سیاسی

بازار داغ تاسیس جبهه های انتخاباتی

در هفته گذشته بازار تشکیل جبهه ها داغ بود. جبهه صدای ملت با حضور سه نماینده و جبهه بصیرت و بیداری اسلامی با محوریت یک نماینده اعلام موجودیت کردند...

اگر فضای انتخاباتی دوره های مختلف مورد رصد قرار گیرد، زمانی دوره "ائتلاف" ها، زمانی "جمعیت" ها و زمانی دوره "حزب" ها بوده است. گویا این دوره "جبهه" است که مورد رغبت اهالی سیاست قرار گرفته است.
"جبهه متحد اصولگرایان" شاید با سابقه ترین "جبهه" موجود در انتخابات فعلی باشد که به معنای لغوی آن نیز نزدیک تر است. "جبهه" در دایره المعارف سیاسی ایران به معنای جمعی از چند حزب و تشکل اطلاق می شده است که در یک مواجهه سیاسی در یک سو قرار می گرفته اند. اینک "جبهه متحد اصولگرایان" متشکل از اضلاعی است که تنها یک ضلع آن جبهه پیروان خط امام و رهبری با 14 تشکل است.
اما در هفته گذشته بازار تشکیل جبهه ها داغ بود. جبهه صدای ملت با حضور سه نماینده و جبهه بصیرت و بیداری اسلامی با محوریت یک نماینده اعلام موجودیت کردند.
دکتر شهاب الدین صدر که اگرچه در دوره قبل خود دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایی بوده است، اما در طول چهار سال گذشته بارها تخطی از قواعد کار جمعی را به نمایش گذاشت و به رغم تعهد تشکلی که وی دبیرکلی آن را بر عهده داشت به تبعیت از جامعتین، اینک اعلام تشکیل جبهه بصیرت و بیداری اسلامی را نموده است تا علت قرار نگرفتن نام وی در فهرست اتحاد اصولگرایان ملموس تر گردد.
جبهه پایداری نیز خبر از ارائه فهرست مجزا از جبهه متحد اصولگرایان داد. بنا بر آنچه خبرنگار شما از گفت وگو با برخی اعضای این جبهه بدست آورد، تا زمان تنظیم این گزارش علیرضا مرندی، غلامعلی‌ حدادعادل، مجتبی رحماندوست، محمد کوثری، مسعود میرکاظمی و زهره طبیب‌زاده 6 نامزد مشترک با جبهه متحد اصولگرایان هستند و 24 نامزد دیگر غیر مشترک است. این در حالی است که در هفته های گذشته بهانه جبهه پایداری برای شکستن وحدت اصولگرایان حضور "ساکتین فتنه" بود؛ در فهرست نهایی جبهه متحد اصولگرایان هیچ یک از نامزدهای مغضوب جبهه پایداری مشاهده نمی گردد.
رسایی در گفت وگو با خبرنگار شما در این خصوص با توضیح دلایل عدم مشارکت در جبهه متحد، نام برخی چهره های دیگر را نیز به ساکتین فتنه اضافه کرد که از آن جمله نام بادامچیان بود که حجم بریده جراید مواضع وی بر علیه فتنه، از قبل از انتخابات تا نهم دیماه شاید در میان دیگر اصولگرایان کم نظیر باشد!
هفته نامه نه دی نیز چندی پیش با انتشار تصاویر چهره هایی از نامزدهای محل اختلاف، مدعی گردیده بود که نام آنها در فهرست نهایی جبهه متحد اصولگرایان قرار خواهد گرفت و از این مسیر تمرد خود از آنچه در نخستین کنگره جبهه پایداری در خصوص نظر ولایت پیرامون وحدت مورد تاکید قرار گرفته بود را توجیه نمود.
علی مطهری، کاتوزیان، نواب، عباسپور، امیدوار رضایی، مریم بهروزی و حتی روح الامینی که اساسا ثبت نام نکرده بود از جمله کسانی بودند که در این فهرست قرار گرفته بودند و همینک در فهرست نهایی نام آنها دیده نمی شود تا از میان 15 نامزد برجسته شده توسط این هفته نامه  8 نفر از نامزدهای معرفی شده دروغین باشد تا چهره دیگر نامزدها را نیز به واسطه آنها مورد هجمه قرار دهند. شایان توجه است که بازخوانی این دروغ فارغ از قضاوت درباره تک تک مصادیق مورد حمله است که از سوی آنها همراهان و یا ساکتین فتنه نامیده می شدند. چه بسا برخی مصادیق دارای خطاهایی کوچک و برخی خطاهای غیرقابل چشم پوشی باشند اما این امر از آن جهت مهم می گردد که نشریه 9 دی سعی نمود در روزهای اخیر با ادعای تایید نهایی شدن علی مطهری اینگونه وانمود کند که پیشگویی آنها درست بوده و به رغم تکذیب رسمی جبهه متحد اصولگرایان بر دروغ خود اصرار ورزد و این دروغ را نیز در تعداد گسترده پیامک نماید.
این در حالی است که برخی رسانه های نزدیک به جبهه پایداری به صورت مرتب رقبای خود را به بداخلاقی متهم کرده و خود را نمونه رقابت اخلاقی برای رسیدن به مجلس آرمانگرا معرفی می کنند.
در این هفته همچنین سه نماینده فعلی تهران که در فهرست اصولگرایان قرار نگرفتند، جبهه جدیدی با عنوان جبهه صدای ملت تشکیل دادند. علی مطهری سرلیست این جبهه در گفت وگو با هفته نامه شما در خصوص علت عدم تمکین به رای جامعتین گفت: قرار اولیه بر این بود که یک فهرست واحد در تهران داده شود ولی اگر همه برسر پیمان خود باقی می ماندند؛ حرف شما درست بود که وقتی لیست جبهه متحد بیرون آمد؛ دیگران فهرست جدیدی ندهند.  ولی هنگامی که جبهه پایداری راه دیگری را در پیش گرفت و تمرد کرد و وحدت اصولگرایان را مخدوش کرد و لیست جداگانه می دهد، دیگران هم حق دارند که این کار را انجام بدهند!
این منطق در حالی بیان گردید که منطق فهرست واحد اصولگرایان برای جلوگیری از توزیع سبد آرای اصولگرایی در چند فهرست است تا شرایط رای آوری اصلاح طلبان و جریان انحرافی که از اقبال کمتری برخوردارند با شکستن آرا فراهم نگردد.
لیست دیگری نیز با عنوان جبهه ایستادگی در دست تنظیم است که اعلام شد ۱۵ نفر لیست جبهه ایستادگی برای تهران قطعی شده است و  اعضای لیست باید میثاق نامه محسن رضایی را امضا کنند.
جبهه حامیان ولایت و چندین نام دیگر نیز این روزها از میان اصولگرایان جا مانده از فهرست اصلی که مورد اجماع اکثریت اصولگرایان است، به گوش می رسد.
این در حالی است که جریان انحرافی با چراغ خاموش در حال فعالیت است.
"جبهه" حامیان دولت اسلامی که 30 آذر اعلام موجودیت کرد، تقریبا از میانه دیماه هیچ خبری را بر روی خروجی رسانه ها نفرستاد و سایت معرفی شده نیز تعطیل بود. "جبهه توحید و عدالت" نیز با انتشار بیانیه ای با نفی جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری اعلام موجودیت کرد که گفته می شود متشکل از حامیان مشایی است. تنها خبر این جبهه این بود که تاکنون حدود 20 نفر از اسامی جبهه توحید و عدالت در حوزه انتخابیه تهران قطعی شده است و هیچ چهره شاخصی را برای معرفی خود اعلام نکرد.
از سوی دیگر جبهه مردمی اصلاحات اعلام کرد که با معرفی 300 کاندیدا در کشور - که تا کنون 18 تا 19 نفر آن در تهران خواهد بود - وارد عرصه انتخابات خواهد شد.  چهره رسانه ای این گروه فومنی است که در انتخابات مجلس هشتم گفته بود شخصیت کروبی جریان اصلاحات را لیدری خواهد کرد، جریان اصلاحات با پشتوانه کروبی، ادامه یافته است و بیشترین کاندیدای تحت حمایت وی رأی خواهند آورد.
کواکبیان دبیر کل "جبهه" مردم سالاری نیز از حضور جدی در انتخابات خبر داد که حداقل 15 نفر در تهران و 100 نفر در کل کشور را حمایت می کند.
این در حالی است که مهره های سفید اصلاح طلبان و حامیان مشایی به خصوص در شهرستانها که رقابت الزاما تابع جریانات سیاسی نیست، ممکن است بدون علنی کردن پشتوانه سیاسی صورت بگیرد تا پس از ورود به مجلس شاهد افزون شدن تعداد اعضای برخی جریانات باشیم.
با این وصف برای درک بهتر تذکر مکرر ضرورت وحدت اصولگرایان به نظر می رسد یادآوری انتخابات دوره گذشته سمنان خالی از لطف نیست که مجموع آرای اصولگرایان به مراتب بیش از نامزد اصلاح طلبان بود اما با شکستن آرا در سه سبد، کواکبیان توانست نماینده مردم سمنان گردد.
یادمان نرود که اگر به دنبال وظیفه شرعی هستیم؛ امام خامنه ای در 19 دی فرمود: " افرادى که می توانند انسان را خاطرجمع کنند، بین انسان و خدا حجت براى انسان درست کنند، انسان به اینها اطمینان کند" و در خطبه های جمعه گذشته نیز تصریح فرمودند که "مردم اگر خودشان نامزدهاى انتخاباتى را می شناسند، طبق تشخیص خودشان حتماً عمل کنند؛ اگر نمی شناسند، از افراد بصیر و متدین در گزینشهاى انتخاباتى استفاده کنند". آیا حجتی بهتر از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز به ویژه با حضور پر رنگ حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی هست؟

https://shoma-weekly.ir/XL0XdP