بین الملل

باید کشورهای عربی غیرهمسو با عربستان را با خود همراه کنیم

بهترین نحوه مواجهه، نسخه ای است که برخی از سیاستمداران ما که سیاست خارجی را خوب می فهمند، به درستی ارائه کرده اند؛ ایجاد رابطه سالم و خوب با کشورهای عربی برای تحت فشار قرار دادن عربستان نسخه شفابخش است چون عربستان در منطقه چهره موجهی ندارد و تلاش می کند به زور مسائل مالی و جایگاه برادر بزرگ جهان عرب و فشار قومی قبیله ای این جایگاه را حفظ کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:در مقابل ادعاهای مقامات عربستان به همان شدتی که آنها صحبت می کنند حتی تندتر باید پاسخ داد.

دکتر حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبر آنلاین، در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی آریا در ارزیابی خود از شکایت عربستان سعودی از ایران به شورای امنیت سازمان ملل درباره یمن گفت: کلیت مناقشه ایران با عربستان یک رقابت منطقه ای است و به همین جهت دو طرف از هر اتفاقی علیه یکدیگر استفاده می کنند تا بتوانند طرف رقیب را تحت فشار قرار دهند یا رقیب را از هر نوع اقدامی باز دارند و به نوعی اهرم فشار باشند تا رقیب اقدامات دیگری را انجام ندهد. لذا به نظر می رسد مجموعه تحرکات عربستان که در ماه های اخیر علیه ایران در جریان بحران یمن، سوریه ، عراق و منافقین انجام شده است، در چارچوب رقابت های منطقه ای است. در رابطه با موضوع یمن آنچه که مسلم است چون در پرونده یمن سعودی ها یک طرف بازی و منازعه هستند، لذا مناقشه با عربستان بسیار جدی تر خواهد بود چون جنگ یمن با مدیریت عربستان و دخالت مستقیم آن همراه است. آنچه که شاید در رابطه با یمن خیلی مهم باشد مجموعه ادعاهای عربستان در رابطه با اعزام نیرو یا حضور نیروهای ایرانی یا بحث سلاح یا بحث کمک به انصارلله یمن است که هنوز هیچ نشانه ای ارائه نکرده است. به نظر می رسد طی مدتی که از بحران یمن می گذرد، سعودی ها خیلی تلاش کردند که اولا بحران یمن را بحران شیعه وسنی جلوه دهند و با طرح این موضوع در شورای امنیت پای ایران را به منازعه بکشانند که نتوانستند. در حال حاضر مهمترین مسئله یمن این است که عربستان ادعایی را علیه ایران مطرح کرده که این ادعا مدرکی ندارد. به طور حتم اگر تا کنون سند و مدرکی بود با توجه به اینکه سعودی ها در یمن خیلی گرفتار شده اند و هنوز نتوانستند موفقیت چندانی کسب کنند، به طور حتم رو می کردند و علیه جمهوری اسلامی ایران فضاسازی را افزایش می دادند. لذا در حال حاضر آنچه که خیلی مهم است مناقشه با عربستان منطقه ای و یک رقابت تنگاتنگ است. عربستان تلاش می کند از هر اتفاق مربوط به یمن، سوریه، منافقین و بحث نفت به نفع خود استفاده کند لذا این منازعه ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه در خصوص سابقه عربستان در پرداختن رشوه برای خروج از لیست سیاه و در پاسخ به این سوال که آیا عربستان با پراخت پول به شورای امنیت خواهد توانست شکایت ضد ایرانی خود را به نتیجه برساند؟، گفت: موضوع حقوق بشری واقدامات ضد بشری یک موضوع حیثیتی است و برای یک کشوری که ذیل این موضوع قرار می گیرد و بیانیه یا قطعنامه علیه آن کشور صادر می شود، گران تمام می شود و عربستان تلاش کرد این اقدام صورت نگیرد. سعودی ها به دنبال آن هستند که در موضوعات منطقه ای به حساسیت های بین المللی دقت کنند لذا هزینه می کنند و نمی خواهند جایگاه خود را در منطقه و افکار عمومی از دست بدهند چون اگرعربستان محکوم چنین جریانی می شد، به شدت در میان افکار عمومی تحت فشار قرار می گرفت. در سازمان های بین المللی، لابی ها و پشت پرده ها می تواند موثر باشد. در رابطه با بحث سلاح چون موضوع حقوق بشری بوده و افکار عمومی به طور مستقیم دخیل است لذا حیثیتی است. در موضوع سلاح به نظر نمی رسد سعودی ها بتوانند چنین اقدامی کنند چون برخی کشورهای عربی در آن موضوع و موضوع سلاح همراه ما هستند و خیلی از کشورهای دیگر و کشورهای اروپایی در خصوص بحث یمن نگاهی متفاوت و گاها ضد عربستان دارند. لذا به نظر می رسد این موازنه که عربستان در رابطه با یمن دارد در رابطه با موضوع قبلی نیست و فضا کمی متفاوت است.

دکتر لاسجردی در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی با موضوع عربستان و تحرکات سعودی ها چگونه باید برخورد کند؟، گفت: آورده های مختلف جمهوری اسلامی در مواجه با عربستان آورده های مناسبی است. در مجموع باید با عربستان برخورد کنیم که صرفا منازعه و چالش نیست. از یک طرف می توانیم در مقابل ادعاهای مقامات عربستان به همان شدتی که آنها صحبت می کنند حتی تندتر باید پاسخ داد اما در عین حال بهترین نحوه مواجهه، نسخه ای است که برخی از سیاستمداران ما که سیاست خارجی را خوب می فهمند، به درستی ارائه کرده اند؛ ایجاد رابطه سالم و خوب با کشورهای عربی برای تحت فشار قرار دادن عربستان نسخه شفابخش است چون عربستان در منطقه چهره موجهی ندارد و تلاش می کند به زور مسائل مالی و جایگاه برادر بزرگ جهان عرب و فشار قومی قبیله ای این جایگاه را حفظ کند. کشورهای عربی به طور مشخص عراق، سوریه، لبنان و مصر در طول زمان با عربستان دچار مشکل بودند و به نظر نمی رسد موضوع عربستان صرفا یک اراده باشد به اینکه کشورهای عربی پشت عربستان ایستاده اند. عربستان برای اینکه بتواند اقناع کند هزینه های زیادی می کند. این در حالی است که خیلی از کشورهای منطقه به ایران نگاه مثبتی دارند. جمهوری اسلامی پس از انقلاب با کشورهای عمان، کویت و قطر مناسبات خوبی داشت و تماس تلفنی که هفته گذشته امیر قطر گرفت نشان می دهد برخی کشورهای عربی با فضای موجود فعلی منطقه به دلیل خسارت های فراوان آن همراه نیستند و می خواهند فضای جدیدی را تجربه کنند. در مقابل عربستان باید سیاست محکم اتخاذ کنیم که نباید ما را از فعالیت دیپلماسی عمومی و فضای افکار عمومی غافل کند. باید آن فضاها را داشته باشیم و در مقابل ادعاهای عربستان پاسخ محکم دهیم.

https://shoma-weekly.ir/r8MhCf