سیاسی

با عبور از گذشته به آینده اصولگرایان فکر می‌کنیم

رییس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه جبهه پایداری در زمینه همگرایی دیدگاهی مانند سایر اضلاع دارد، از ادامه دیدارهای حزب متبوع خود با گروه‌های مؤثر و رجال سیاسی و مذهبی اصولگرا خبر داد.

محمدکاظم انبارلویی رئیس مرکز سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با فارس درباره جزئیات دیدار جبهه پایداری با مؤتلفه اظهار داشت: گفتگوها بین اضلاع اصولگرایی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شروع شد و هدف این گفتگوها در حال حاضر ارزیابی همگرایی مجدد اصولگرایان بر روی اصول است و مربوط به انتخابات هم نیست بنابراین گفتگوهای زیادی از سوی اضلاع اصولگرایی صورت گرفته است.

انبارلویی با بیان اینکه جریانی که آقای تقوی به عنوان همگرایی اصولگرایان مدیریت میکند بخشی از این تلاشها است افزود: در ملاقاتی که بین حزب مؤتلفه اسلامی با جبهه پایداری و پیش از آن با جبهه ایثارگران صورت گرفت، مباحث حول همین موارد بود و در مجموع طرفین به این نتیجه رسیدند که روند همگرایی اصولگرایان منطقی است. دبیر سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: همگرایی اصولگرایان پس از انتخابات ۹۲ کاملا تغییر کرد و همین تغییرات باعث شده که با آرایش جدیدی دور هم جمع شوند.

وی ادامه داد: در آسیبشناسی که اضلاع اصولگرا صورت دادند تجدیدنظر در نگاه نسبت به گذشته و علت اینکه ما نتوانستیم در سال ۹۲ به همگرایی برسیم بحث شد و با این شرایط طرفین به سرعت جلو میروند و ما هیچ مانعی حتی مانع تئوریک بر سر راه خود نمیبینیم.

اصولگرایان حاضرند برای وحدت از سلایق خود تنازل کنند

انبارلویی با تاکید بر اینکه این نگاه باعث شده که یک تجدیدنظر در این زمینه انجام دهیم و با ساز و کار جدیدی حرکت کنیم در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان به هر قیمتی به وحدت میرسند، خاطرنشان کرد: بله، آن قیمت واقعا قیمتی است یعنی تفرق بین اضلاع اصولگرایی نتیجهای جز شکست ندارد بنابراین همه حاضرند از سلایق خود تنازل کنند اما بر روی اصول پایدار بمانند و همین نیز رمز پیروزی اصولگرایان است.

این فعال سیاسی درباره دیدار با جمعیت ایثارگران و مباحثی که درباره جامعتین در آن دیدار مطرح شده است گفت: در اینکه یک نهادی غیر از رهبری و سطح پایینتر باید فصلالخطاب باشد هیچکس تردیدی ندارد اما برخی بر روی ترکیب جامعتین اشکال داشتند اما بر روی اینکه جامعتین فصلالخطاب باشد کسی نکتهای نداشت.

وی با بیان اینکه ما هم همین نظر را داریم چراکه اگر ترکیب جامعتین پاسخگو بود در انتخابات ۹۲ به نتیجه میرسیدیم افزود: جامعتین فقط به معنای این دو تشکل روحانی نیست بلکه شامل روحانیت به معنای عام قضیه است. انبارلویی درباره ادعای اینکه برخی مانند انتخابات ۹۲ در دقیقه ۹۰ بازی را بر هم میزنند نیز خاطرنشان کرد: آنها نیز در زمینه همگرایی دیدگاهی مانند سایر اضلاع دارند؛ ما به حال و آینده فکر میکنیم و از گذشته عبور کردیم.

این فعال سیاسی از ادامه این دیدارها با سایر گروهها خبر داد و گفت: ما با تمام گروههای موثر و رجال سیاسی و مذهبی موثر در اصولگرایی گفتگو خواهیم داشت.

وی در خصوص دیدار با ناطق نوری گفت: ما فعلا با ایشان دیداری نداشتهایم.

حزب مؤتلفه اسلامی میزبان دبیران کل احزاب جهان اسلام

رئیس کمیسیون احزاب کنفرانس وحدت اسلامی گفت: در ستاد اجرایی این کمیسیون مصوب شد تا از تعدادی از دبیران کل احزاب داخل کشور برای حضور در اجلاس دعوت شود.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه ستاد اجرایی این کمیسیون اظهار داشت: آنچه در ستاد اجرایی کمیسیون احزاب کنفرانس وحدت اسلامی تصویب شد دعوت از تعدادی از دبیران کل احزاب داخل کشور بود.

وی افزود: تاکنون احزاب ۱۵ کشور اسلامی برای حضور در اجلاس احزاب جهان اسلام اعلام آمادگی کردند.

رئیس مرکز بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی همچنین از برگزاری ضیافت حزب مؤتلفه اسلامی با حضور دبیران کل احزاب اسلامی حاضر در اجلاس خبر داد و گفت: هدف برگزاری این ضیافت تعامل هرچه بیشتر احزاب اسلامی کشورهای جهان اسلام است.

ترقی همچنین اعلام کرد: در حاشیه اجلاس احزاب جهان اسلام از پایگاه اطلاع رسانی احزاب اسلامی کشورهای جهان اسلام به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی رونمایی خواهد شد.

گفتنی است کنفرانس وحدت اسلامی از تاریخ ۱۴ تا ۱۹ دی در تهران برگزار خواهد شد و در حاشیه این کنفرانس، نخستین اجلاس احزاب اسلامی در تاریخ ۱۸ دی در تهران برگزار میشود. این اجلاس با همکاری حزب مؤتلفه اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب خواهد بود.

نفی خشونت، افراطیگری و تکفیر در نگاه احزاب اسلامی، نقش اشتراکات سیاسی در وحدت میان احزاب و رهبران سیاسی، کارکرد احزاب اسلامی در تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی و بررسی راهکارهای عملی و همکاریهای بینالمللی میان احزاب کشورهای اسلامی از جمله محورهای این اجلاس خواهد بود.


https://shoma-weekly.ir/PbY3SG