بین الملل

بحران اقتصادی یونان

نرخ بالای بیکاری، تورم بالا و حرکت مردم یونان به سوی کشورهای دیگر اتحادیه در کنار برنامه‌های اعلامی نخست‌وزیر یونان چالش فکری بزرگی برای تصمیم‌گیرندگان اروپایی ایجاد کرده است. بر همین اساس، در ابتدای سال ۲۰۱۵ یکی از مقامات حزب راست‌میانه در بوندستاگ آلمان، خود پیشنهاد خروج یونان از حوزه یورو را مطرح کرده است.
از نیمه دوم سال ۲۰۱۲ که یونان در خلال بحران اقتصادی ناتوان از تشکیل دولت بعد از چندین دوره انتخابات بود، اندیشه شکاکگرایانهای شکل گرفت که موضوع اصلی آن خروج از اتحادیه پولی اروپا و منطقه یورو بود. حال پس از دو سال، از انتخاب نخستوزیر جدید یونان، واژه Grexit که ترکیب دو واژه Greece و Exit است، مجدداً مورد توجه قرار گرفت. در زمان وقوع بحران اقتصادی اروپا، تصور مطرحکردن خروج یکی از کشورهای عضو اتحادیه از حوزه یورو کاملاً دور از ذهن بود اما با رأیآوردن حزب چپگرای سیریزا در یونان و مخالفتهای نخستوزیر جدید با سیاستهای ریاضتی اروپا و همچنین برنامههایی از قبیل کاهش بدهیهای اروپایی یونان و درخواست از طلبکاران یونان در بخشش بدهیها، افزایش استخدام در بخشهای عمومی، متوقف ساختن خصوصیسازی در یونان و افزایش دستمزدها، موضوع خروج یکی از اعضاء از حوزه یورو بهطور جدیتری مورد بحث قرار گرفته است.

نرخ بالای بیکاری، تورم بالا و حرکت مردم یونان به سوی کشورهای دیگر اتحادیه در کنار برنامههای اعلامی نخستوزیر یونان چالش فکری بزرگی برای تصمیمگیرندگان اروپایی ایجاد کرده است. بر همین اساس، در ابتدای سال ۲۰۱۵ یکی از مقامات حزب راستمیانه در بوندستاگ آلمان، خود پیشنهاد خروج یونان از حوزه یورو را مطرح کرده است. البته نهایتا طرفین تصمیم گرفتند تا با تمدید مهلت بازپرداخت بدهیهای آتن، با هم مهربانتر باشند؛ اما باید منتظر نشست و دید فرجام این اتفاق تاریخی چه خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/At8Q7b