بین الملل

بازی ترکیه در پازل امنیتی رژیم صهیونیستی

تحلیلگران معتقدند که کارنامه حزب عدالت و توسعه ترکیه طی سال های اخیر نه تنها تنش را با همسایگان بر مبنای استراتژی اعلامی احمد داوداوغلو به صفر نرساند، بلکه آن را تشدید کرد و اکنون استقرار پاتریوت های ناتو میتواند به تصاعد تنش بیش از پیش دامن بزند.
تحلیلگران معتقدند که کارنامه حزب عدالت و توسعه ترکیه طی سال های اخیر نه تنها تنش را با همسایگان بر مبنای استراتژی اعلامی احمد داوداوغلو به صفر نرساند، بلکه آن را تشدید کرد و اکنون استقرار پاتریوت های ناتو میتواند به تصاعد تنش بیش از پیش دامن بزند.
ترکیه از ناتو برای استقرار سیستم موشکی پاتریوت در مناطق مرزی این کشور با سوریه دعوت کرده بود که این درخواست مورد قبول ناتو واقع شد. یک هیات 30 نفره متشکل از نیروهای آمریکا، آلمان و هلند در هفته جاری از مناطقی در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه دیدار و محل استقرار سیستمهای پاتریوت را بررسی کردند.
برخی منابع تصمیم استقرار موشک های پاتریوت اروپا به ترکیه را در چارچوب مداخله نظامی در سوریه ارزیابی میکنند و بر این باورند که طرح ادعای احتمال استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی در همین چارچوب است.
یک دیپلمات برجسته لبنانی که خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با روزنامه الدیار لبنان گفت: همه هشدارها درباره استفاده سوریه از سلاحهای شیمیایی در چارچوب زمینه سازی برای دخالت نظامی در سوریه خارج از ساز و کار شورای امنیت صورت میگیرد. وی میافزاید: روسیه و چین با توسل به وتو اجازه ندادهاند سیاست های غربی درباره سوریه پیش برود. از این رو آمریکا و هم پیمانان دنبال بهانهای جایگزین برای دخالت تحت لوای جرایم ضد انسانی هستند. در این راستا اسراییل هم زمینه های تبلیغاتی چنین هشداری را با تهدید نشان دادن مقاومت فراهم میکند و مدعی است که نظام سوریه امکان دارد این سلاح های شیمیایی ادعایی را به حزب الله یا طرف های دشمن دیگر برساند.
در سوی دیگر کارزار سیاسی-امنیتی، روسیه روز جمعه ناتو را به تلاش برای دخالت در سوریه متهم کرد. به گزارش رویترز، الکساندر گروشکو سفیر روسیه در ناتو در واکنش به موافقت این سازمان برای استقرار موشکهای پاتریوت در مزرهای ترکیه گفت: این تهدید نیست، اما شاخصی است که نشان میدهد پیمان آتلانتیک شمالی به سوی دخالت (در سوریه) پیش میرود. ما می بینیم که تهدید فزایندهای درباره احتمال دخالت ناتو در نزاع و در نتیجه برخی تحریکها یا وقوع برخی حوادث در مرزها وجود دارد.
در همین حال خبرگزاری الشرق الاوسط مصر به نقل از یک کارشناس مسایل راهبردی از تحویل موشک های اسکندر روسی به دولت سوریه در واکنش به استقرار پاتریوت ها خبر داد. گفته میشود موشک های اسکندر از توان بالاتری به نسبت پاتریوت برخوردار است.
از سوی دیگر محافل اسلامگرا و شماری از سازمان های غیردولتی طی چند روز گذشته درخواست ترکیه از ناتو برای استقرار پاتریوت را با برگزاری تظاهرات محکوم کردند.اصرار ترکیه برای استقرار سامانه های موشک های پاتریوت اروپا در مرزهای سوریه همسو با منافع غرب و پس از شکست طرح محدوده پرواز ممنوع بر فراز خاک سوریه و در راستای امنیتسازی بیشتر برای رژیم صهیونیستی، تنش را نه تنها با همسایگان بلکه در ابعاد سیاسی و داخلی تشدید کرده است.
رفتار دولتمردان ترکیه به ویژه در یک سال و نیم گذشته و پس از بروز ناآرامی ها در سوریه، عملا عکس سیاست ادعایی آنکارا در خصوص به صفر رساندن تنش با همسایگان بود.

https://shoma-weekly.ir/PQYEoR