بین الملل

باید مانع خروج بی هزینه آمریکا از توافق هسته‌ای شویم

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه باید الزمات حقوقی در برجام لحاظ شود تا مانع خروج بی هزینه آمریکا از توافق شود، اظهار کرد: باید از آمریکا ضررهایی که تاکنون به ایران وارد کرده است را مطالبه کنیم.

خیرالله پروین با بیان اینکه در روابط بین الملل دولت‌ها بر اساس برخی اصول با یکدیگر تعامل دارند و سعی می‌کنند بر اساس این تعاملات، منافع خود را حفظ کنند، گفت: اگر دولت‌ها در این موضوع دچار اختلاف شوند بر اساس چارچوب‌های حقوقی حاکم در حقوق بین الملل عمل می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که طبق منشور ملل متحد، حاکمیت‌ها صرف نظر از شرایط اقتصادی و سیاسی با یکدیگر برابر هستند، در عین حال تصریح کرد: البته یک نابرابری در حقوق بین الملل وجود دارد و حتی در خود منشور نیز این موضوع قابل مشاهده است زیرا اعضای شورای امنیت را دائمی و دارای حق وتو می‌داند که این موضوع یک نابرابری محض است.

این استاد دانشگاه موضوع برجام را یک مسئله پیچیده و پرماجرا توصیف و بیان کرد: در راستای نابرابری بین المللی، برخی کشورها بدون اینکه عضو ان پی تی باشند و تعهد هسته‌ای بدهند، دارای بمب هسته‌ای هستند و کسی هم کاری با آن‌ها ندارد اما ایران که حق دارد از برنامه صلح آمیز هسته‌ای استفاده کند و تمام حقوق بین الملل را هم رعایت کرده است از سوی کشورهای ابر قدرت تحت فشار قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود، گفتگوها و مذاکرات زیادی انجام شد تا در نهایت برجام امضا و پیوست یک قطعنامه رسمی شد. انتظار می‌رفت آمریکا علی رغم قلدری‌هایی که همیشه دارد، به اجرای حقوق بین الملل و توافق برجام تن دهد اما رئیس جمهور سابق آمریکا از آن توافق خارج شد.

پروین افزود: وقتی رئیس جمهور جدید آمریکا که از حزب دیگری بود و سیاست‌های اعلامی جدیدی داشت، انتظار می‌رفت آمریکا همان طور که با دو یا سه خط از برجام خارج، دوباره به برجام باز گردد اما متاسفانه این کار انجام شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه باید الزمات حقوقی در برجام لحاظ شود تا مانع خروج بی هزینه آمریکا از توافق شود، اظهار کرد: باید از آمریکا ضررهایی که تاکنون به ایران وارد کرده است را مطالبه کنیم و نباید اجازه دهیم خسارت‌های این کشور به ایران بعد از خروج از برجام بدون پاسخ بماند.

https://shoma-weekly.ir/GhwRz6