بین الملل

بان کی مون: از رفتار اروپا با مهاجرین شوکه شدم

بان کی مون، روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری گفت: از مشاهده رفتاری که با این پناهجویان و مهاجران شده بود شوکه شدم؛ این (رفتار) قابل قبول نیست.
بان کی مون، روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری گفت: از مشاهده رفتاری که با این پناهجویان و مهاجران شده بود شوکه شدم؛ این (رفتار) قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد که این پناهجویان در حال فرار از جنگ و بدرفتاری در کشور خود هستند و در نتیجه ما باید هدایت دلسوزانه خود را نشان دهیم. دبیرکل سازمان ملل افزود: باید با کرامت انسانی و (رعایت) حقوق بشر با آنها رفتار شود. این پیام من به رهبران اروپایی و آسیایی است. این اظهارات بان کی مون مدت کوتاهی پس از آن صورت گرفت که پلیس مجارستان برای متفرقکردن پناهجویان معترضی که در پی ورود به این کشور از مرز صربستان هستند از گاز اشکآور و ماشین آبپاش استفاده کرده است.

استفاده پلیس مجارستان از اسپری فلفل در برخورد با پناهجویان

گیورگی باکُندی، مشاور نخستوزیر مجارستان در امور امنیتی در مصاحبه با تلویزیون عمومی این کشور گفت بوداپست حصار مرزی را ترمیم و تقویت میکند. زولتان کواکس، سخنگوی دولت مجارستان نیز گفت که پلیس اجازه نخواهد داد هیچ پناهجویی با شکستن حصارها وارد خاک این کشور شود.

پس از برخورد خشونتآمیز پلیس مجارستان با پناهجویان، بوداپست از صربستان خواست علیه مهاجرانی که از مرز این کشور به پلیس «حمله» میکنند اقدامی انجام دهد. بنابر اعلام وزارت خارجه صربستان، مجارستان از دستور تعلیق 30 روزه فعالیت مرز روسکه- هورگوش بین این دو کشور همسایه خبر داده است. نبویسکا استفانوویچ، وزیر کشور صربستان نیز در عین حال از برنامه اعزام نیروهای بیشتر پلیس به مناطق مرزی با مجارستان و تلاش برای جلوگیری از نزدیکشدن پناهجویان به حصار مرزی خبر داده است.

بوداپست همچنین در تلاش برای جلوگیری از عبور پناهجویانی که قصد سفر به اروپای شمالی را دارند، در نظر دارد در بخشی از مرزهایش با رومانی هم حصار بکشد. این موضوع خشم مقامات رومانی را برانگیخت و به احضار سفیر مجارستان در آن کشور منجر شد.

تحمیل گوشت خوک به پناهجویان مسلمان

بدرفتاری مقامات مجارستان با پناهجویان به حوادث روز چهارشنبه محدود نمیشود. آژانس کمک رسانی «مونتادا اید» اعلام کرده است که به پناهجویان مسلمان بارها گوشت خوک داده شده بود. کبیر میاه، مدیر امور خیریه در خارج کشور ضمن تایید این خبر گفت: چیزی که در روی سکه شاهد آن بودیم ما را شوکه کرد. دیدیم که زنان، کودکان، نوزادان و افراد مسن به فضایی باز هدایت میشوند و چندین روز بدون سرپناه و در معرض سرما و باران آنجا نگه داشته میشوند. میاه افزود مقامات به پناهجویان مسلمان ساندویچهای گوشت خوک میدادند و حتی پس از اینکه این پناهجویان از خوردن آنها خودداری کردند همچنان ساندویچهای بیشتری حاوی گوشت خوک به آنها داده میشد. وی گفت هنگامی که یکی از امدادگران داوطلب به یک افسر پلیس شکایت کرد؛ این پلیس گفت پناهجویان مسلمان باید گوشت خوک را کنار بگذارند و فقط نان بخورند. این داوطلب گفت: «احساس کردم پلیس آنها را مسخره میکند.»

https://shoma-weekly.ir/LBQo9j