سیاسی

بازخوانی نقش بازوی بی ادعای انقلاب اسلامی

اگر بازار را از نگاه غربی نگاه کنیم می‌شود یک مرکز اقتصادی صرف و ما مسلمانها اگر این دید را داشته باشیم در زندگی معنوی دچار مشکل خواهیم شد.

دکتر اسدالله بادامچیان در همایش «نقش بازار در پیروزی انقلاب اسلامی» که در موزه عبرت ایران برگزار شد، گفت: اگر بازار را از نگاه غربی نگاه کنیم می‌شود یک مرکز اقتصادی صرف و ما مسلمانها اگر این دید را داشته باشیم در زندگی معنوی دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: از آنجا که مسلمانان اسلام را دین تکامل یافته می‌دانند و باعث تعالی یافتن انسانیت، بازار هم به تَبَع چنین دیدگاهی دارد و می‌داند که این اسلام بخصوص مذهب حقه تشیع است که انسان را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

این مبارز پرسابقه با تبیین روابط بین بازاریان و روحانیون در پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: البته در پیروزی انقلاب باید نقش همه گروههای مبارز دیده شود و غلوّ هم نشود.

بادامچیان یادآور شد: در زمان غیبت بازاریان الگوی خود فقهای متعهد و متدین را می‌دانند. فقیهانی که مخالف هوا و هوس باشند و مطیع امر مولا و به قول امام راحل اسلام ناب محمدی(ص) و در زمان ظهور امام هم که تابع بلا قید و شرط امام زمانشان خواهند بود.

عضو موسس حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه اسلام نمونه های اعلایی همچون امیر‌المؤمنین(ع) در شجاعت، امام مجتبی(ع) در صبر، امام حسین(ع) در قیام و ظلم‌ستیزی و امام موسی کاظم(ع) در صبر و مقاومت دارد؛ افزود: از زمانی که اسلام به ایران آمد بازاریان با آغوش باز آن را پذیرفتند و به آن پایبند و متعهد ماندند و قولاً و عملاً خلوص نیت خود را نشان دادند.

در این مراسم همچنین محمدرضا اعتمادیان گفت: مبارازت و سختی‌های آن مبارزین را آبدیده کرده بود و اگر امروز می‌بینیم مقام معظم رهبری انقلاب را چنین مدبرانه وبا صلابت رهبری می‌کنند بر اثر همان تجربیات و آب‌دیدگی‌های قبل از انقلاب و زمان مبارزات است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در قبل از انقلاب من سفری به فرانسه داشتم. کنار آسانسور شخصی مقابل من قرار گرفت و پرسید از کجا آمده‌ای ؟ گفتم از ایران. چندین بار کلمه را تکرار کرد و نام ایران کاملاً برایش ناآشنا بود. ولی بحمدالله امروز به برکت خون شهدا ایران اسلامی در همه دنیا شناخته شده است.

مشاور سابق اصناف رییس جمهور با اشاره به تاسیس مراکز خیریه و کمک به زندانیان و روحانیون تبعیدی، خاطر نشان کرد: درباره مبارزات باید بگویم که اگر راهنمایی روحانیون نبود ما قطعاً به بیراهه می‌رفتیم و از آن طرف اگر پشتیبانی مادی بازاریان نبود بعید بود انقلاب بتواند به راه خود ادامه بدهد. و این همدلی و دست به دست هم دادن ها بود که مردم هم به تبعیت از آن وارد مبارزه شدند و خداوند انقلاب را پیروز کرد .

دیگر سخنران این همایش ابوالفضل بود که با تقسیم نقش بازاریان در شروع نهضت به سه مرحله انجمن‌های ایالاتی ولایتی، 15 خرداد و مبارزات پس از تبعید امام(ره) به ترکیه گفت: محمد رضا برای خنثی کردن دین در کشور انجمن‌های ایالتی و ولایتی را عَلم کرد و قید اسلام را برای انتخاب شوند و انتخاب کننده حذف نمودند.

عضو موسس حزب موتلفه اسلامی افزود: بعد از آن امام جلسه‌ای با علما و روحانیون در منزل آقای حائری برپا کردند و عمق فاجعه را برایشان تشریح کردند و در این جلسه سه تصمیم گرفته می‌شود تا سه اقدام انجام شود؛ تلگراف اعتراضی به شاه، درجریان گذاشتن علمای سراسر کشور و اینکه جلسه تا به نتیجه رسیدن ادامه داشته باشد.

این مبارز با سابقه خاطر نشان کرد: تصمیم به تظاهرات شد و رژیم هم لاتهای تهران را بسیج کرده بود که از جمله طیب حاج رضایی بود،و رمضان یخی و یکی دیگر . شهید عراقی شهید طیب را توجیه کرد که ایشان شد از طرفداران حضرت امام(ره) رمضان یخی را هم من مجاب کردم و از تهران خارج شد و نفر سوم را در صحنه شهید عراقی تشر به او زد و با دار و دسته‌اش فرستاد رفتند و هیچ مزاحمتی برای تظاهرات بازاریان ایجاد نشد.

وی با یادآوری اینکه در جریان 15 خرداد 14 روز بازار تهران بسته بود؛ افزود: در نشستی که با حضرت امام(ره) داشتند ایشان پیشنهاد دادند که شما با این همه فداکاری بیایید با هم متحد شوید که نتیجه آن شد که با ائتلاف هیأت مؤتلفه بوجود آمد و خبر آن را به حضرت امام(ره) دادیم.

توکلی بینا یادآور شد: در رابطه با مبارزات و 15 خرداد سی‌شبانه روز در قزل قلعه بدترین شکنجه‌ها روی من اعمال شد ولی چیزی نگفتیم.

https://shoma-weekly.ir/78Am9B