بین الملل

این توافق پایدار می‌ماند؟

ه توافقی که توسط سران مسکو و کی یف اعلام شده و در آن بر پایان درگیری‌ها توافق شده است، چندان از سوی طرفین درگیری و نیز اروپا و آمریکا جدی گرفته نشده است. نظریه‌ای که وضع تحریمهای جدید علیه روسیه گواهی آشکار بر آن است.
محمد علایی- رئیس جمهور روسیه در واکنش به اقدامات اخیر ناتو و اتحادیه اروپا علیه این کشور هشدار داد که اگر بخواهد میتواند ظرف دو هفته اوکراین را به تصرف خود دربیاورد.

ولادیمیر پوتین در واکنش به اقدام ناتو برای تشکیل واحد واکنش سریع برای مقابله با روسیه و همچنین تهدید اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریمهای جدید علیه مسکو، عنوان داشت که اگر بخواهد میتواند کی یف را ظرف دو هفته اشغال کند زیرا ارتش روسیه توانایی تصرف اوکراین را دارد. این درحالی بود که اتحادیه اروپا به مسکو هشدار داد اگر تا حداکثر یک هفته دیگر در اقدامات نظامی خود در شرق اوکراین تجدید نظر نکند با دور تازه تحریمهای اروپا مواجه خواهد شد.

البته کاخ کرملین اندکی بعد تلاش کرد با این برداشت مقابله کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، در برابر خبرنگاران تأکید کرد بدیهی است «روسیه جدید» باید بخشی از اوکراین بماند. پوتین نخستین بار پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در آوریل ۲۰۱۴ واژه «روسیه جدید» را برای مناطق شرقی اوکراین به کار برد.

وی در حالی از تشکیل حکومت مستقل اوکراین شرقی سخن گفته که تا پیش از این از فدرالی شدن اوکراین حمایت میکرد. طرحی که از سوی آنگلا مرکل ارائه شده بود. دولت آلمان در تلاش برای حل اختلاف کییف و مسکو، برای تضمین امنیت انرژی خود، این طرح را ارائه داده بود. (اگر چه تاکید بر یکپارچگی دولت اوکراین در چارچوب این طرح میتواند این کشور را از بدترین سناریو ممکن که جدایی بخشهای شرقی این کشور است نجات دهد اما سابقه نشان داده کشورهایی که از همبستگی اندکی برخوردار هستند در ‌‌نهایت فدرالی شدن منجر به فروپاشی کشورشان منجر میشود)

اما هفته قبل اندکی پس از آنکه اوکراین پیشنهاد طرح فدرالی شدن را از صدر اعظم آلمان پذیرفت، جدایی طلبان شرق اوکراین شهر کلیدی نوازوفسک را تصرف کردند و آتش نسبتاً فروکش کرده بحران اوکراین بار دیگر شعلهور شد. آنها همچنین مناطقی را در لوهانسک و دونتسک و در جنوب در نزدیکی بندر ماریوپول اشغال کردهاند.

این در حالی است که اخیرا گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات آمریکا از دولت واشنگتن خواستند، نسبت به ارسال تسلیحات برای دولت اوکراین اقدام کند. رابرت منندز، رئیس کمیسیون امور خارجه سنای آمریکا، در این باره گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باید با عواقب این تجاوز روبرو شود. منندز که با شبکه
سی. ان. ان آمریکا گفتگو می
کرد گفت: ما باید تسلیحات دفاعی به دولت اوکراین بدهیم تا آنها به وسیله این اسلحهها به ولادیمیر پوتین نشان دهند بهای تجاوز بیشتر چه خواهد بود. این دیگر موضوعی مرتبط با جداییطلبان نیست، این یک اشغال نظامی است و ما باید از آن تحت عنوان اشغال نظامی یاد کنیم. جان مککین، سناتور کنگره این کشور هم گفته نقش روسیه در شرق اوکراین یک تعرض نیست، بلکه اشغال نظامی است. نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا همچنین در سخنان خود خواستار کمک تسلیحاتی آمریکا به دولت اوکراین شده و گفت اسلحههایی که نیاز دارند را به آنها بدهید و بگذارید برای جنگیندن توانمند شوند.

گفتنی است ناتو، به تازگی تصاویری را منتشر کرده که به گفته این سازمان، سربازان روسی را در خاک اوکراین نشان میدهد. ناتو میگوید بیش از هزار سرباز روسیه در عملیات نظامی در خاک اوکراین شرکت دارند.

روسیه بارها اتهامات مربوط به ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به اوکراین را رد کرده و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز روز دوشنبه اعلام کرد روسیه تنها خواهان «آتش بس فوری و بیقید و شرط» است. اما در مقابل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، قرار است برای مقابله با تهدیدات و تعرضات آتی و احتمالی روسیه نیروی «واکنش سریع» ایجاد کند. آندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو، در کنفرانس خبری روز دوشنبه در بروکسل، این واحد نظامی را متشکل از چند هزار پرسنل خواند که بطور دورهای توسط هر ۲۸ عضو ناتو تامین نیرو خواهد شد. این در حالی است که ناتو به دنبال الحاق کریمه به روسیه در ماه مارس حضور نظامی خود را در مناطق مجاور این کشور افزایش داده است.

باید خاطر نشان کرد که توافقی که توسط سران مسکو و کی یف اعلام شده و در آن بر پایان درگیریها توافق شده است، چندان از سوی طرفین درگیری و نیز اروپا و آمریکا جدی گرفته نشده است. نظریهای که وضع تحریمهای جدید علیه روسیه گواهی آشکار بر آن است.

البته به نظر میرسد محاسبات آمریکا و اتحادیه اروپا در باور به اینکه میتوانند با چماق تحریمها روسیه را به سرعت وادار به عقب نشینی کنند، اشتباه بود. در واقع اوکراین، مهمترین دلمشغولی سیاست خارجی مسکو است و کیف به دلایل تاریخی- ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی هرگز قادر نخواهد بود سیاست درهای بسته را با روسیه دنبال کند.

https://shoma-weekly.ir/PJDsgt