بین الملل

با هوشمندی فشار بر حاکمیت آمریکا را زیاد کنیم

آنچه که ایالات متحده به دنبال ان است این است که بتواند از فرصت‌ها و امتیازات مختلف استفاده کند و رقبای خودش را اصطلاحا در فضایی قرار دهد که این فضا با موضوع امنیت و همچنین منافع آمریکا در تعارض نباشد. لذا بازی کردن با الفاظ و کلمات و مفاهیم سیاسی و ایجاد فضای خوش بینی و بدبینی از جمله فعالیت‌هایی است که لااقل در طول 50 سال گذشته انجام داده‌اند.

حسن لاسجردی ، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل « شما» در ارتباط با تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران بعد از توافقنامه ژنو3 گفت: آنچه که ایالات متحده به دنبال ان است این است که بتواند از فرصت‌ها و امتیازات مختلف استفاده کند و رقبای خودش را اصطلاحا در فضایی قرار دهد که این فضا با موضوع امنیت و همچنین منافع آمریکا در تعارض نباشد. لذا بازی کردن با الفاظ و کلمات و مفاهیم سیاسی و ایجاد فضای خوش بینی و بدبینی از جمله فعالیت‌هایی است که لااقل در طول 50 سال گذشته انجام داده‌اند.

وی افزود: کاری که در زمینه توافقنامه ژنو در حال انجام است به نظر می رسد که یک رقابت سیاسی و درونی میان احزاب و تشکل های سیاسی ایالات متحده است. از یک طرف کنگره و از طرف دولت آمریکا به عنوان دو رقیبی که در حال حاضر حاکمیت را در این کشور عهده دار هستند با عناصر مختلف تاثیرگذار در قدرت در آمریکا بازی سیاسی می کنند. در گذشته نیز در آمریکا سه نوع تحریم علیه ایران وضع شده بود. تحریمی که رئیس جمهور می تواند وضع کند. تحریم هایی که کنگره می تواند علیه کشوری وضع کندو همچنین تحریم هایی که کنگره می توان بدون اولتیماتوم و رحمی این تحریم ها را اعمال کند.

این کارشناس امور بین الملل با اشاره به اینکه تحریم‌های تازه علیه ایران بیشتر در حوزه یک جنگ داخلی در آمریکاست، اظهار داشت:‌به نظر می رسید این تحریم‌هایی که مطرح شده است با توجه به طراحی کلان تحریم های هوشمندانه ای که ایالات متحده علیه ایران شروع کرده است این فضا را دارند دنبال می کنند. در این زمینه اگر بخواهیم بیشتر از این فکر کنیم و موضع گفت‌وگوهای ‍ژنو را تحت تاثیر بگذاریم الان جایز نباشد.

وی افزود:‌به نظر می رسد بیشتر این فعل و انفعلات رقابت های درونی در ایالات متحده است که کنگره در قبال حزب حاکم و دمکرات‌ها اتخاذ کرده است.

لاسجردی در پاسخ به اینکه موضع ایران باید در این زمینه چه باشد، گفت:‌ واکنش‌ها به این موضوع در ایران به نظر می رسد بسیار واکنش خوبی بوده است. صحبت‌هایی که آقای لاریجانی مطرح کرده است در این زمینه که آمریکایی ها نباید زیر قول و تعهدی که داده‌اند بزنند و باید بر سر توافقنامه ژنو بایستند. نکته دیگر جایگاه اتحادیه اروپا در این زمینه است و ما با اروپا وارد مذاکره شویم تا اروپایی ها نگذارند که این توافقنامه به هم بخورد.

وی افزود:‌نکته دیگر بحث مبانی اصولی جمهوری اسلامی ایران است که به هر حال کشورمان در این زمینه اعلام کرده که بر اساس توافق ژنو در این شش ماه نباید هیچ تحریمی اضافه کند و اگر اضافه بشود فضای این تفاهم به هم می خورد و دوباره به فضایی که پیش ازاین بود باز می گردد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد:‌ فکر می کنم مجموعه اقدامات ما در اعلام هشدار طرف مقابل را به نوعی به پایداری بر سر تعهداتش کشاندن و موضع استوار در این زمینه که ایران به توافقنامه ژنو پای بند است و اگر خلاف آن ثابت بشود ما از آن فضا خارج می شویم، نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در مذاکرات خود از یک منطق قوی برخوردار است و این منطق قوی نیز در مذاکرات ژنو ساری وجاری است.

لاسجردی در ارتباط با اینکه آیا این اقدام آمریکا در آینده برای مبحث اعتماد سازی که مبنای توافقنامه سیاسی ژنو است، مشکل ایجاد نمی کند، گفت:‌ آنچه که در حال حاضر بسیار مهم است، این است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه تصمیمات باید به دنبال این باشد که سر نخ این ماجرا کجاست. اگر رفتار دولت آمریکا به عنوان یکی از رقبای ما در 1+5 است این موضوع یک نوع سناریو سازی است، اما اگر رقابت‌های درون حزبی داخلی کشور آمریکاست این مساله به صورت دیگری تعبیر می شود و جمهوری اسلامی ایران باید در زاویه دیگری با این موضوع برخورد کند.

وی افزود: از نظر من این موضوع یک رقابت درون حزبی است و حزب کنگره یعنی جمهوری خواهان علیه آقای اوباما این مساله را پیش آورده است و ما باید در این زمینه رفتار متین و منطقی داشته باشیم اما باید اعتراض خودمان را که دمکرات‌ها را به صحنه بیاورد و در مقابل این جریان آنها را وادار کنیم بایستند، اعلام کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:‌ به هر حال طرف ما ایالات متحده است اما در هر مذاکره و هر فضای سیاسی هوشمندی سیاسی می طلبد که ما میان جبهه های مختلف رقیب هم یک تفاوتی قائل شویم. اگر همه را ما به یک چشم ببینم و به اصطلاح آنها را ید واحد ببینم به طور حتم اصطلاحا تخم مرغ‌های خودمان را در سبد کسانی گذاشته ایم که نمی خواهند فضای صلح و ثبات و فضای تفاهم در شرایط جدید بوجود بیاید. اگر ما بتوانیم اعتراضمان را به دولت آمریکا داشته باشیم و حواسمان باشد که این فشارها و رقابت های سیاسی در درون آمریکا در حال حاضر توسط دولت هدایت نمی‌شود و توسط کنگره و رقبای دولت انجام می شود. این موضوع نیازمند آن است که در صحنه افکار عمومی و اعلام موضع و اعتراضات خودمان را به مناسبت های مختلف اعلام کنیم. که چه مقامات مسئول و افراد رسانه و غیره از موضع ما شناخت پیدا کنند.

لاسجردی افزود:‌آنچه مسلم است این است که این تحریم ها به معنای برهم خوردن توافقات نیست. زیرا بازی کردن در فضای برهم زدن این توافقات در حقیقت به معنای باز کردن در زمین بازی کسانی که نمی خواهند هیچ نوع تفاهم و مفاهمه‌ای در فضای ایران و غرب بوجود بیایند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سئوال که ما پتانسیل دیگری در احزاب آسیایی داریم، که دربرخی از مواقع نیز مثبت و موفق عمل کرده است، آیا در این زمینه می توانیم از این پتانسیل استفاده کنیم یا خیر، بیان داشت‌: این موضوع امکان پذیر است. در بحث افکار عمومی جهان ما باید از تمامی ظریفت هایی که می تواند فشار را به کل حاکمیت آمریکا وارد کند یعنی احزاب آسیایی و بسیاری از کشورهای اروپایی که پیش از این در فضای هسته ای ما وارد شدند و حتی کشورهای عربی و آسیایی که بعد از تفاهمنامه ژنو تبریک گفتند و روی خوش نشان داند و اینها را باید در فضای سیاسی استفاده کنیم.

وی افزود:‌همه این عوامل ابزاری است که می تواند فشار را بر حاکمیت آمریکا زیاد کند. اما این نیازمند هوشمندی است. چون این رقابت را ما یک رقابت درونی احزاب آمریکا می بینم اگر ما هم بخواهیم به دولت آمریکا بیش از چیزی که واقعیت است فشار بیاوریم اصطلاحا در زمین کسانی بازی کرده ایم که در فضای درون حزبی دارند علیه دولت حاکم و بحث تفاهم نامه ژنو عمل می کنند.

https://shoma-weekly.ir/D42aR2