سیاسی

با سودهای میلیاردی شبانه، ثروت سوی تولید نمی‌رود

در واقع تحریم‌های خارجی تنها ۱۰درصد مشکلات تولیدی کشور را شامل می‌شود، اما؛ تحریم‌های داخلی به نسبت فشار و تحریم‌های غرب اثر بخشی بیشتری را در تولید کشور داشته است. در بسیاری از صنایع تولیدی یا کلا مباحث تولید کشور با ایجاد محدودیت و مزاحمت فعلی واقعا مردم و تولیدکنندگان هیچ رقبتی برای مشارکت در تولید ندارند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در واقع تحریمهای خارجی تنها ۱۰درصد مشکلات تولیدی کشور را شامل میشود، اما؛ تحریمهای داخلی به نسبت فشار و تحریمهای غرب اثر بخشی بیشتری را در تولید کشور داشته است. در بسیاری از صنایع تولیدی یا کلا مباحث تولید کشور با ایجاد محدودیت و مزاحمت فعلی واقعا مردم و تولیدکنندگان هیچ رقبتی برای مشارکت در تولید ندارند.

عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که کارخانههای تولیدی از آن رنج میبرند، شوکهایی که است که گهگاه به تولید وارد میشود، افزود: بسیاری از این مسببان شوک، حساب این بخشنامهها را بر دلسوزی میگذارند که این دیدگاه واقعا اشتباه است و تولید را به خاک سیاه مینشاند. اگر به وضع قوانینی حداقل پنج ساله برای تولید بزنیم که هیچ فردی نتواند این ضوابط را تغییر دهد، تولیدکنندگان را دلخوش برای ادامه حیات خود میکنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ضمن یادآوری اینکه در مناطق آزاد مواد اولیه، محصولات تولیدی و حتی فروشندگان هم چینی هستند، خاطر نشان کرد: در این مناطق که هیچکدام از درگیریهای موجود در داخل چه از نظر گمرکی و نظارت وجود ندارد، اما؛ متأسفانه تنها کالا را کشتی به کشتی وارد میکنیم درصورتی که کارگرانمان پشت چرخهای خیاطی منتظر مواداولیه برای تولید هستند. اگر به جای مناطق آزاد، مناطق آزاد تولید ایجاد شود، برای مثال با ورود پارچه که نه مالیات و عوارض میدهد تولید کشور را به سود میرسد؛ با این اقدام میتوان جلوی رشد قاچاق در این مناطق را گرفت و هم اینکه سرمایههای ملی کشورمان مرتب به خاطر قاچاق به دریا ریخته نمیشود.

وی افزود: زمانی که تجارت و واردات با سودهای شبانه میلیاردی همراه است چرا باید بسیاری از افراد به سمت تولید جذب شوند؛ با کدام مشوقها و فضای رقابتی و صادراتی باید سرمایه گذار مناسب در کشور وارد شوند و شروع به سرمایه گذاری کنند. حتی میتوانیم این موضوع را بگوییم که عواملی که اهل واردات هستند نمیگذارند که تولید در کشور شکل بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/FrwWY0