سیاسی

بادامچیان: شکاف نسلها یک توطئه است

پایگاه خبری تحلیلی مرصاد، در گفتگویی با دکتر بادامچیان، در خصوص رویکردهای حزب موتلفه در خصوص جوانگرایی و همچنین رابطه آن با دولت کرده است، که در ادامه می آید:

* آقای دکتر! یکی از موضوعاتی که در حوزه سیاست و به خصوص در میان اصولگرایان مطرح است، استفاده از نیروهای جوان و بهره گیری از انرژی و پتانسیل جوانانی است که علاقه مند ورود به این حوزه هستند و توانایی این مسئله را نیز دارند. وضعیت جوانگرایی از دیدگاه شما چگونه است؟

- در بحث جوانگرایی مباحث مختلفی مطرح است. یکی از مهم ترین آن ها این است که وقتی از جوان صحبت می کنیم، اصلا این جوان به چه معناست و تعریف جوان چیست؟ آیا منظور جوان جدای از نسل های گذشته است و یا جوان متصل به نسل های گذشته؟

کمونیست ها و استکبار جهانی طرحی به نام گسست بین نسل ها دارند که می گوید نسل گذشته دیگر پیر شده است و زمانی ندارد. نوجوانان را هم سعی می کنند که با فرهنگ خود بار بیاورند. نسل میانی که کار روی دوش آن است را تخریب می کنند. اما در خصوص نسل جوان می گویند که این ها باید کار را بر عهده بگیرند.

مثلا یک جوان ۲۲ ساله می تواند نخست وزیر شود؟ می تواند بشود به شرطی توانایی آن را داشته باشد. در تاریخ نمونه های متعددی مانند اسامه بن زید که فرمانده لشکر شد، داریم. زیرا توانمندی آن را داشته است. فرمانده های جوان سپاه پاسداران ما در دوران دفاع مقدس نیز از همین دست نیروهای جوان توانمند بودند. دانشمندان هسته ای ما نیز همینطور هستند. اما اینکه مطلق بگویند و بخواهند نسل ها را از هم جدا کنند، این یک توطئه است.

اسلام پیوند نسل ها را قبول دارد. اکرم کبارکم به معنای بزرگان خود را اکرام کنید در همین راستا گفته شده است. یعنی از تجربه، فکر و کار آن ها(بزرگان) استفاده کنید. همچنین می گوید ارحموا صغارکم. این یعنی با مهربانی با کوچک ها و نوجوانان رفتار کنید. در جای دیگری هم آمده است علیکم بالاحداث. این ها را با هم یکی می کند و نسل بعدی را نسل وارث می داند. بنابرین نسل جوان ما وقتی احساس کند که نسل وارث انقلاب است خودش را می سازد. اما گاهی این شعار است.

* حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از احزاب با سابقه ایران و با مشی اصولگرایانه، چگونه از پتانسیل و انرژی جوانان در لایه های حزب و مسئولیت های آن استفاده می کند؟

- در حزب موتلفه اسلامی بخش های نوجوان، جوان و دانشجویی وجود دارد و از بین این بخش ها کسانی که شایسته ترین هستند و کار می کنند و وقت می گذارند حضور دارند. در شورای مرکزی ما که ۳۰ نفره است، ۸ نفر ۳۰ ساله هستند. همچنین نزدیک ۵۵ درصد زیر ۴۰ سال هستند.

مسئولین اجرایی ما نیز هم خودشان و هم قائم مقام هایشان ۳۰ الی ۳۵ ساله و نهایت ۴۰ ساله هستند. پس ما جوان گرایی در حوزه پیوند نسل ها داریم.

* یکی از رویکردهای اعلام شده از سوی مسئولین حزب موتلفه در مواجهه با دولت ها، نقد مشفقانه است. در مواجهه با دولت جدید یعنی دولت دکتر روحانی، این رویکرد تا کنون چگونه بوده است؟

- ما همین نقد مشفقانه و منصفانه را انجام داده و می دهیم. به صورت نامه سری به شخص رئیس جمهور و یا نامه محرمانه به خود رئیس جمهور و نزدیکانشان این کار را انجام می دهیم. گاهی هم نقد علنی را با رعایت احترام و ادب مطرح می کنیم به صورتی که دشمن سوء استفاده نکند.

* بحث های متفاوتی پیش آمده است که آیا دکتر روحانی اصلاح طلب است و یا اصولگرا. بسیاری از سیاسیون صحبت ها و نظرات متفاوتی داشته اند. برخی وی را اصولگرا و برخی وی را اصلاح طلب دانسته اند. به نظر شما دکتر روحانی اصولگراست یا اصلاح طلب؟

- شخص روحانی اصولگراست اما اصولگرایی با ذهنیت خاص خودش. چینش اکثر نیروهایش، اصلاح طلب است و همین باعث شده است که دولت با مشکل روبرو شود.

* به این چینش که از اصلاح طلبان استفاده کرده است، انتقاد دارید؟

- بله انتقاد داریم

* می بینیم که برخی از اعضای کابینه به قضیه فتنه مرتبط هستند.

- دقیقا با همین مشکل داریم. نقد داریم که ایشان از کسانی استفاده می کند که با رفتارهایی که در گذشته از خود نشان داده اند اعلام کرده اند که با ارزش های انقلابی فاصله دارند.

* تشکر از وقتی که در اختیار این پایگاه خبری گذاشتید.

https://shoma-weekly.ir/PS7PEr