بین الملل

بازی مخالفان در سوریه تغییر می‌کند

تبعات شکست آمریکا و همپیمانان منطقه ای خود در کنفرانس بین المللی ژنو 2 باعث شده تا آمریکا و عربستان تغییرات جدی و گسترده ای در مواضع خود در قبال سوریه انجام دهند

محمد علائی- تبعات شکست آمریکا و همپیمانان منطقه ای خود در کنفرانس بین المللی ژنو 2 باعث شده تا آمریکا و عربستان تغییرات جدی و گسترده ای در مواضع خود در قبال سوریه انجام دهند

نشستی که مقامات غربی و همراهان عرب خود، تمام تلاش خود را داشتند که دولت سوریه را مسئول اصلی شکست این دور از مذاکرات معرفی کنند.

در آمریکا اگرچه اعلام شده که به هیچ وجه به فکر حمله نظامی به حکومت سوریه نیستند اما در عین حال باراک اوباما مشغول بررسی تمام ابزارها برای فشار به سوریه است.

در این راستا اولین اقدام آمریکا تلاش برای تهیه
پیش
نویسی در شورای امنیت بود که در مناطق وسیعی بر طبق آن منطقه پرواز ممنوع اعمال می شد. اما از آنجا که به طور حتم این طرح از سوی روسیه وتو می شد گزینه افزایش کمک ها به تروریست های مستقر در سوریه به روی میز بازگشت.

حالا عربستان هم راهبرد خود را درقبال نظام حاکم بر سوریه تغییر داده است

اولین نشانه آن، ورود «محمد بن نایف» وزیر کشور عربستان به پرونده سوریه و به تبع آن کنار گذاشته شدن بندر بن سلطان از این ماجرا است. تغییری هماهنگ با واشنگتن که می تواند به بهبود روابط دوجانبه واشنگتن و ریاض از آن جهت که نایف فردی مورد حمایت آمریکاست بینجامد.

نایف که مسئولیت مقابله با اعتراضات مردمی که از سال 2011 در این عربستان آغاز شده بود را بر عهده داشته است، در اولین اقدام و برای هماهنگی بیشتر به واشنگتن سفر کرده بود. او توانسته در مقایسه با دیگر شاهزادگان سعودی خود را فردی قوی در حل پرونده های امنیتی داخل و خارجی نشان دهد و از این رو نظر پادشاه عربستان را به خود برای جانشینی بندر بن سلطانی که واشنگتن رضایتی از همکاری با او ندارد جلب کند.

با توجه به بی نتیجه ماندن کامل نشست ژنو 2، عربستان به صورت مستقیم تمام اقدامات خود را برای گسترش جنگ های شهری و دمیدن در آتش اختلافات متمرکز کرده است. تلاش هایی که طی آن بتوانند نبرد نظامی را به نفع مخالفان تغییر دهند.تغییر تیم امنیتی در پرونده سوریه که از تصمیم این کشور برای افزایش کمک ها به مخالفان حکایت دارد. به گونه ای که مخالفان در مصاحبه های علنی خود اعلام کرده اند که به تسلیحاتی پیچیده تر از جمله دوش پرتاب های قادر به هدف قراردادن جنگنده ها مجهز شده اند.

آمریکا و عربستان تمام تلاش خود را برای آغاز جنگ در داخل دمشق به کار بسته اند. تجهیز مخالفان در درعا برای حمله احتمالی به جنوب دمشق از آن جمله است. آنها تلاش دارند تا خود را به 20 کیلومتری دمشق رسانده و با شلیک راکت پایتخت را به خطر بیندازند. تهدید امنیتی که به زعم آنها می تواند بشار اسد را به میز مذاکرات بازگردانده و از او امتیاز بگیرند.

حالا آن چه در حقیقت در بعد سیاسی اتفاق افتاده تواق میان ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان عرب و اروپایی اش برای حمایت یکپارچه نظامی از گروه های مخالف سوری است. آنها معتقدند هم زمان با تقویت مالی و تسلیحاتی مخالفان در نبردهای میدانی با ارتش سوریه باید همکاری ها و هماهنگی ها میان کشورهای درگیر با پرونده سوریه نیز افزایش یابد.

عربستان نگران است

اگرچه دولت ریاض همچنان عطش به زیر قدرت کشیدن بشار اسد را دارد اما حالا از ترس سرازیر شدن تروریست هایی که آنها را پرورش و از آنها حمایت تسلیحاتی و مالی می کرد به داخل خاک خود و بروز مسائل امنیتی در حال بازنگری در سیاستهای پیشین است.

با این تحلیل می توان حکم اخیر پادشاه عربستان را که طی آن اعلام کرد کسانی که برای جنگ به خارج از کشور سفر کنند، در صورت بازگشت به 3 تا 20 سال زندان محکوم میشوند تحلیل کرد. از این رو رئیس بخش امنیت ایدئولوژیک وزارت کشور عربستان میگوید بین یک هزار تا 2 هزار تبعه این کشور در سوریه هستند که بخش اعظمشان با گروههای وابسته به القاعده همراه شدهاند. وی میگوید: آنچه که در سوریه رخ داده، واقعا برای ما دردسرساز شده است.

https://shoma-weekly.ir/2etWi9