بین الملل

بابا، آب، انفجار

بار دیگر افغانستان شاهد حملات تروریستی بود که دانش‌آموزان، قربانی اصلی آن بودند.

حمله به مرکز آموزشی «کاج» در غرب کابل با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شده است و خشم شهروندان افغانستان را بر انگیخته است.

پس از این حمله اعتراضات گسترده در پایتخت و شهرهای مختلف افغانستان آغاز شده است که عمدتا از سوی دانشجویان و معترضان زن راه اندازی شده است و خواستار پایان دادن به نسل‌کشی هزاره‌ها هستند.

بر اساس آخرین آمار دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در این حمله 35 نفر کشته و 82 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد گفته است که قربانیان این حمله عمدتا دختران و زنان جوان هستند و بخش‌های حقوق بشری این نهاد در حال مستندسازی این حمله هستند.

در چند سال اخیر مراکز آموزشی در منطقه شیعه‌نشین دشت برچی در غرب کابل، هدف حملات مرگبار تروریستی قرار داشته است، اما حمله بر مرکز آموزشی کاج، یکی از مرگبارترین آنها بوده است.

این مرکز در سال 2018 میلادی، زمانی که اسم آن «موعود» بود نیز هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت و بیش از 50 دانش آموز در آن حمله کشته شدند.

پس از آن حمله، این مرکز اسم خود را از موعود به کاج تبدیل کرد و به مکان دیگری در غرب کابل منتقل شد، اما یکبار دیگر هدف یک حمله تروریستی مرگبار قرار گرفت.

یک روز پس از حمله بر مرکز آموزشی کاج شماری از دانشجویان بازمانده از حمله بر مرکز آموزشی کاج و شماری از زنان معترض، در شهر کابل تظاهرات کردند.

آنها این تظاهرات را از جاده «شهید مزاری» در غرب کابل آغاز کردند و خواستار پایان دادن به «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان شدند.

اما تظاهرات این زنان با شلیک گلوله و برخورد خشونت آمیز از سوی نیروهای طالبان، سرکوب شد و گفته می‌شود که شماری از اشتراک کنندگان این تظاهرات تحت تعقیب نیروهای طالبان قرار دارند.

علاوه بر این دانشجویان دختر در دانشگاه تعلیم و تربیه کابل نیز دست به اعتراض زدند و خواستار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.

دانشجویان دختر دانشگاه تعلیم و تربیه کابل، عاملان حمله به مراکز آموزشی را «دشمنان آگاهی» خطاب کردند و شعار «مرگ بر دشمنان آگاهی» را نیز سر دادند.

موج اعتراضات نسبت به حمله بر مرکز آموزشی کاج و هدف قراردادن شیعیان هزاره در افغانستان، فروکش نکرد و اعتراضات زنان در دو شهر دیگر ادامه یافت.

صدها تن از دانشجویان دختر دانشگاه هرات با راه اندازی یک راهپیمایی، خواستار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.

این تظاهرات دقایقی بعد با شلیک گلوله از سوی نیروهای طالبان و برخورد خشونت آمیز آنها با این معترضان، برهم خورد و معترضان متفرق شدند.

در ولایت بامیان در مرکز افغانستان نیز دانشجویان دختر دست به تظاهرات زدند و از سازمان ملل متحد خواستند که برای توقف نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان، گام‌های عملی بردارد.

دانشجویان دانشگاه بامیان با صدور یک قطعنامه، حمله به مرکز آموزشی کاج را «مصداق بارز نسل‌کشی هزاره‌ها» دانستند و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که فراتر از اعلامیه و بیانیه اقدام کند و عملا برای توقف نسل‌کشی شیعیان هزاره در افغانستان، گام بردارد.

شماری از شهروندان دیگر افغانستان در سراسر جهان، در اعتراض به حمله به مرکز آموزشی کاج، طوفان تویتری راه اندازی کردند و خواستار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.

این شهروندان با استفاده از هشتگ #StopHazaraGenocide حملات هدفمند تروریستی بر هزاره‌ها را مصداق عینی نسل‌کشی دانستند و خواستار پایان دادن به آن شدند.

شهروندان افغانستان در کشورهای مختلف جهان تاکنون بیش از 350 هزار توئیت با استفاده از این هشتگ، منتشر کرده و در هرکدام از آن‌ها به گوشه‌ای از حملات مرگبار بر هزاره‌های افغانستان و روایت زندگی قربانیان و بازماندگان آنها پرداخته اند.

فعالان مدنی و سیاسی هزاره می‌گویند که حملات تروریستی بر این مردم به صورت «هدفمند» و «سیستماتیک» صورت می‌گیرد و بر اساس قوانین بین‌المللی، مصداق بارز «نسل کشی» است.

https://shoma-weekly.ir/L3Jvpw