بین الملل

بازگشت ژنرالها به کاخ الاتحادیه

ژنرال انتخاباتی که برای رئیس جمهور شدن خودش در سرزمین فراعنه به راه انداخت و رهبری کرد، را برد. خبرگزاری ها اعلام کردند که او با کسب 96 درصد آرا و با 23 میلیون رای دیگر رییس جمهور مصر است.
ژنرال انتخاباتی که برای رئیس جمهور شدن خودش در سرزمین فراعنه به راه انداخت و رهبری کرد، را برد. خبرگزاری ها اعلام کردند که او با کسب 96 درصد آرا و با 23 میلیون رای دیگر رییس جمهور مصر است.

حالا همه چیز عادی شده است، اخوان المسلمینی ها از گزدونه خارج شدند ، محمد مرسی رییس جمهور قانونی و معزول شده مصر در زندان و منتظر حکم اعدام است و عبدالفتاح السیسی مردی که مورد حمایت همه دشمنان مردم مصر از آمریکا و غربی ها گرفته تا حسنی مبارک بود ، رییس جمهور مصر است.

واکاوی این نکته که السیسی فعالیت خود را از کجا شروع و تا این زمان چه مسیری را طی کرده است حائز اهمیت است و از سویی دیگر این نکته بسیار اهمیت دارد که چه چالش های برای دولت او در آینده وجود دارد.

نگاهی به زندگی ژنرال

از 30 ژوئن 2013 نام فردی در صحنه سیاسی مصر ظاهر شد که تصور نمی شد امروز مطرح ترین گزینه برای تصدی ریاست جمهویر مصر باشد. وزن و نقش و حضور وی در صحنه سیاسی به حدی بزرگنمایی شد تا به حد اسطوره سازی درباره وی انجامید و به ملت مصر اینگونه القا شد که ناجی و امید آینده مردم مصر است، اینکه وی نامزد مردم دارای محبوبیت گسترده مردمی و رئیس جمهوری آینده مصر است. در تمام این مرحله چنان چهره درخشانی از السیسی به نمایش درآمد و اینگونه تبلیغ شد که وی نامزد ملت و دارای محبوبیت بسیار گسترده ای است و رئیس جمهور آینده مصر بدون هرگونه شک و تردید و بدون هرگونه رقیب است حتی برخی از کسانی که به احتمال نامزدی خود اشاره می کردند، در معرض هجمه سازمان یافته رسانه ای قرار گرفتند که در نهایت مجبور به انصراف از نامزدی و حمایت از السیسی شدند.

طرفداران مرسی، السیسی را رهبر کودتا و نامزد ارتش می دانند و معتقدند السیسی از همین حالا و پیش از انتخابات ریاست جمهوری آتی رئیس جمهور است، انتخاباتی که از نظر حامیان اخوان، انتخابات نمایشی و نتیجه آن از همین حالا مشخص است.

عبدالفتاح السیسی در 19 نوامبر 1954 میلادی در قاهره به دنیا آمد و در سال 1977 به ارتش مصر پیوست. وی در 12 آگوست 2012 از سوی محمد مرسی رئیس جمهوری سابق، جای محمد حسین طنطاوی را در وزارت دفاع گرفت. وی تا 25 مارس 2014 که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، در این سمت قرار داشت و پیش از اعلام نامزدی، استعفا کرد.

السیسی پیش از آنکه به مقام وزارت دفاع برسد، در دولت هشام قندیل نخست وزیر پیشین مصر به عنوان مدیر یگان اطلاعات نظامی ارتش خدمت می کرد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم نظامی از دانشگاه ارتش در قاهره گرفت و برای ادامه تحصیل راهی انگلیس شد و در سال 1992 توانست مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم نظامی را کسب کند. ارتشبد السیسی علاوه بر تحصیل در انگلیس، به آمریکا نیز سفر کرد و آنجا دوره های آموزشهای ویژه نظامی را پشت سر گذاشت.

مهمترین لحظه زندگی ژنرال

مهمترین لحظه زندگی نظامی السیسی، سوم جولای 2013 بود که محمد مرسی همان کسی که وی را به عنوان وزیر دفاع برگزیده بود، از مقام خود عزل کرد و عدلی منصور را به جای وی به عنوان رئیس جمهوری موقت منصوب کرد. البته السیسی و دیگر نظامیان ارشد مصر برای حل بحران سیاسی مصر، 48 ساعت به مرسی اولتیماتوم داده بودند که پس از این اولتیماتم، وی را برکنار کردند. حامیان مرسی از این اقدام به عنوان کودتا و مخالفانش به عنوان انقلاب جولای یاد می کنند.

عدلی منصور هم پاداش السیسی را با اعطای درجه ارتشبدی به وی در 27 ژانویه گذشته داد.

سودای کودتا از زمان مبارک

نشریه انگلیسی دیلی‌تلگراف در گزارشی به نقل از برخی منابع که آن‌ها را "مشاوران ارشد" نامیده است اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری منتخب مصر از سال 2010 و دوران زمامداری حسنی مبارک طرحی را آماده کرده بود که در شرایط رخدادن انقلابی علیه مبارک، با استفاده از ارتش قدرت را قبضه کند.

به نوشته دیلی‌تلگراف، عبدالفتاح السیسی که توانست در انتخابات هفته پیش ریاست جمهوری مصر 97 درصد آرا را از آن خود کند، پیش از اینکه بتواند با شتاب وارد چرخه قدرت شود برای مصری‌ها و خارجی‌ها چندان شناخته شده نبود.

"مشاوران ارشد" به دیلی‌تلگراف گفته‌اند که وی پیش از انقلاب 2011 و هنگامی که شکاف بین نظامیان و اعضای خانواده حسنی مبارک روبه‌فزونی بود، از سوی افسران ارشد مصر به عنوان فرمانده آتی آن‌ها شناخته شده بود.

در اواخر سال 2010، زمانی که ژنرال السیسی رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش بود و این تصمیم اتخاذ شده بود که تحت هر چهارچوب و سازوکار سیاسی بایستی پست وزارت دفاع این کشور را تصدی کند، رؤسای وی از خواستند تا در مورد آینده سیاسی مصر مطالعه‌ای انجام داده و گزارشی را آماده کند.

پس از آن السیسی پیش بینی کرده بود که مبارک تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر و پیش از ماه می سال 2011 رهبری کشور را به پسرش "جمال مبارک" منتقل کند و این کار می‌تواند به ناآرامی‌های عمومی منجر شود. در گزارش وی توصیه شده بود که ارتش بایستی برای اطمینان از ثبات و حفظ نقش مرکزی خود در حاکمین اقدامی را انجام دهد.

اما سیر وقایع از تمامی پیش‌بینی‌ها سریعتر بود و خیزش تونس به اعتراضات خیابانی قاهره در ژانویه 2011 منجر شد. طی یک هفته ارتش طرح توصیه شده از سوی السیسی را اجرایی کرد و نیروهای نظامی را در خیابان‌ها مستقر کرده و اعلام کرئ که در کنار مردم مصر خواهد ایستاد، و به این ترتیب مشخص کرد که تاریخ مصرف مبارک و پسرانش گذشته است اما ارتش نه.

در یازدهم فوریه نیز مبارک بر اساس آنچه برایش تعیین شده بود، مجبور به استعفا شد.

مطالب افشا شده در مورد نقش ارتش در برکناری مبارک این پرسش را نزد بسیاری از انقلابیون به وجود آورد که آیا اعتراضات و تظاهرات میدان تحریر به چیزی بیش از ساقط کردن مهره آشکار رژیم گذشته منجر شده است؟

"حسن نفا" از اساتید برجسته علوم سیاسی مصر که السیسی به طور شخصی شمه‌ای از طرح خود را با وی در میان گذاشته بود اظهار داشته است: "زمانی که انقلاب 24 ژانویه به یک باره در گرفت، ارتش از پیش، طرح‌هایی برای اعزام و استقرار نیروهای خود را داشت. من به این نتیجه رسیدم که ارتش از فرصت انقلاب استفاده کرد تا بتواند از طرح جانشینی مبارک (انتقال قدرت به پسرش جمال) خلاص شود، شاید آن‌ها مجبور شدند به جای خود رژیم، مبارک را قربانی کنند."

مهمترین چالش‌های پیش روی السیسی

شاکر شبیر تحلیلگر عرب می گوید : ارتشبد عبدالفتاح السیسی یک نظامی جدی و قاطع است در حالی که حمدین صباحی یک غیرنظامی آرام است و اگر نام حمدین با قطر گره خورده که نقش مشکوک قطر در آنچه به بهار عربی موسوم است، برای همه شناخته شده است، نام السیسی هم به عربستان گره خورده چه زمانی که وابسته نظامی در ریاض بود یا پس از شورش 30 ژوئن مورد حمایت عربستان قرار گرفت و سیاست سعودیها در قبال مصر صرف نظر از فرد یا نظامحاکم بر این کشور هم مبهم نیست.

اگر برخی به جمع شدن بازماندگان رژیم مبارک زیر چتر السیسی اعتقاد دارند که این مساله را در دوره ای که ارتشبد مرد قدرتمند سرزمین کنانه بود و نگرانی آنها را به دنبال داشت اما برخی هم معتقد به جمع شدن بازماندگان اخوان زیر چتر حمدین صباحی هستند که این مساله هم نگرانی بخش زیادی از مصریها را تشکیل می دهد.

به گزارش تسنیم، بشیر عبدالفتاح در تحلیلی درالجزیره گفته بودبا وجود حمایتهای مردمی، ارتشبد السیسی در دوران ریاست جمهوری با چالشهای بزرگی در سطح داخلی و خارجی روبرو خواهد بود که شاید مهمترین این چالشها قرار گرفتن در محاصره بازماندگان رژیم مبارک و انگلهای سیاسی، افزایش سقف مطالبات مردمی همزمان با افزایش آهنگ قطب بندی سیاسی و شکاف در جامعه و چشم انتظاری قدرتهای منطقه ای و بین المللی برای مرد ایده آل خود باشد.وی ورود السیسی به کارزار انتخابات ریاست جمهوری و اداره کشور در سایه شرایط دشواری که مصر با آن روبرو است، را یک ریسک خوانده بود.

حازم الببلاوی نخست وزیر مصر در جریان برگزاری اجلاس مجمع جهادی اقتصاد در داووس سوئیس با توصیف عبدالفتاح السیسی که آن زمان معاون اول و وزیر دفاع مصر بود به عنوان دیکتاتور و اینکه وی مبارک دوم است، مخالفت کرده بود.

الببلاوی، السیسی را به ژنرال شارل دوگل در فرانسه و دوایت آیزنهاور در آمریکا تشبیه و وی را با آن دو مقایسه کرده است.

وی گفته بود السیسی در معرض فشارهای سنگین مردمی قرار دارد تا نامزد ریاست جمهوری شود و مصر از بحرانها و نآرامیها نجات دهد.

السیسی تجارب زیادی از فعالیت سیاسی یا غیر نظامی ندارد. وی عضو هیچ حزب سیاسی نیست و با وجود بهره مندی از حمایت مردمی از پشتوانه سیاسی قوی برخوردار نیست.

شاید این مساله برخی تشکلهای حامی السیسی مانند جبهه "مصر بلدی"(مصر کشور من) و ائتلاف نمایندگان الشعب شامل نمایندگان سابق پارلمان را به آغاز تاسیس احزاب سیاسی وادار کرد تا به مثابه پشتوانه سیاسی السیسی عمل کنند.

پیروزی عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مصر پس از بحرانی محقق شد که اولین نشانه های آن با آمدن مخالفان اخوان المسلمین به خیابانها در 30 ژوئن گذشته تا نقشه راهی که نبرد انتخاباتی ریاست جمهوری یکی از مهمترین محورهای آن به شمار می رود،موج سیسی خواهی جامعه مصر را از زمان توقف در سوم جولای فرا گرفت تا مفاد نقشه راه را اعلام کند.

اینها تناقضاتی بود که همگی در سرزمین فراعنه دور هم جمع شد تا عبدالفتاح السیسی به یک رهبر بلامنازع تبدیل شود اما مهمترین تناقض این است که شخص محمد مرسی رئیس جمهور معزول، عبدالفتاح السیسی را به عنوان وزیر دفاع پس از ارتقا به سرلشگر در آگوست 2012 منصوب کرده بود، مطمئنا اگر مرسی می دانست که قرار است یک سال بعد همین السیسی چه بلایی بر سرش بیاورد،‌قطعا وی را ارتقا نمی داد و به وزارت منصوب نمی کرد.

موج هواداری از السیسی زمانی جامعه مصر را در برگرفت که وی در پس این سکو در سوم جولای ایستاد تا بندهای نقشه راه را اعلام کند، چشمان جهانیان در آن لحظه به فرد ورودی جدید به دنیای سیاست دوخته شده بود.

القاب فراوانی به السیسی داده شد از عبدالناصر جدید تا ناجی، قلب شیر، مرد آهنین و غیره. اما نکته قابل توجه این است که حضور وی در عرصه سیاسی و صعود چشمگیر در یک زمان کوتاه، جهان را حیرت زده کرد.

دولت آمریکا از تعیین السیسی به عنوان وزیر دفاع مصر به وجد آمد و از قول یکی از مقامات آمریکایی نقل شده که عبدالفتاح السیسی همان شخصی است که ما(آمریکایی ها) مدتی طولانی با وی ارتباط داشتیم، اما دولت آمریکا خود از حوادث پس از آن نه تنها غافلگیر که شوکه شد.

السیسی بلافاصله با بیان اینکه ایالات متحده هرگز حقیقت آنچه را در 30 ژوئن رخ داد، درک نکرده است.السیسی تلاش کرد اتهام وابستگی به آمریکا را از خود اینگونه دور کند : من در داخل ارتش به اخوان المسلمین نزدیک تر از دیگران بودم و اولین فردی بودم که با آنها مقابله کردم. وی حتی پا را فراتر از این گذاشت و گفت : اینها(اخوان المسلمین) هیچ جایی در دوران من نخواهند داشت.

این در حالی است که دولت آمریکا در واکنش به اعلام رسمی پیروزی عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد

وی خطاب به داخل مصر گفت مصر باید با همبستگی مردم و دور کردن خشونت ساخته شود، درهای آشتی به روی تمام کسانی که دستانشان به خون آغشته نیست، باز است.

السیسی خطاب به خارج هم گفت ما با تمام جهانیان روابطی داریم که باید آن را گسترش دهیم، البته این روابط به زیان هیچ کس نخواهد بود.

رئیس جمهوری جدید مصر بیش از همه در سخنانش از امید و امنیت و آینده سخن گفته و البته از وعده دادن یا تعیین مهلتهای زمان بندی شده برای حل بحرانهایی که مصر با آن دست و پنجه نرم می کند، دوری کرده است. رئیس جمهور جدید مصر می گوید: ما نیاز به اصلاحات بنیادین و اساسی داریم.

مردم مصر از ساکن کاخ اتحادیه می خواهد که مسکن های موقت را به درمانهای ریشه ای تبدیل کند تا جراحات عمیق آنها را التیام بخشد و مصر جان دوباره بگیرد.

مهمترین پرونده‌هایی که در انتظار رئیس جمهوری جدید مصر است:

السیسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری مصر با پرونده های دشوار و پیچیده ای روبرو است تا بتواند مصر را پس از ناآرامی ها و اقدامات خشونت آمیزی که از انقلاب 25 ژانویه با آن روبرو بود، به ساحل آرامش و شکوفایی برساند. امنیت و اقتصاد در راس این پرونده ها قرار دارد.

2 سال سرنوشت ساز در مقابل السیسی

رئیس جمهور جدید مصر باید در دو سال نخست ریاست خود برای ایجاد تغییرات ملموس در این کشور اقدامی انجام دهد.

عجیب نیست که برخی مصریها پس از پیروزی عبدالفتاح السیسی که وی را ناجی خوانده اند، به رقص و پایکویی پرداختند. اکنون مصریها منتظر هستند که ببینند ارتشبدی که پله های ترقی را به اصطلاح یک شبه طی کرد، برای حل بحرانهای دشوار چه چیزی در چنته دارد، بحرانهایی که مصریهای شادمان از پیروزی السیسی پس از فروکش کردن شادمانی خود، تلخی آن را احساس خواهند کرد.

امنیت و اقتصاد مهمترین خواسته های مردم سرزمین فراعنه از السیسی است، البته امنیت در راس خواسته های پیش از انتخابات بود که قطعا همچنان به عنوان خواسته مهم مصریها مطرح خواهد بود.

وضع امنیتی داخل مصر و وضع امنیتی اطراف سرزمین کنانه پرونده اساسی بر روی میز رئیس جمهوری جدید است، همپیمانی های امنیتی با کشورهای همسایه و روابط خارجی هم اهمیت کمتری نخواهد داشت.

اقتصاد پرونده پیچیده دیگری است تا السیسی کار دشواری در پیش داشته داشته باشد، بیش از 14 درصد جوانان مصری بر اساس آمارهای رسمی با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و بیش از 27 درصد جامعه مصر هم زیر خط فقر زندگی می کنند.

جرج اسحاق عضو شورای ملی حقوق بشر می گوید رئیس جمهور جدید باید خواستار برگزاری کنفرانس ملی شود و از همه کارشناسان در تمام زمینه ها دعوت کند در این کنفرانس شرکت کرده و دیدگاهها و سیاستهای راهبردی برای تمام مشکلات مصر در این کنفرانس مطرح شود و همه گروههای سیاسی درباره آن به توافق برسند و هیچ فردی هم کنار گذاشته نشود.

اما شاید یکی از مهمترین و بزرگترین چالشهای پیش روی السیسی در دوران ریاست جمهوری اش، همان هایی باشند که زمانی یکی از اعضای آنها، وی را با ارتقای درجه به مقام وزارت منصوب کرده بود.اپوزیسیون همچنان به قوت خود باقی است، اخوان المسلمین همچنان به تظاهرات خود حتی با وجود اعلام پیروزی السیسی برای بازگرداندن محمد مرسی ادامه می دهند که وی را رئیس جمهوری مشروع و قانونی می دانند و السیسی را عامل کودتا علیه مرسی معرفی می کنند.

البته یک چالش دیگر هم در مقابل السیسی قرار دارد که شاید خطرناک ترین چالش هم باشد، چالشی که یک رسانه غربی به آن اشاره کرده است.این رسانه در واکنش به پیروزی عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر، نوشته است ارتش بزرگترین تهدید برای حکومت السیسی است.

روزنامه واشنگتن پست خاطر نشان کرده است مهمترین تهدید برای حکومت عبدالفتاح السیسی نظامی، خود ارتش است.

این روزنامه در ادامه نوشت السیسی هرگز نخواهد توانست خود را از زیر سلطه شورای عالی نیروهای مسلح یا همکاران ژنرال خود آزاد کند، آنها در ستاد انتخاباتی السیسی مشارکت نداشتند و او را دوست ندارند و فقط به انتخابات آتی پس از چهار دیگر چشم دوخته اند تا نامزد نظامی مقبول تری را در صورتی که نیاز باشد برای رقابت با السیسی نامزد کنند.

حمدین صباحی نامزد شکست خورده انتخابات و تنها رقیب السیسی و تحریم کنندگان انتخابات اخیر هم قطعا فکر و ذهن رئیس جمهور جدید را به خود مشغول خواهد کرد، هر چند ارتشبد به صباحی به خاطر اینکه با مشارکت خود در انتخابات رقابت جدی را ایجاد کرده بود، تبریک گفت.

رئیس جمهور جدید سرزمین فراعنه از داشتن عصای سحرآمیز سخن گفته است و این عصا را همان اراده مصریها خوانده است،

السیسی در اولین پیام پس از اعلام رسمی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفته است با همکاری مردم مصر برای تحقق آزادی و عدالت اجتماعی تلاش خواهد کرد.

هواداران ارتشبد عبدالفتاح می گویند مصر در حال حرکت به مرحله ای بهتر از گذشته است. به گفته آنها برای قضاوت درباره عملکرد السیسی باید دو سال دیگر صبر کرد که آیا عملکرد خوبی داشته است یا خیر، دو سالی که رئیس جمهور جدید درخواست کرده است تا به گفته وی شهروندان مصری بهبود در اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را لمس کنند، کسانی که مصر و السیسی را زیر نظر دارند معتقدند در این دو سال اگر السیسی موفق به عبور از آن نشود، ممکن است دوباره آنچه در میادین رخ داده بود، بازگردد.

https://shoma-weekly.ir/hGEWk8