سیاسی

باید امید به آینده را در دل جوانان نخبه روشن نگه داریم

یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی پیشرفت علمی و تکیه بر جوانان است. با پرورش ایده های علمی جوانان و تشویق آنان، برای اینکه ایده های خود را از طریق شرکت های دانش بنیان به عرصه تولید برسانند و هم خود بهره مند می شوند و هم جامعه.

علی عباسپور تهرانی فرد،رئیسواحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، شرکتهای دانش بنیان در تبدیل ایده به عمل، در حال حاضر یکی از محورهای اصلی در جامعه علمی کشورها و بخصوص کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.

علی عباسپور تهرانی فرد،رئیسواحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده ادوار مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر پیشرفت علمی کشور در دیدار اخیر با نخبگان علمی کشور گفت: پیشرفت علمی کشور یک ضرورت جامعه هست. بخصوص با وضعیتی که انقلاب ما در جهان دارد و شعاری که در ابتدای انقلاب، مبنی بر استقلال دادیم و آن نفی تکیه بر شرق و غرب بود.

وی ادامه داد: طبیعتا پیشرفت پایدار ما در گرو پیشرفت علمی است. در سایه پیشرفت علمی و به کارگیری علم در اقتصاد می توانیم از اقتصاد شکوفا برخوردار شده و هم قدرت لازم در مقابله با قدرتهای جهانی پیدا کنیم. فشاری که در حال حاضر بر کشور از نقطه نظر تحریم های اقتصادی و سیاسی می گذارند که بتوانند از این طریق به
خواسته هایشان رسیده و نگذارند کشور به تکنولوژی های پیشرفته که نیاز جامعه است دسترسی پیدا کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشرفت علمی کشور را، راه برون رفت از تحریم های سیاسی و اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی پیشرفت علمی و تکیه بر جوانان است. با پرورش ایده های علمی جوانان و تشویق آنان، برای اینکه ایده های خود را از طریق شرکت های دانش بنیان به عرصه تولید برسانند و هم خود بهره مند می شوند و هم جامعه.

عباسپور تهرانی فرد با اظهار اینکه خوشبختانه قانون بسیار خوبی در مورد شرکت های دانش بنیان در مجلس هشتم به تصویب رسید، ادامه داد: تسهیلات خوبی در مورد کسانی که ایده داردند و می خواهند ایده خود را تبدیل به تولید کنند در نظر گرفته شده است و با توجه به این مسئله که یکی از الزامات جامعه پیشرفت علمی کشور است و بخشی هم در گرو شرکتهای دانش بنیان است، این شرکتها در تبدیل ایده به عمل، در حال حاضر یکی از محورهای اصلی در جامعه علمی کشورها و بخصوص کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.

رئیسواحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به اینکه دانشگاهها یکی از محورهای حرکت خود را بر اساس ایده پردازی و تبدیل ایده به عمل در نظر گرفته اند، تصریح کرد: بر اساس همین، در حال حاضر شاهد تاسیس مراکز به اصطلاح استارتاپ و حتی دانشگاههایی هستیم که بر روی تبدیل ایده به عمل کار می کنند و چندین سال است که به فعالیت می پردازند و جامعه بخصوص کشورهای اروپای غربی به این موضوع بسیار توجه دارند.

وی افزود: جامعه علمی کشور و همچنین دستگاههای خارج از دانشگاه، مثل صنعت حتما باید به این مسئله توجه کنند تا شرایط را فراهم کنند که بتوانند از پتانسیل جوانان تحصیلکرده که در جامعه تربیت شده اند، بهره مند شویم.

رئیسواحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ایران را جزو کشورهایی که درصد جوانان بالایی دارند دانست، و ادامه داد: اکنون تحصیلکرده های دانشگاه و فارغ التحصیل از دانشگاه، در کشور درصد بالایی به خود اختصاص می دهند، لازمه به کارگیری، این است که بتوانیم از تسهیلاتی که در قانون دیده شده است، مانند تسهیلات صندوق نوع آوری و شکوفایی، آنان را بهره مند کنیم که جوانان بتوانند در پیشرفت اقتصادی کشور مشارکت کنند و اقتصاد مقاومتی محقق شود.

در ادامه رئیسواحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص علت تاکید مقام معظم رهبری در مقطع کنونی بر استفاده از جوانان نخبه در کشور، بیان کرد: از یک طرف در کشور جوانان نخبه بسیاری داریم که مورد هجمه کشورهای پیشرفته هستند که بتوانند آنان را جذب کنند، از یک بعد دیگر اقتصاد ما نیاز به پیشرفت علمی دارد.

عباسپور تهرانی فرد ادامه داد: باید برای این جوانان نخبه افق روشنی رقم بزنیم و شرایط را به گونه ای مهیا کنیم، که امیدواری به آینده در دلشان روشن نگه داریم، مجموعه این ابعاد ما را موظف می کند همه مسئولین توجه کنند به این که شرایط را برای پیشرفت جوانان و فارغ التحصیلان خوب دانشگاه هایمان فراهم کنیم، و توجه به این مسئله و اهمیتی که همه جوامع برای برای نخبگان و نیروی انسانی قائل
می شوند، یکی از مهمترین عوامل پیشرفت کشور می تواند باشد. وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری بر این مسئله، که توجه مسئولین به حمایت از نخبگان جلب شود، تاکید دارند و از طرف دیگر جوانان بدانند شخصیتی که در راس نظام، به عنوان رهبری است به نیاز جوانان کاملا آگاه است و تاکید دارد که مشکلات جوانان نخبه و فارغ التحصیلان سریعتر حل شود.


https://shoma-weekly.ir/Za1YAV