سیاسی

اینجا میانمار است؛ عجیب‌ترین کشور جهان

اگر بگوییم عجیب‌ترین کشور جهان، چندان جای تعجبی ندارد؛ کشوری که جمعیت میلیونی مسلمانش حق شهروندی ندارند.

حسن باقری - اگر بگوییم عجیب‌ترین کشور جهان، چندان جای تعجبی ندارد؛ کشوری که جمعیت میلیونی مسلمانش حق شهروندی ندارند. باید بابت مرگ یا تولد یکی از اعضای خانواده و حتی عزیمت از یک روستا به روستای دیگر مالیات پرداخت کنند، بچه‌ها از حق تحصیل محروم‌اند، اجازه سکونت در خانه‌های معمولی را نداشته و می‌بایست در خانه‌های چوبی متعلق به دولت زندگی کنند و در صورت خراب شدن آن هم زندانی می‌شوند؛ شغل بیشتر این مردم کشاورزی است، زمینی که یک وجب‌اش هم مال خودشان نیست، اگر از مسلمانان کسی قصد راه‌اندازی یک فروشگاه کوچک را داشته باشد باید با یک بودایی شریک شود و او بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از سود فروشگاه بهره‌مند می‌شود و...
سال 1982 سال تصویب رسمی قانون شهروندی در میانمار است که در آن به صراحت ذکر گردید که مسلمانان روهینگیا شهروند محسوب نمی‌شوند.
اما قصه پرغصه جدید این مردم از دو ماه پیش شروع شد که رسانه‌های ضد اسلامی، مسلمانان را عامل کشته شدن یک زن بودایی اعلام کردند و همین زمینه‌ای شد برای نسل‌کشی مسلمانان؛ از آتش زدن خانه تا زنده زنده سوزاندن مسلمانان شروع شد و حالا هزاران ناپدید و زن و دختر تجاوز شده به آن اضافه شده و معلوم نیست که قرار است تا کجا ادامه یابد.
این در حالی است که گروههای به اصطلاح حامی دموکراسی در این کشور به ویژه حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی متعلق به خانم آنگ سان سوچی به بی تفاوتی و عدم موضع‌گیری روی آورده‌اند.
خانم سوچی برنده جایزه صددرصد غیرسیاسی(!) صلح نوبل یا همان شیرین عبادی میانماری که بیش ازدو دهه  توسط همین حاکمیت تحت نظر قرار داشت و آمریکا و متحدانش و گروههای مدعی برقراری حقوق بشر که دولت میانمار راتحت تحریمهای شدید قرار داده بودند، حالا در برابر این همه جنایت و نقض حقوق بشر سکوت کرده‌اند.
در این سوی زمین نیز هرچند سازمان ملل مسلمانان میانمار را مصیبت زده‌ترین مردم جهان اعلام کرده است، اما از این ساختمان دراز بی قواره، کاغذ پاره‌ای ولو در حد یک محکوم کردن ساده بیرون نیامد تا همین زمینه‌ای شود برای رئیس جمهور این کشور تا بر کشته‌ها بایستد و بگوید که مسلمانها باید از این کشور بروند.
این اظهارنظر البته این پیام را هم داشت که بودائیان اجازه دارند مسلمان بیشتری بکشند. به هر حال در این دنیای پرتناقض حالا یک تناقض دیگر هم اضافه شده است؛ اینکه در ملک بودا که کشتن حیوانات و حتی حشرات حرام است، پیروان این آئین چگونه اجازه یافته‌اند تا حمام خون راه بیندازند؟
شاید در دنیایی که ملتها با حرص و ولع تمام به دنبال معنویت و در رأس آن اسلام می‌گردند، نظام سلطه به دنبال آن است تا زمینه را برای گسترش مکتب انسان محور بودایی فراهم نماید.

https://shoma-weekly.ir/XY0ieu