بین الملل

ایران کوبا نیست

سیاست تحریم آمریکا تاثیرگذار نیست و ایران به دلیل منابع طبیعی، موقعیت ژئوپلتیکال و هویت، می‌تواند قوی‌تر از کوبا ظاهر شود. مقاومت یک ابزار قدرتمند است. علی رغم روابط دیپلماتیک، دشمنی میان دو کشور به پایان نرسیده است همانطور که در اظهارات اوباما نیز دیده شد.
فاطمه صناعی- پس از ۱۸ ماه مذاکرات محرمانه، باراک اوباما دستور بازسازی کامل روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا را صادر کرد و به بیش از ۵۰ سال سیاست واشنگتن در قبال کوبا پایان داد. مقامات و رسانههای ایرانی اما تغییر سیاست آمریکا را به عنوان عدم تاثیرپذیری تحریمهای آمریکا در تغییر موضع کوبا تعریف کردند؛ با این وجود تفاوتهای عمدهای میان آمریکا و ایران و همچنین کوبا و آمریکا وجود دارد.

اگر چه به دلیل تفاوتهایی که ایران و کوبا دارند، الگوی برقراری رابطه این کشور با آمریکا نمیتواند در مورد رابطه تهران – واشنگتن هم صدق کند اما این الگو را به دلیل اعلام رسمی شکست سیاست انزواسازی آمریکا به نفع ایران است.

اوباما پیش از این نیز وعده داده بود که تلاش خواهد کرد برقراری رابطه با دشمنان آمریکا را در دستور کار قرار خواهد داد چرا که به باور او سیاست انزواسازی آمریکا از کارآمدی سابق برخوردار نیست.

اما اینکه الگویی که منتج به برقراری رابطه میان آمریکا و کوبا پس از نیم قرن شد میتواند قابل تبعیت پیرامون روابط ایران و آمریکا باشد باید گفت ایران و کوبا با وجود اینکه تشابهاتی دارند از شرایط متفاوتی برخوردارند و نمیتوانند دو کشور از الگوی یکدیگر تبعیت کنند.

تشابهات ایران و کوبا

تشابه اندکی میان شرایط سیاسی ایران و کوبا وجود دارد و آن این است که هر دو کشور ایران و کوبا پس از تجربه انقلاب، همه نفوذیهای آمریکایی را از کشور خود اخراج کردند و توازن قدرت در منطقه خود را تغییر داده و با تحریمها و فشارهای آمریکا مواجه شدند.

تفاوتهای رابطه آمریکا -کوبا و آمریکا - ایران

اوباما در مصاحبه اخیر خود به بخشی از تفاوتهای رابطه آمریکا با ایران و کوبا اشاره کرد وگفت: شما میدانید، کوبا رویدادی بود که در ۵۰ سال ما مدام رفتارهای مشابهی داشتیم اما هیچ چیز تغییر نکرد و سپس این سوال مطرح شد که آیا نباید با یک کشور تقریباً کوچک که هیچ تهدیدی برای ما و همپیمانان ما ندارد، رفتار متفاوتی ایجاد میکردیم؟

بنابراین تاریخچه زیادی وجود دارد که از تاریخچه بین ما و کوبا متفاوت است و اهمیت راهبردی که تهران دارد با اهمیت راهبردی که کوبا دارد، متفاوت است.

دشمنی با اسرائیل مهمترین خصیصه ایران برخلاف خط مشی کوبا

یک هفته نامه آمریکایی طی یادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی در واقع از کشورهای عمده در زائل کردن اهداف سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا و از مخالفان برجسته با اسرائیل، متحد واشنگتن است و این برخلاف خط مشی کوبا است.

مگزین به ویژگیهای ایران و تفاوتهای آن با کوبا برای آمریکا اشاره کرد و افزود: اول از همه اینکه ایران تهدیدی بسیار بزرگتر از کوبا برای آمریکا است و جمهوری اسلامی در واقع از کشورهای عمده در زائل کردن اهداف سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا و از مخالفان برجسته با اسرائیل، متحد واشنگتن است و این برخلاف خط مشی کوبا میباشد. همچنین ایران از حامیان مبارزین مشغول به نبرد نیابتی در منطقه میباشد.

اصول انقلاب ایران تفاوت عمده با کوبا

یکی از مهمترین تفاوتهای سیاستهای خارجی ایران با کوبا در قبال آمریکا اصولی است که انقلاب اسلامی بر پایه آن برپاشده و آن حمایت جمهوری اسلامی ایران از مستضعفین جهان و پافشاری بر مقاومت اسلامی است.

در حال حاضر حمایت از مقاومت اسلامی در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین و حمایت از دیگر مستضفین جهان در بحرین و یمن در راستای تقویت فرهنگ مقاومت اسلامی در دستور کار ایران قرار دارد..

المانیتور هم به چند موضوعی که باید از تغییر رابطه آمریکا و کوبا جدا کرد، اشاره کرده است: سیاست تحریم آمریکا تاثیرگذار نیست و ایران به دلیل منابع طبیعی، موقعیت ژئوپلتیکال و هویت، میتواند قویتر از کوبا ظاهر شود. مقاومت یک ابزار قدرتمند است. علی رغم روابط دیپلماتیک، دشمنی میان دو کشور به پایان نرسیده است همانطور که در اظهارات اوباما نیز دیده شد.

آنچه از تفاوتهای راهبردی میان ایران و کوبا و اهمیت این دو کشور برای آمریکا برداشت میشود این است که زمانی که تحریمها برکشوری چون کوبا که از لحاظ نقش آفرینی در جهان قابل مقایسه با ایران نیست بیاثر بوده چطور میتوان استنباط کرد که تحریمها بر عملکرد و سیاستهای اصولی ایران تاثیر گذار باشد.

https://shoma-weekly.ir/sdzf3m