بین الملل

بحران اقتصادی غرب و اخراج کارکنان شرکتهای مطرح تاکید وزیر امور خارجه ایتالیا بر اهمیت نقش ایران در ثبات منطقه ناکارآمدی دولت بایدن، پیام انتخابات کنگره روایتی از وضعیت اسف‌بار زندانیان در بازداشتگاه‌های آل سعود سقوط یک پهپاد صهیونیستها در جنوب فلسطین اشغالی کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین هشدار امیرعبداللهیان به گوترش درباره برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر

هشدار امیرعبداللهیان به گوترش درباره برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل ضمن مردود خواندن تلاش‌ها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران، نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی این شورا بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل تلفنی گفت‌وگو کردند.

تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله اوضاع اوکراین ویمن و همچنین مذاکره رفع تحریم‌ها از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی دو طرف بود.

وزیر خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به مسیر گفت‌وگوی فنی سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس، همکاری طرفین را مناسب خواند.

امیرعبداللهیان همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی دبیرکل سازمان ملل متحد را در جریان تبادل پیام‌های اخیر بین ایران و آمریکا در چارچوب ایفای نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات وین قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی با گوترش در خصوص بحران یمن، به ادامه نقش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تمدید آتش بس و همکاری با سازمان ملل در این خصوص تاکید کرد و یادآور شد: البته هرگونه تصمیم در مورد تداوم آتش بس و رفع کامل محاصره انسانی یمن توسط رهبران و مردم یمن اتخاذ می‌شود.

امیرعبداللهیان در خصوص اوکراین بار دیگر اتهامات بی اساس درباره ارسال پهپاد به روسیه با هدف استفاده در جنگ اوکراین را قویا تکذیب کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل ضمن انتقاد از مداخلات امنیتی و رسانه‌ای یک کشور عرب در اغتشاشات اخیر در ایران از مواضع و اقدامات غیرسازنده برخی کشورها به شدت انتقاد کرد و افزود: برخلاف منشور ملل متحد، تعداد معدودی از دولت‌های غربی با سوء استفاده از مطالبات مسالمت آمیز در ایران، اقدام به تشویق خشونت و آموزش ساخت سلاح و کوکتل مولوتف در فضای مجازی و رسانه‌ای کردند، که در نتیجه باعث کشتار پلیس و ناامنی در ایران شدند، تا جایی که زمینه را برای اقدام تروریستی داعش مهیا ساختند.

گفتنی است برخی از دولت‌های غربی در تدارک برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره ایران هستند.

گوترش هم در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به وظایف شورای حقوق بشر، هرگونه مداخله سیاسی شورای حقوق بشر در امور کشورها را مردود خواند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن تقدیر از نقش سازنده ایران در مبارزه با تروریسم و در کمک به برقرای آتش بس در یمن، خواستار ادامه همکاری‌های ایران با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن برای تمدید آتش بس موقت در این کشور شد.

آنتونیو گوترشتاکید ایران بر دیپلماسی را ستود و درباره گفت‌وگوی رفع تحریم‌ها، احیای توافق را متضمن منافع تمامی طرف‌ها برشمرد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گام مثبت ایران ارزیابی کرد.

تاکید وزیر امور خارجه ایتالیا بر اهمیت نقش ایران در ثبات منطقه

در تماس تلفنی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و آنتونیو تایانی وزیر امور خارجه ایتالیا، آخرین تحولات مناسبات دوجانبه، بین المللی و منطقه ای مورد رایزنی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان انتصاب تایانی به عنوان وزیر خارجه ایتالیا را تبریک گفت و درباره گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور ابراز امیدواری کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان از موضع ایتالیا در محکومیت اقدام تروریستی داعش در حرم حضرت شاهچراغ (ع) شیراز تشکر و جامعه بین المللی را به ایفای مسئولیت در مقابله با این پدیده شوم فراخواند.

تایانی وزیر امور خارجه ایتالیا اظهار داشت: دو کشور ایران و ایتالیا وارث تمدن‌های کهن هستند و می توانند مناسبات گسترده و رو به رشدی داشته باشند.

وی همچنین بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران در ارتقاء صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا تاکید کرد.

ناکارآمدی دولت بایدن، پیام انتخابات کنگره

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره پیام انتخابات برای دموکرات‌ها گفت:نتیجه انتخابات نشان داد در مجموع دولت بایدن عملکرد مطلوبی برای شهروندان آمریکایی به ویژه در حوزه سیاست های داخلی، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی، نابرابری‌های اجتماعی و مقابله با کرونا نداشت.

محمد قادری با بیان اینکه از چند ماه پیش هم پیش بینی می شد که انتخابات کنگره برای وزن کشی در مجلس نمایندگان خواهد بود، گفت: طبق پیش بینی‌هایی که صورت گرفته بود، جمهوری‌خواهان تعداد بیشتری را رای آورده اند. البته پیش بینی‌ها درباره مجلس سنا محقق شد و با انتخاب نانسی پلوسی همچنان حرف اول را در سنا دموکرات‌ها می زنند.

وی با اشاره به بیش از دو سالی که از ریاست جمهوری دولت بایدن باقی مانده است، اظهار کرد: طبیعتا در این مدت دولت آمریکا در بسیاری از موضوعات با مجلس نمایندگان با مشکل روبرو می شوند اما چون همچنان سنا در اختیار دموکرات ها باقی مانده است، نگرانی هایی که در موضوعات اصلی داشتند تقریبا رفع شده است زیرا سنا در موضوعات اصلی نظر خواهد داد. بنابراین دولت بایدن در موضوعات کلان به ویژه سیاست خارجی همچنان دموکرات ها صاحب نظر خواهند بود.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: اگرچه ممکن است در رقابت های داخلی فشارهایی از سمت جمهوری خواهان به ویژه از سمت طیف تندرو این حزب ایجاد شود، اما باقی ماندن سنا در دست دموکرات ها اهمیت زیادی دارد.

وی درباره پیام انتخابات برای دموکرات ها گفت: نتیجه انتخابات نشان داد در مجموع دولت بایدن عملکرد مطلوبی برای شهروندان آمریکایی به ویژه در حوزه سیاست های داخلی، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی، نابرابری های اجتماعی و مقابله با کرونا نداشته است.

روایتی از وضعیت اسف‌بار زندانیان در بازداشتگاه‌های آل سعود

فرزند یک مبلغ سعودی با انتشار ویدیوئی از وضعیت اسف‌بار زندانیان آزادی بیان در زندان‌های آل سعود خبر داد.

«ناصر القرنی» فرزند «عوض القرنی» مبلغ سعودی در یک ویدئو اعلام کرد که زندانیان آزادی بیان در بازداشتگاه‌ها، در ظروف پلاستیکی و غیربهداشتی غذا صرف می‌کنند و محل نگهداری آنها فاقد هرگونه دستگاه تصفیه هوا است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از زندانیان به مدت طولانی در چنین شرایطی به سر می برند.

خانواده بازداشت شدگان نیز اعلام کردند که برای ارتباط با فرزندان خود هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

ناصر القرنی با منتشر کردن کلیپی در حساب کاربری خود اعلام کرد: «من برای دفاع از پدرم ، مدافعان و منتقدان عربستان را ترک کردم. می‌دانم که صحبت کردن در داخل منجر به بازداشت می‌شود و حتی زمانی‌که سکوت کردم بازداشت شدم ، تنها به این دلیل که فرزند دکتر عوض القرنی هستم».

موج بازداشت‌ در سپتامبر سال 2017 با 21 نفر آغاز شد که بیشتر آنها از مبلغان برجسته از جمله «سلمان العوده»،« عوض القرنی» و «علی العمری» بودند. آنها از آن زمان تاکنون بدون محاکمه بازداشت شده‌اند و این درحالی است که بسیاری از محافل حقوق بشری و مخالفان نگران صدور حکم اعدام علیه آن‌ها هستند.

اخیرا حساب کاربری «ضابط امن سابق» که دست به افشاگری از زندان‌ها و نهادهای امنیتی سعودی می‌زند و مورد توجه بسیاری از مخالفان عربستانی است، اعلام کرد: به دستور دیوان پادشاهی عربستان سعودی، یک یگان ویژه برای شکنجه مخالفان سیاسی در زندان‌ها شکل گرفته است و هنگامی که دستور شکنجه فردی صادر می‌شود، اعضای این یگان، مقامات زندان‌ها را بیرون می‌کنند تا با اختیار تام و بدون مزاحمتی، دست به شکنجه بزنند.

بر اساس گزارش این منبع، در این مراسمات دسته‌جمعی که به طور دوره‌ای برگزار می‌شود، زندانیان وارد یک سالن بزرگ می‌شوند و سپس به زور آن‌ها را برهنه می‌کنند و با چوب و زنجیرهای آهنی به بدنشان می‌کوبند و تعدادی از مقامات و افسران نیز به تماشای این صحنه نشسته و لذت می‌برند.

عربستان سعودی انواع مختلفی از شکنجه‌های روحی و جسمی را علیه بازداشتی ها که بعدا با مجازات اعدام روبرو می‌شوند، انجام می‌دهد و در زمان بازداشت با ضرب و شتم و زورگویی و تبعید که مدت آن در برخی موارد بسیار طولانی‌ است، مواجه می شوند.

مقامات سعودی همچنین از الگوهای شکنجه فیزیکی از جمله شوک الکتریکی، محرومیت از خواب، ضرب و شتم، کشیدن ناخن، آویزان کردن از پا و موارد دیگر را که با هدف مجبور کردن فرد بازداشت شده به اعتراف یا امضای اعترافنامه در مرحله بازجویی انجام می شود، استفاده می کنند.

بن سلمان در سال 2017 که به ولیعهدی رسید ، موج بازداشت مخالفان، واعظان و فعالان را به راه انداخت که بعدها معلوم شد یک عملیات سازماندهی شده و مورد حمایت آمریکا برای رفع همه موانع بر سر راه رسیدن او به تاج و تخت بود.

سرکوب مخالفان به ویژه پس از پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی پسرش محمد به شکل چشمگیری در عربستان افزایش یافت و علاوه بر منتقدان نظام سعودی، مخالفان شخص بن سلمان را نیز در برگرفت. مفتی‌ها و مبلغان سعودی نیز از جمله شخصیت‌های بارزی به شمار می‌روند که به جرم آزادی بیان در عربستان زندانی می‌شوند.

سقوط یک پهپاد صهیونیستها در جنوب فلسطین اشغالی

منابع عبری‌زبان از سقوط یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی در ارتفاعات النقب واقع در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند.

یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی در ارتفاعات «عراد» واقع در شمال شرق «النقب» (جنوب فلسطین اشغالی) سقوط کرد.

همچنین رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک فروند پهپاد رژیم در نزدیکی آرامگاه حضرت یوسف (ع) در شرق نابلس سقوط کرد.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش داد که این حادثه در جریان حمله اشغالگران اسرائیلی به شرق نابلس اتفاق افتاد.

کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین


پنتاگون اعلام کرد: کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار است.

بر اساس این اعلام نیروهای اوکراینی باید برای استفاده از سیستم‌های پدافند هوایی «Avenger» که واشنگتن در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد، آموزش ببینند.

وزیر دفاع آمریکا هفته آینده ریاست جلسه گروه تماس دفاعی درباره اوکراین با حضور وزیران ۵۰ کشور را برعهده خواهد داشت.

بحران اقتصادی غرب و اخراج کارکنان شرکتهای مطرح

شرکت های مطرح غربی در بحران اقتصادی اخیر کارکنان خود را اخراج کرده اند که در زیر درصد آن را مشاهده می کنید:

Seagate: 8%
Docusign: 9%
Shopify: 10%
Twilio: 11%
GoFundMe: 12%
Chime: 12%
Meta: 13%
Redfin: 13%
Lyft: 13%
Stripe: 14%
Patreon: 17%
Coinbase: 18%
Opendoor: 18%
Flipboard: 21%
Intel: 20%
Snap: 20%
Dapper: 22%
Robinhood: 23%
Twitter: 40-50%

هشدار ایلان ماسک درباره ورشکستگی توییتر

بلومبرگ نیوز گزارش کرد مالک جدید توییتر در نخستین دیدار گروهی با کارمندان توییتر، اظهار کرد: نمی تواند ورشکستگی این شرکت را منتفی بداند. طبق گزارش وب سایت اینفورمیشن، وی هشدار داد این شرکت سال آینده میلیاردها دلار از دست خواهد داد. ماسک افزود: در ایمیلی به کارمندان دورکار اعلام شده بود دیگر اجازه دورکاری ندارند و انتظار می رود ۴۰ ساعت در هفته در محل کار حاضر شوند. سه منبع آگاه به رویترز گفتند: ماسک در ایمیلی به کارمندان توییتر هشدار داد، اگر این شرکت نتواند درآمد اشتراک را برای جبران کاهش درآمد تبلیغاتی افزایش دهد، قادر نخواهد بود در رکود اقتصادی که در حال وقوع است، دوام بیاورد.

سرنوشت مبهم انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا

مؤسسه پژوهشی ادیسون اعلام کرده که تاکنون جمهوری‌خواهان ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان را تصاحب کرده‌اند که هفت کرسی کمتر از ۲۱۸ کرسی لازم برای بازستاندن ریاست این نهاد از دموکرات‌ها به منظور متوقف کردن مؤثر برنامه‌های جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در حوزه قانون‌گذاری است. با اینکه هنوز احتمال دستیابی جمهوری‌خواهان به اکثریت این مجلس بیشتر از رقیب‌شان است، اما با توجه به روشن نشدن سرنوشت ۳۱ کارزارر شامل ۱۹ مورد از حساس‌ترین رقابت‌ها، به احتمال زیاد نتیجه نهایی تا مدتی نامشخص باقی خواهد ماند.

33 کودک قربانی صهیونیست‌ها

مرکز حقوق بشر فلسطین اعلام کرد از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۲۲) رژیم صهیونیستی ۱۶۴ فلسطینی از جمله ۳۳ کودک و هشت زن را به شهادت رسانده است. این مرکز افزود صدها فلسطینی نیز بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه زخمی شده‌اند.

سعودی‌ها منتظر جنگ

عبدالله یحیی الحاکم رئیس سازمان اطلاعات نظامی یمن، گفت: یا باید محاصره ائتلاف متجاوز سعودی‌ـ آمریکایی علیه یمن برداشته شود و یا جنگی شرافتمندانه خواهیم کرد و درحال افزایش قدرت دریایی خود هستیم. وی تصریح کرد: دل بستن و امید به آتش‌بس و آرامش اشتباه است و باید به تقویت ابزارهای نظامی و اقتصادی بازدارندگی پرداخت. درگیری نظامی با ائتلاف متجاوزان می‌تواند از شدیدترین نبردها باشد. الحاکم گفت: یا باید محاصره برداشته شود و یا جنگی شرافتمندانه خواهیم کرد و دست‌اندرکاران نیروهای مسلح در حال تقویت و افزایش قدرت دریایی هستند. دو پیام دریایی به دشمن رسید و مضمون آنها این بود که ما در قبال رنج‌های ملت و محاصره ساکت نمی‌نشینیم و پیام‌های آینده شدیدتر و دردناک‌تر خواهد بود.

انتخابات کنست و دور جدیدی از بحران های امنیتی در داخل سرزمین های اشغالی

انتخابات کنست رژیم صهیونیستی پایان پذیرفت و بنا بر اعلام نتایج، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با کسب 32 کرسی در صدر انتخابات کنست قرار گرفت . حزب ( یش عتید ) به رهبری یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی کابینه تل آویو هم با 24 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که متحدان و احزاب متمایل به ائتلاف نتانیاهو 69 کرسی به دست آورده اند، در حالی که ائتلاف مقابل، به رهبری لاپید مجموعا 47کرسی را از آن خود کرده اند.

( عبدالطیف القانوع ) سخنگوی جنبش حماس فلسطین تاکید کرده است: " این جنبش به نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی امیدی ندارد و رژیم اشغالگر با فرو پاشی داخلی مواجه است ." گروه ( عرین الاسود ) ( بیشه شیرها ) نیز فارغ از تحولات و نتایج انتخابات در سرزمین های اشغالی به جای تحلیل اوضاع و ابراز نگرانی از بازگشت جریان راست افراطی ، دوباره دست به تهدید تل آویو زده و در بیانیه ای اعلام کرده است: "دشمن اشغالگر صهیونیستی گمان کرده می تواند عرین الاسود را از بین ببرد، اما شکست خورد. دشمن هیچ چیزی درباره گروه ما نمی داند و در مقابل شدت ضربات و حملات غافلگیر کننده ما شوکه خواهد شد."

راست گرایان افراطی که به خشونت و ضدیت تمام عیار با فلسطینی ها معروف اند، پیروز این دور از انتخابات کنست هستند ؛ این نمی تواند خبر خوبی برای رژیم صهیونیستی باشد، چرا که روند بازگشت افراط گرایان صهیونیستی به رهبری نتانیاهو به قدرت را هموار و تسهیل می کند و پیروزی افراد و احزاب افراطی و راست گرا در انتخابات کنست، اساسا حاکی از غلبه « بحران» و «افراط گرایی» در فلسطین اشغالی است که به چیزی جز «چشم انداز وحشت» و تقویت فضای « نا امنی و بی ثباتی» منتهی نمی شود. نتانیاهو مولود فضای بحران و نا امنی است که به لطف سلاح های مقاومت فلسطینی ، به ویژه در یک سال اخیر در فلسطین اشغالی گسترش یافته است . این نشان می دهد که امنیت آن هم در شرایطی که حتی دولت بایدن تمام قد در کنار تل آویو ایستاده است و برخی رژیم های سازشکار عربی دست دوستی به سوی این رژیم نژادپرست داده اند ، تامین نشده و همچنان مسئله اول ساکنان صهیونیستی اراضی اشغالی است .

بازگشت نتانیاهو به قدرت ، در وهله نخست زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی است و مانند ، چرخه باز تولید بحران در فلسطین اشغالی عمل خواهد کرد ؛ با توجه به رویکردهای شدید ضد فلسطینی و نژاد پرستانه راست گرایان افراطی مانند ؛ نتانیاهو یا ( بن غفیر ) که بدون توجه به حساسیتهای منطقه ای و بین المللی به گسترش شهرک های یهودی نشین در بیت المقدس ، الحاق کرانه باختری ، نقض معاهدات دو جانبه ومسائلی از این دست اعتقاد راسخ دارند ، تحریک گسل های امنیتی و نظامی در فلسطین اشغالی دور از انتظار نیست ؛ مسئله ای که آسیب پذیری و تضعیف رژیم صهیونیستی را تقویت خواهد کرد . لذا بازگشت افرادی مانند ؛ نتانیاهو به قدرت ، نمی تواند چشم انداز خوبی پیش روی رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار دهد . با توجه به اینکه در سال های اخیر رژیم صهیونیستی دچار بحران های مختلف سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی شده است ، لذا پیش بینی می شود ، با استقرار نتانیاهو در قدرت ، شاهد از سرگیری دور جدیدی از بحران های امنیتی در داخل سرزمین های

اشغالی باشیم .

https://shoma-weekly.ir/3aqtWB