سیاسی

باید به منشور اصولگرایی پایبند بود

مسئله‌ای که موجب اختلاف اصولگرایان می شود این است که مابین اینها تعریف دقیقا مشترکی از خود مفهوم اصولگرایی، رویکردها، روش‌ها و کارکردهای آن در صحنه سیاست وجود ندارد و حتی در مواضع، اختلافات بسیار جدی در میان آنها دیده می‌شود.
امیر محبیان، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با «شما» درباره راههایی که اصولگرایان باید در آینده در فضای سیاسی کشور طی کنند، گفت: اولین راهی که باید اصولگرایان در راه انتخابات آتی برای وحدت کار کنند، این است که موانع وحدت در میان اصولگرایان شناخته شود. به عبارت دیگر دقیقا مشخص شود که اصولگرایان از چه روی هنگامی که در موضع قدرت قرار میگیرند، اختلافاتشان شدت میگیرد.

وی افزود: یکی دیگر از موارد این است که اصولگرایان وحدت خودشان را در وجود خطر مشترک تعریف کردهاند و به محض اینکه احساس کردند خطر مشترک رقیب قوت و جدیت دارد، آن موقعیت ویژه و خاص را ندارد، عوامل وحدت در آنها از بین میرود و اختلافاتشان شدت می گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سهم خواهی برخی از گروه‌‌های سیاسی در جریان اصولگرایی اظهار داشت: یکی از عوامل دیگر این است که احساس میکنم نوعی از پراگماتیسم آن هم از نوع پراگماتیسم نابسامان در میان اصولگرایان شدت گرفته است که به محض اینکه اینها در یک مسیر کسب قدرتی پیش میروند، افرادی یا جریاناتی برای کسب سهم بیشتر تلاش میکنند تا به نفی دیگران بپردازند. لذا باید ابتدا موانع وحدت در اصولگرایان شناسایی شود و با شناسایی این موارد تا حدودی مسیر شکلگیری وحدت مشخص میشود.

محبیان با اشاره به ضرورت تعریف جریان اصولگرایی گفت: مسئلهای که موجب اختلاف اصولگرایان می شود این است که مابین اینها تعریف دقیقا مشترکی از خود مفهوم اصولگرایی، رویکردها، روشها و کارکردهای آن در صحنه سیاست وجود ندارد و حتی در مواضع، اختلافات بسیار جدی در میان آنها دیده میشود.

وی تصریح کرد: بحث اختلافات تشکیلاتی در این زمینه نیز به بروز اختلافات عمده و عدم وحدت در جریان اصولگرایی منجر میشود. اختلافات متعددی در میان اصولگرایان به وجود آمده است که اینها به هنگام رسیدن به یک وحدت به جای اینکه به عنوان عامل چانه زنی و رسیدن نوعی تعامل کار کنند به سمت تفرقه میروند و بر عوامل اختلاف تاکید می ورزند.

مدیر عامل خبرگزاری آریا با بیان اینکه باید منشوری میان اصولگرایان تدوین شود، اظهار داشت: مجموعه این عوامل روشن میکند که برای اینکه ما اصولگرایی را به جایگاه خاص خودش باز گردانیم، ابتدا باید تعریف مشخص و روشنی به صورت صریح و در عین حال قابل قبول برای همه از خود مفهوم اصولگرایی مطرح بکنیم و دوم اینکه روابط تشکیلاتی را در جریان اصولگرایی تعریف و مواضع گروهها را رصد و درعین حال یک منشور فی مابین اصولگرایی، نه به صورت صوری و ظاهری بلکه به صورت عینی و دقیق طراحی کنیم که همه خودشان را به آن متعهد کنند.

محبیان با بیان اینکه طی تعریف منشور اصولگرایی ابزار تنبیهی نیز باید تعریف شود، تصریح کرد: ضمن آن در جریان تدوین منشور اصولگرایی باید ابزار تنبیهی هم وجود داشته باشد. به عبارتی اگر کسی از چهارچوب اصولگرایی خارج شد و جریانی در لحظه خاص از مسیر دیگری عبور کرد و برای خودش راهی برای قدرت هموار کند به ضرر کلیت اصولگرایی از جانب اصولگرایان با او برخورد شود.

وی در پایان تاکید کرد: مجموعه این عوامل شاید بتواند اصولگرایان را از خواب غفلتی که در آن گرفتار هستند، خارج کند و اصولگرایان حساسیت شرایط را درک کنند، زیرا اگر همین روند ادامه پیدا بکند با تغییر فضایی که در جامعه به وجود آمده اصولگرایان هم در مجلس شورای اسلامی و هم در عین حال حتی خبرگان اثرگذاری قاطع خودشان را از دست دهند.

https://shoma-weekly.ir/hLTKi9