بین الملل

بایدن: تهدید هسته‌ای پوتین، واقعی است کاخ سفید: اطلاعاتی درباره استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در آینده نزدیک وجود ندارد رسانه آمریکایی: برخی فرودگاههای بزرگ آمریکا هدف حملات سایبری قرار گرفته اند بحران کمبود سوخت در فرانسه سروزیر اسکاتلند جدایی از انگلیس را «حیاتی» خواند دبیرکل جهاد اسلامی: انقلابی واقعی و جدی در کرانه باختری جریان دارد گزارش بلومبرگ از اوضاع بحرانی اروپایی‌ها

دبیرکل جهاد اسلامی: انقلابی واقعی و جدی در کرانه باختری جریان دارد

زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دوشنبه شب اعلام کرد که امروزه انقلابی واقعی و جدی در رویارویی با رژیم صهیونیستی در کرانه باختری جریان دارد.

النخاله در گفت وگو با شبکه "المیادین گفت که این شبکه صدای مجاهدان و مقاومت در فلسطین و در هر جای دیگری است.

وی افزود: یک همکاری بزرگ میان جنبش جهاد اسلامی و گردان‌های شهدای الاقصی وجود دارد.

النخاله گفت همکاری با شهدای الاقصی پس از عملیات تونل های آزادی شروع شد که افق های بزرگی را برای مقاومت در کرانه باختری گشود.

سروزیر اسکاتلند جدایی از انگلیس را «حیاتی» خواند

سروزیر اسکاتلند با تاکید بر تصمیم قطعی دولت محلی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه تصریح کرد که جدایی از انگلیس در بحبوحه مشکلات اقتصادی و سیاسی لندن امری حیاتی است.

نیکلا استرجن که با مخالفت لندن برای برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه مواجه است با ایراد سخنانی در کنفرانس سالانه حزب تجزیه طلب ملی اسکاتلند در ابردین تصریح کرد که حتی اگر دادگاه هم با دولت محلی مخالفت کند از تلاش برای تحقق استقلال این منطقه دست برنمی‌دارد.

وی پیشنهاد کرد که در صورت رای مخالف دادگاه، از انتخابات پارلمانی آتی به عنوان یک همه‌پرسی عملی در این مورد استفاده خواهد کرد. سر وزیر اسکاتلند توضیح داد که این انتخابات ما را با یک انتخاب بسیار ساده مواجه می‌کند: اینکه مردم درباره استقلال از انگلیس تصمیم‌گیری کنند یا از دموکراسی اسکاتلند دست بکشیم. «من در مورد شما نمی دانم، اما شخصا از دموکراسی اسکاتلند دست نخواهم کشید

وی اضافه کرد که در حال حاضر، چگونگی تضمین استقلال اسکاتلند در دست قضات است، «اما این وظیفه ماست که درباره ضرورت این مساله پاسخ دهیم. » استرجن در این زمینه به اوضاع آشفته اقتصادی انگلیس اشاره کرد و برنامه اقتصادی نخست‌وزیر انگلیس را بی‌رحمانه توصیف کرد. او گفت که توجیه نخست‌وزیر انگلیس برای ارائه اصلاحات اقتصادی، حرکت کشور به سمت رشد است. «اما اجازه دهید به شما بگویم که چه نوع رشدی در انتظار کشور خواهد بود. رشد شکاف بین فقیر و غنی، رشد نرخ فقر، افزایش فشار بر سیستم بهداشت و سایر خدمات عمومی. با این وضع، انزجار و اعتراضات عمومی افزایش می‌یابد

سر وزیر اسکاتلند اعلام کرد که هفته آینده نخستین سند درباره ضرورت استقلال اقتصادی اسکاتلند را منتشر خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه اسکاتلند خواهان بازگشت به اتحادیه اروپاست، وعده برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند در ۱۹ اکتبر سال آینده (۲۷ مهر ۱۴۰۲) را تکرار کرد..

نخستین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به جدایی از انگلیس رأی دادند.

بحران کمبود سوخت در فرانسه

در حالی که اعتصاب در پالایشگاه‌های توتال در شمال غرب و جنوب شرق فرانسه عرضه سوخت در پمپ‌بنزین‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است، کارگران اتحادیه‌های مختلف عصر دوشنبه در جریان مجمع عمومی به ادامه اعتصاب در روز سه‌شنبه رأی دادند.

در حالی که اعتصاب در پالایشگاه‌های توتال در شمال غرب و جنوب شرق فرانسه عرضه سوخت در پمپ‌بنزین‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است، کارگران اتحادیه‌های مختلف عصر دوشنبه در جریان مجمع عمومی به ادامه اعتصاب در روز سه‌شنبه رأی دادند. ساعاتی پیش از این تصمیم، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از دو طرف ماجرا خواسته بود تا مسئولیت‌پذیر باشند و خطاب به کارگران گفته بود: «بستن کارخانه راه‌حل نیست

هفته گذشته نمایندگان کارگران توتال پس از ناکامی رایزنی‌ها با کارفرما برای افزایش حقوق و جلوگیری از «بدتر شدن» بیشتر شرایط کار نخستین مجمع عمومی فوق‌العاده امسال را برگزار کردند. پیشنهاد اعتصاب در این جلسه با رأی مثبت اکثریت قریب به اتفاق کارگران پذیرفته شده بود.

در رأی‌گیری مجمع عمومی روز دوشنبه، علاوه بر پالایشگاه، اعضای سندیکای سراسری کارگران (س‌ژت) که در پمپ‌بنزین‌های این شرکت و همچنین شرکت تابع آرژدیس (Argedis) کار می‌کنند، روز سه‌شنبه به اعتصاب خواهند پیوست.

علاوه بر شرکت توتال، کارگران شرکت نفتی اسو هم از جمعه گذشته با مطالبه افزایش دستمزد و بهبود شرایط کار به جنبش اعتصاب پیوستند.

دولت فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که حدود یک سوم جایگاه‌های سوخت‌رسانی در این کشور با کمبود بنزین و گازوئیل مواجه شده‌اند. این وضعیت باعث به وجود آمدن صف‌های طویل در برابر پمپ‌بنزین‌های فعال حتی در استان‌هایی شده که با کمبود مواجه نیستند. در آخر هفته گذشته خبر غیررسمی کمبود ورودی نفت خام به بنادر فرانسه به نگرانی‌ها از کمبود شدید سوخت دامن زد.

رسانه آمریکایی: برخی فرودگاههای بزرگ آمریکا هدف حملات سایبری قرار گرفته اند

یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که برخی از فرودگاههای بزرگ این کشور روز دوشنبه به وقت محلی هدف حملات سایبری قرار گرفته اند.

به گزارش شبکه خبری ای بی سی نیوز، این مقام آمریکایی ادعا کرده که حمله سایبری از خاک روسیه صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش، نکته مهم این است که سیستم های مورد هدف کنترل ترافیک هوایی، ارتباطات و هماهنگی خطوط هوایی داخلی یا امنیت حمل و نقل را کنترل نمی کنند.
پس از این حمله، دسترسی به دامنه های اینترنتی فرودگاه های مورد هدف دچار اختلال و باعث افزایش زمان انتظار و ازدحام شده است.
گزارش نخستین حمله حدود ساعت ۳ بامداد به وقت شرق آمریکا ثبت شد و سامانه فرودگاهی لاگاردیا مورد هدف قرار گرفت.
پس از اینکه سامانه فرودگاهی لاگاردیا بازیابی شد، وبسایت های دیگر فرودگاه های آمریکایی از جمله فرودگاه بین‌المللی دی موین، فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس و فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اوهیر مورد حمله سایبری قرار گرفتند.

بایدن: تهدید هسته‌ای پوتین، واقعی است

کاخ سفید: اطلاعاتی درباره استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در آینده نزدیک وجود ندارد

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا بامداد جمعه گفت که تهدید به حمله هسته‌ای که ولادیمیر پوتین مطرح کرده است، یک تهدیدی واقعی است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، وی مدعی شد که علت ‌واقعی بودن تهدید این است که عملکرد ارتش پوتین بسیار ضعیف است.

بایدن در ادامه ادعا کرد: رییس جمهوری روسیه زمانی که از استفاده از سلاح تاکتیکی هسته‌ای یا سلاح بیولوژیک یا شیمیایی سخن میگوید، شوخی نمی‌کند.

رییس جمهوری آمریکا گفت: خطر تهدید هسته‌ای از دوران بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ به بالاترین سطح خود رسیده است.

بایدن در پایان بار دیگر گفت که استفاده از سلاح تاکتیکی با قدرت پایین ممکن است به سرعت از کنترل خارج شده و جهان را ویران کند.

اما در مقابل سخنگوی کاخ سفید در پی اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تهدید به حمله هسته‌ای که ولادیمیر پوتین مطرح کرده، تهدیدی واقعی است، گفت: اطلاعاتی درباره استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در آینده نزدیک وجود ندارد.

کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد روسیه در آینده نزدیک، خود را برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای آماده می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه سخنان مقامات روسیه درباره استفاده از سلاح هسته‌ای غیر مسوولانه است، عنوان کرد که گفته‌های بایدن ریشه در نگرانی‌ها از احتمال این کار بود.

ژان پی یر افزود: دلیلی برای تغییر وضعیت استراتژیک هسته‌ای خود نداریم.

رویکردهای دوگانه آمریکا؛ دولت بایدن همچنان از ناآرامی‌ها در ایران حمایت می‌کند

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تداوم رویکردهای دوگانه خود و نیز دخالت در امور داخلی کشورها، از ناآرامی‌ها در ایران همچنان حمایت می کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن در تداوم دخالت های آمریکا در امور داخلی ایران گفت: جهان رخدادهایی را که در ایران در حال وقوع است، مشاهده می کند.
وی در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران مدعی شد: معترضان، شهروندان ایرانی هستند که به رهبری زنان و دختران، خواستار کرامت و حقوق اساسی خود هستند.
این مقام آمریکایی ادامه داد: ما در کنار آنها می ایستیم و کسانی را که با اعمال خشونت علیه آنان، می‌خواهند بیهوده صدایشان را ساکت کنند، پاسخگو خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، دولتمردان آمریکایی که سالها است تحت لوای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در همه امور کشورهای غیرهمسو با خود مداخله می کنند ولی چشمانشان بر روی موارد متعدد جنایت و نقض حقوق بشر متحدان و همپیمانان بسته است، این بار نیز با داعیه دفاع از حقوق ایرانیان به ویژه زنان؛ سوار بر موج احساسات پاک جوانان ایرانی شده اند تا شاید از یک موضوع داخلی راهی برای تحقق اهداف پنهان خود بیابند.
رئیس جمهور دموکرات آمریکا که این روزها پایگاه سیاسی و محبوبیت خود و حزب متبوعش در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره در پایین ترین حد ممکن در برابر حزب رقیب جمهوریخواه قرار دارد، همزمان با ارسال پیام و دست و پا زدن برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران، نه تنها تحریم های جدید حقوق بشری را اعمال کرده بلکه با ادعای تسهیل ابزارهای مدرن دسترسی بیشتر ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات؛ در پی تحقق بخشیدن به همان اهدافی است که واشنگتن بیش از چهار دهه است، همه راههای سنتی را در این زمینه آزموده است.

به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین المللی، آمریکای دموکرات ها با آمریکای جمهوریخواهان در اصول و اهداف علیه کشورهای ناهمسو با خود مشترک هستند و فقط روش ها و ابزارهای آنان با یکدیگر تفاوت دارد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۱۱ مهرماه با بهره برداری از ناآرامی ها در ایران، با اظهار نظر درباره امور داخلی کشورمان ، گام در همان راهی نهاد که باراک اوباما رئیس جمهور اسبق دموکرات آمریکا در حوادث سال ۱۳۸۸ نهاده بود.
رئیس جمهور دموکرات آمریکا با ادعای ابراز نگرانی از گزارش‌های تشدید سرکوب خشونت آمیز معترضان در ایران ادعا کرد: ایالات متحده دسترسی ایرانیان به اینترنت را از طریق دسترسی بیشتر به سرویس‌های ایمن و خارجی، تسهیل خواهد کرد.
وی همچنین گفت که ایالات متحده مقام ها و نهادهای ایرانی، مانند پلیس امنیت اخلاقی را که به ادعای او مسئول اعمال خشونت و سرکوب جامعه مدنی هستند، پاسخگو می‌داند و هزینه‌های بیشتری را برای عاملان خشونت علیه معترضان مسالمت‌آمیز اعمال خواهد کرد.
بایدن وعده تحریم مقام های ایران را به بهانه حقوق بشر بلافاصله محقق کرد و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) ۱۴ مهرماه ، نام هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم ها قرار داد و گفت که این افراد به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراض ها و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم شده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا ٣١ شهریور نیز پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام دیگر ایرانی را به بهانه دخالت در امور داخلی ایران در پی درگذشت دختر جوان ۲۲ ساله ایرانی به نام "مهسا (ژینا) امینی" تحریم کرده بود.

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، هفت مقام ایرانی که در فهرست تحریم ها قرار گرفته اند، عبارتند از: یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا ، حسین نجات فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله، حسن رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، حسین ساجدی‌نیا معاون عملیات فراجا، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و احمد وحیدی وزیر کشور.

اوکراین از امروز به اروپا برق صادر نمی‌کند

وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد صادرات برق به اتحادیه اروپا از ۱۱ اُکتبر (سه شنبه) به دلیل حملات موشکی متوقف می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/6SVHoc