بین الملل

بحران کنونی عراق؛ بحران اخلاق و انحراف است

بیداری اسلامی حرکتی است مبارک و مخلصانه که برادران ایرانی ما این حرکت را به این نام نهادند. این حرکت توانست طاغوت های جهان را به ذلت بیفکند،طاغوت‌هایی که برای خود فرعون زمان به شمار می رفتند. بله؛ این حرکت اسلامی توانست تمامی طاغوت ها را سرکوب کند و مردم مسلمان را بیدار کند. این حرکت بزرگ مدیون انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی است.
بیش از دو سال است که موج بیداری اسلامی در جهان عرب آغاز شده و روز به روز هم در حال گسترده تر شدن دامنه آن و کشیده شدنش به دیگر کشورهای عربی است. در این میان نیز تغییر و تحولات بسیار زیادی در منطقه و جهان رخ داده که با موج بیداری اسلامی بی ربط نبوده است. با هدف بررسی جدیدترین تحولات منطقه و به ویژه عراق، خبرنگار روزنامه شما در اجلاس علما و بیداری اسلامی حضور یافت و مصاحبه ای اختصاصی با حجت الاسلام و المسلمین

سید«عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گرفت.

جناب سید عمار حکیم به نظر شما بیداری اسلامی چه تأثیری بر اوضاع منطقه و عراق گذاشته است؟

بیداری اسلامی حرکتی است مبارک و مخلصانه که برادران ایرانی ما این حرکت را به این نام نهادند. این حرکت توانست طاغوت های جهان را به ذلت بیفکند،طاغوتهایی که برای خود فرعون زمان به شمار می رفتند. بله؛ این حرکت اسلامی توانست تمامی طاغوت ها را سرکوب کند و مردم مسلمان را بیدار کند. این حرکت بزرگ مدیون انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی است.

اما عده ای از دشمنان اسلام که در مقابل این حرکت ایستاده اند قصد دارند دوباره طاغوت را بر جامعه اسلامی مسلط سازند و مردم مسلمان را مانند برده اسیر خود سازند. اصلاً برخی از کشورهای عربی این مأموریت را دارند و حاضرند با صرف میلیاردها دلار اوضاع را بالعکس نشان دهند. و اما در عراق حرکت بیداری اسلامی با انتفاضه مبارکه ماه شعبان در سال1991 شروع شد و با سرکوب عجیب مردم توسط نظام طاغوتی سابق و آمریکا و گروه تروریستی منافقین همراه گشت. اگر حرکت بیداری اسلامی در عراق سرکوب می شد مسلماً اوضاع امنیتی بهتر می شد ولی این حرکت مبارک همچنان باقی است. هم اکنون القاعده و نیروهای تروریستی تکفیری با این حرکت مبارزه می کنند و جدیداً آتش فتنه را در عراق به بهانه ی شیعه ـ سنی راه اندازی کرده اند.

دلیل اختلافات طائفی شیعه ـ سنی در عراق چیست؟

این اختلافات، اختلافات نوپایی است چرا که تاکنون در عراق اختلاف شیعه ـ سنی اتفاق نیفتاده است، به نظر من این اختلافات ریشه خارجی دارد.

عده ای از کشورهای عربی و غیر عربی با ملت عراق به دشمنی پرداخته اند و هم اکنون هم با صرف میلیاردها دلار می خواهند در عراق جنگ داخلی راه اندازی کنند از طرف دیگر متأسفانه دولت محترم به موقع این فتنه داخلی را سرکوب نکرد و روز به روز فضای داخلی کشور آشفته تر به نظر می رسد.

نقش گروه های تکفیری وهابی در مجتمع اسلامی چیست؟ و آیا این گروه ها توانسته اند به اهداف شوم برسند؟

گروه های گمراه وهابی اثر خود را در منطقه گذاشتهاند آنها با سرکوب انقلاب بحرین و عربستان و اقدامات تروریستی در سوریه و عراق توانسته اند به برخی از اهداف خود برسند از طرفی کشورهایی مانند قطر با فراهم کردن رسانه اعم از سایت و شبکه های خبیث ماهواره ای توانستهاند تفرقه را در بین مردم شعله ور کنند.

اجلاس بیداری اسلامی و علمای امت می تواند چه تأثیری بر سایر کشورهای اسلامی داشته باشد؟

فعالیت های مخلصانه جمهوری اسلامی و سخنرانی حکیمانه مقام معظم رهبری به طور مستقیم بر مردم مسلمان تأثیر دارد. من از مسئولین محترم اجلاس کمال تشکر را دارم و از آنها خواستارم که بین این اجلاس ها فاصله و وقفه نیفتد و باید مانند این اجلاس ها به طور دائم رخ دهد و انجام شود.

انتخابات در عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

انتخابات یکی از حقوق ملت عراق است. بسیاری از مردم در این انتخابات شرکت پرشوری داشته اند باتوجه به مسائل امنیتی اخلال در انتخابات مشاهده می شود ولی در کل این انتخابات قابل قبول بود.

انتخابات جمهوری اسلامی ایران را چگونه پیشبینی می کنید؟

مردم ایران مانند همیشه به پای صندوق انتخابات میآیند و امیدوارم با حضور حداکثری به فردی صالح و اصلح رأی مثبت دهند.

تأثیر بحران کنونی عراق بر اوضاع اجتماعی سیاسی اقتصادی چگونه بوده است؟

دشمنان ملت عراق چه از داخل وچه از خارج قصد بر آن دارند که اوضاع اجتماعی سیاسی اقتصادی را بد جلوه دهند ولی هموطنان عراقی با شعور سیاسی خود توانستهاند بسیاری از این توطئه ها را خنثی کنند.

بحران کنونی بحران اخلاق و انحراف است امیدوارم این اخلاق تغییر کند و این اوضاع به آرامش بازگردد زیرا اگر اوضاع بدتر شود مسلماً اوضاع بر منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

https://shoma-weekly.ir/ZCWHli