سیاسی

ایران در مقابل تحریم ها، اهرم فشار دارد


نورالله حیدری دستنایی در خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا بر علیه ایران گفت: همان طور که در خبرها آمده اتحادیه اروپا در پیروی کورکورانه محض از استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و اسرائیل در پی آن هستند تا با تشدید تحریم‌ها در حوزه نفتی کشور ما را تحت فشار مضاعف قرار دهند.
وی افزود: تحلیل بنده این است که این حرکت پیش از آنکه ایران را تحت فشار بگذارد؛ یک جنگ روانی و یک شانتاژ خبری محسوب می‌شود. به دلیل آنکه اتحادیه اروپا نیاز به بخش‌های اقتصادی کشور و منطقه دارد و ابتدا خود آسیب می‌بیند واقعیت امر هم همین است زیرا ما وابستگی به اتحادیه نداریم و بالعکس با وجود تنگه هرمز و استفاده هم‌پیمانان اتحادیه برای حمل و نقل نفت قاعدتاً آنها بیشتر از این تحریم آسیب می‌بینند.
عضو فراکسیون موتلفه اسلامی با بیان وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضرد چار مشکلات درونی هستند بنده یک بخش این تحریم را فرافکنی می‌دانم زیرا آنها بدین ترتیب می‌خواهند این مسأله به دست فراموشی سپرده شود و به همین دلیل دست به جنگ روانی و تبلیغاتی می‌زنند. اما از سوی دیگر این کشورها بی میل نیستند تا کشور مقتدر ما را با چالش مواجه کنند. اما در این عرصه مرتکب چند اشتباه استراتژیک شده‌اند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با اشتباهات استراتژیک اتحادیه اروپا در قبال ایران تصریح کرد: یکی از این اشتباهات ناشی از تفکر غلط غرب نسبت به ایران و وابستگی کشور به نفت است که چنین نیست البته ما به نفت وابسته هستیم اما نه آنچنان که اینها تصور می‌کنند.
نکته بعدی این است که آنها گمان می‌کنند ایران قدرت مقابله با این تنش‌ها و تحریم‌ها و توانایی بستن تنگه هرمز را ندارد. اما آنها هنوز نسبت به این موضوع یقین کامل حاصل نکرده‌اند و این نشانگر این است که آنها این تصمیم را چندان اثربخش نمی‌دانند. یکی به دلیل اختلاف درونی خودشان است و دوم اینکه دو مطلب برای آنها حائز اهمیت است یکی اینکه برخی کشورها در قبال این تحریم تردید داشته و نقض کننده آن هستند و نکته دوم آنکه آنها خود از این تحریم آسیب جدی خواهند دید.
حیدری با اشاره به مدت 6 ماهه اتحادیه اروپا در اجرایی نمودن این تحریم خاطر نشان کرد: کشورهای اتحادیه اروپا توقع دارند ایران در طی این مدت تعیین شده به مذاکره در این باب بپردازد البته این ظاهر قضایا است و آنها می‌خواهند وضعیت شرایط ایران را محک بزنند که مسلماً ایران قاطعانه با این موضوع نیز برخورد خواهد کرد. 
همچنین بهروز جعفری عضو فراکسیون موتلفه اسلامی در این رابطه گفت: تحریم یک وسیله ابزاری غرب بر علیه ایران است و آنها می‌خواهند بدین ترتیب در آستانه مذاکرات 1+5 از این موضوع به عنوان یک ابزار و اهرم فشار بر علیه ایران استفاده کنند و در مذاکرات ایران از موضع خود کوتاه بیاید.
وی با بیان برخورد متقابل ایران در این تحریم‌ها افزود: ایران در مقابل این تحریم‌ها اهرم‌های فشاری دارد که پیش از آنکه به ضرر ما باشد به ضرر آنهاست. مثلاً اگر انتقال نفت از خلیج فارس و تنگه هرمز متوقف شود مسلماً آنان را دچار بحرانهایی در منطقه خواهد کرد و با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.
جعفری با اشاره به عدم تبعیت برخی از کشورهای اتحادیه اروپا تصریح کرد: کشورهایی همچون روسیه و چین در مقابل این تحریم موضع گرفته‌اند به صورتی که کشور چین اعلام کرده است که واردات نفت خود را افزایش می‌دهد و این تفکر در آنها وجود دارد نه تنها این تحریم‌ها بی فایده است بلکه قدرت ایران تقویت می‌شود.

 

https://shoma-weekly.ir/mxSG5x