سیاسی

باید تیم و برنامه نامزدها مطابق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت باشد

چون ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم باید مبنای تفکر تمدن یا پیشرفت های کشور که قرار است خروجی آن به دست عده ای مسلمان برسد اسلامی باشد تا خروجی و ورودی با فرهنگ جامعه یکسان باشد.
سمیه عظیمی - اعضای شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و اندیشکده های مرتبط با آن صبح روز گذشته با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار، طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت را کاری بسیار بزرگ، فاخر، بلندمدت و عمیق خواندند و تأکید کردند: لازمه تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان سازی آن در جامعه است.
معظم له با تاکید بر اینکه طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است خاطرنشان کردند که بنابراین افق کار باید بلندمدت و همراه با افزایش عمق، دیده شود. باید در طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، بر چهار عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی تکیه شود که در این میان موضوع «فکر» بنیانی تر از بقیه عرصه ها است.
در همین رابطه با عبدالرضا مصری رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی و عضو شورای مرکزی گفتگو کردیم.

• مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته خود با اعضای شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت بر چهار عرصه فکر، علم ، معنویت و زندگی تاکید کردند؛ ارزیابی شما از تاکیدات معظم له چیست؟ و در این مسیر وظیفه و عمده تلاش مسئولین باید بر چه مساله ای استوار باشد؟
فرمایشات مقام معظم رهبری حاوی نکاتی بود که قبلا هم در دیدارهای گذشته به این گروه تذکر داده شده بود؛ طراحی فاخر، بلندمدت، عمیق و بدون سطحی نگری از جمله نکاتی بود که معظم له نسبت به آنها تاکیدات صریح داشتند.
البته نکات رهبری ناشی از رضایت ایشان از پیشرفت کار در این قضیه نیز بود؛ قاعدتا زیربنای تفکری که می خواهد تمدن پیشرفته ای را ایجاد کند باید به نوعی باشد که اثر مطلوبی را در تمدن جدید برجای بگذارد.
یعنی فکر است که ایده را می سازد و ایده به اجرا در می آید. حتی استفاده از یک ایده هم به تفکر بستگی دارد؛ به بیان دیگر همسان سازی تفکر و اندیشه ای که طراحی می کند، می سازد و بعد از آن استفاده می شود.
چون ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم باید مبنای تفکر تمدن یا پیشرفت های کشور که قرار است خروجی آن به دست عده ای مسلمان برسد اسلامی باشد تا خروجی و ورودی با فرهنگ جامعه یکسان باشد.
به همین جهت مقام معظم رهبری پیشرفت را براساس مبنای اسلامی و ایرانی مورد توجه قرار می دهند تا ورودی ها و خروجی های اندیشه با یکدیگر سازگار باشند. لذا طراحی الگوهای پیشرفت کشور بر اساس مبانی اسلامی و ایرانی مورد عنایت معظم له قرار گرفته است.
ایشان فرمودند که باید جرات، شجاعت و انگیزه بسیار قوی برای این اقدام وجود داشته باشد و طبیعتا اگر نقشه راهی برای طی مسیر وجود نداشته باشد قطعا به اهداف تعیین شده نخواهیم رسید.
طراحی الگو یعنی نقشه راه یا مسیری که میخواهیم بر اساس آن حرکت کنیم؛ تاکید مقام معظم رهبری درباره نقشه راه اصلی است، یعنی الگویی که کشور باید بر اساس آن حرکت کند و به مقصد برسد؛ چون برنامه اصلی فعالیت های کشور باید بر اساس این الگو باشد، الگویی اسلامی و ایرانی.
در همین حال رهبر معظم انقلاب شروط اساسی هم برای رسیدن به این الگو معین کردند که در ابتدا بر فکر تاکید داشتند، یعنی تدبیر و اندیشه برای طراحی الگو، و در گام بعدی بر علم تاکید کردند؛ چراکه فکر تنها بدون به کار گرفتن علم کفایت نخواهد کرد. معنویت و زندگی نیز شروط دیگر طراحی این الگو است.
بدین معنا که طراحی الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت باید بر اساس این 4 شرط اساسی بنیان گذاری شود که فرهنگ شکل گرفته بر این پایه، در جامعه عینیت پیدا کند.
به نظر بنده اگر 90 درصد وقتمان را برای تهیه الگو مصرف کنیم و 10درصد برای امور دیگر، توفیق صددرصدی را کسب خواهیم کرد.
 
•  با توجه به این تاکیدات، انتظار شما از رئیس جمهور آینده کشور چیست؟
ما باید بدانیم که نباید به افراد رای بدهیم؛ بلکه دو مشخصه برای رای دادن در هر انتخاباتی باید در نظر گرفته شود؛ اول اینکه به تیم رای بدهیم، یعنی فردی که تیم خود را مشخص کرده باشد و بگوید که با چه ابزاری قصد ورود به این موضوع را دارد و دوم هم برنامه های نامزدها.
یعنی اینکه چه الگویی را طراحی کرده و چه برنامه ای را برای عملیاتی کردن اهداف خود در نظر گرفته است؛ به بیان دیگر قصد دارد از چه نقطه ای حرکت خود را شروع کند و کشور را به چه نقطه ای برساند.
وقتی این برنامه ها به صورت مکتوب در اختیار مردم قرار گرفت، مطالبه مردم مطالبه برنامه ای است، در واقع مطالبه بر اساس الگویی است که نامزد انتخابات ارائه کرده است.
اگر الگوی ارائه شده از سوی نامزدهای ریاست جمهوری براساس تاکیدات رهبری و الگوی مدنظر ایشان برای اداره جامعه است قابل تامل خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/CvBRNI