بین الملل

با تجربه یانکوویچ، انقلاب رنگی در اوکراین منتفی است

در سال ۲۰۰۴ انقلاب رنگی در اوکراین رخ داد که طی آن ویکتور یانکوویچ رئیس جمهور اوکراین از قدرت کنار رفت و امروز در شرایطی تشنجاتی در اوکراین رخ می‌دهد که بازهم یانکوویچ بر سر قدرت است. نا آرامی‌های اخیر باز هم بر سر اختلاف میان شرق و غرب اوکراین است
اوکراین در هفته اخیر دچار تنشهای فراوانی بوده است که یادآور فضای داخلی این کشور در سال ۲۰۰۴ است. در سال ۲۰۰۴ انقلاب رنگی در اوکراین رخ داد که طی آن ویکتور یانکوویچ رئیس جمهور اوکراین از قدرت کنار رفت و امروز در شرایطی تشنجاتی در اوکراین رخ میدهد که بازهم یانکوویچ بر سر قدرت است. نا آرامیهای اخیر باز هم بر سر اختلاف میان شرق و غرب اوکراین است و اینکه عدهای از سیاسیون به دنبال امضای قرارداد با اتحادیه اروپا هستند و عدهای دیگر که تمایل به روسیه دارند، از امضای قرارداد با اتحادیه اروپا اظهار نارضایتی میکنند. در این شرایط و با توجه به پیش زمینهای که از اتفاقات سال ۲۰۰۴ و طیفهای سیاسی اوکراین داشتیم به سراغ حسن بهشتیپور کارشناس مسائل قفقاز رفتیم و نظر وی را جویا شدیم.

حسن بهشتیپور در گفتگو با «شما» در خصوص تنشهای یک هفته اخیر اوکراین اظهار کرد: تنشهای اخیر اوکراین دو دلیل عمده سیاسی و تاریخی دارد که به این تنشها هر لحظه دامن میزند. وی افزود: عدهای در اوکراین که بیشتر ساکن غرب این کشور هستند، تمایل به پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را دارند و تعامل با غرب را سودمند میدانند، عدهای دیگر هم هستند که طرفدار اتحاد با روسیه هستند که بیشتر در شرق و جنوب شرق این کشور زندگی میکنند. این کارشناس مسائل قفقاز همچنین گفت: مردم شرق اوکراین تمایل به روسها دارند به شکلی که ۱۷ درصد آنها غالبا روس هستند و با توجه به حضور این طیف، فضای داخلی اوکراین در تمام انتخاباتهایی که از سال ۹۱ و بعد از تشکیل اوکراین به وجود آمده است یک فضای دو قطبی است. بهشتیپور روسیه را نیز در تنشهای رخ داده در اوکراین موثر دانست و خاطرنشان کرد: پوتین در دوره نخست ریاست جمهوری خویش به دنبال اتحاد میان کشورهای منطقه قفقاز بود. بنابراین اتحادیهای تحت عنوان اوراسیا تشکیل داد و کشورهایی مانند روسیه سفید و قزاقستان را هم به این اتحادیه آورد و همچنین تمایل بسیاری هم به پیوستن اوکراین به این اتحادیه دارد. وی با اشاره خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا عنوان کرد: خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از اوکراین عبور میکند بنابراین آنها تمایل دارند که اوکراین را به عنوان متحد خود حفظ کنند و باعث اتصال قسمت غربی روسیه به اروپا شوند.

این کارشناس مسائل قفقاز در ادامه گفت: بنابراین میتوان گفت که تنشهای داخل اوکراین دو دلیل سیاسی و تاریخی دارد و قسمت غربی اوکراین به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا برای به دست آوردن منافع خود و قسمت شرقی هم به دنبال حفظ اتحاد با روسیه است. بهشتیپور در خصوص فضای سیاسی اوکراین هم گفت: رئیس جمهور اوکراین در حال حاضر تمایل به شرق اروپا را دارد و با پیوستن به اتحادیه اروپا، چندان موافق نیست و همچنین در حال هم با توجه به قراردادی که به امضا نرسید نشان داد که در تصمیم خود مصر است. وی در پایان مقایسه شرایط امروز اوکراین و انقلاب رنگی سال ۲۰0۴ را هم مناسب نداست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر به هیچ وجه شرایط مانند سال 2004 نیست و یانکویچ رئیس جمهور اوکراین در آن زمان هم رئیس جمهور بود و یکبار این شرایط را تجربه کرده است و به نظر میرسد که میتواند فضای داخل اوکراین را مدیریت کند.

https://shoma-weekly.ir/kYCwYB