایران روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت از ایران میخرد. درهمین حال، وزیر انرژی روسیه درباره توافق ۲۰ میلیارد دلاری مسکو با تهران گفت که این توافق نقض قوانین بینالمللی نیست.

جنگ در شرق اوکراین همچنان ادامه یافت و شماری دیگر در جریان این درگیریها کشته شدند. گفته میشود درگیریهای اخیر در شرق اوکراین میان ارتش این کشور و جداییطلبان، ۱۵۰۰ کشته داشته است. وزیر دفاع اوکراین این هفته مدعی شد که ارتش پیروزیهای جدید در شرق اوکراین کسب کرده و تا پیروزی قطعی فاصله چندانی ندارد. این درحالی است که جدایی طلبان اعلام کردهاند چند شهر مهم را همچنان در کنترل خود دارند.

وزارت حقوق بشر عراق با صدور بیانیهای اعلام کرد: تروریستها داعش زنان ایزدی، مسیحیان و مسلمان زیر ۳۵ سال را از منطقه سنجار در استان نینوا میان تروریستها توزیع میکنند. در این بیانیه آمده است: تروریستهای داعش با ربودن این زنان آنها را به نینوا میبرد تا آنها در اختیار داعشیهای خارجی قرار دهد.

پس ازدستور رئیس جمهور روسیه مبنی بر تهیه طرحی برای مقابله با تحریمهای غرب علیه مسکو، «دیمیتری مدودف» از امکان ممنوعیت عبور پروازهای اروپایی از آسمان این کشور خبر داد.

جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست که حماس را به رسمیت بشاسند.

یک مفتی سعودی در اقدامی همسو با اقدامات داعش اجازه بازرسی بدنی از زنان را برای این گروه تروریستی صادر کرد.

https://shoma-weekly.ir/PEp0iH