بین الملل

ایران تنها کشوری است که به امنیت و استقلال عراق بها می‌دهد

ایران کمک‌های لازم را به ملت عراق برای مقابله با گروهک‌های تکفیری انجام داده و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی تنها کشوری است که اهمیت فوق‌العاده‌ای برای استقلال و امنیت عراق قائل است.
مهدی کاشی- شاید خوشبین ترین تحلیلگر مسائل بینالمللی در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق گمان نمیکرد که این دو کشور روزی نزدیکترین رابطه را در میان کشورهای منطقه داشته باشند. سقوط صدام در سال 2003 همه معادلات موجود در خصوص رابطه ایران و عراق را تغییر داد و در حال حاضر که یازده سال از سقوط صدام میگذرد، ایران و عراق بهترین دوران روابط خود را می گذرانند. ایران در شرایط سخت هجوم جریانهای تکفیری یار و یاور مردم عراق بوده و دولت این کشور را در سرکوب تروریستها یاری کرده است. از طرفی تعلق قلبی شیعیان ایران به وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شرایطی را فراهم کرد تا همه ساله در ایام اربعین حسینی تعداد زیادی از مردم کشور، خود را به کربلای معلی برسانند و اوج دلدادگی خود به معارف اهل بیت(ع) را به رخ جهانیان بکشانند. از سوی دیگر این هفته ابراهیم جعفری نخستوزیر سابق و وزیر امور خارجه عراق هم به تهران آمد تا چندمین سفر دیپلماتیک خود در ماههای اخیر میان دو کشور ایران و عراق اتفاق بیافتد. این اتفاق بهانهای شد تا به سراغ حسن هانیزاده تحلیلگر مسائل خاورمیانه برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

حسن هانیزاده در گفتگو با شما در خصوص تجمع شیعیان جهان در کربلای معلی در روز اربعین حسینی اظهار کرد: اربعین سال جاری یکی از بزرگترین اجتماعات اسلامی شیعی در کربلا بود که حدود 20 میلیون زائر حسینی در کربلا تجمع کردند.

وی افزود: این تجمع یک پیام انسانی برای همه جهانیان است که عاشقان حضرت اباعبدالله (ع) علی رغم تهدیدات گروههای تکفیری در این تجمع پر شور از بیش از 30 کشور جهان تجمع کردند و این نشاندهنده یک سلسله علقهها و علاقههایی میان شیعیان وعراق است که مرز جغرافیایی را بر نمیتابد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به سهلالوصل بودن این حرکت عظیم در مرزهای ایران و عراق اشاره و بیان کرد: برای نخستین بار در تاریخ عراق، زائران بدون تشریفات پرتکلی و تشریفات ظاهری وارد عراق شدند و این نشان میدهد که عاشقان حضرت اباعبدلله یک هدف دارند و آن هم زیارت است.

هانیزاده با بیان این مطلب که «روابط ایران و عراق در طول دهها سال گذشته در اوج خود قرار دارد« خاطر نشان کرد: بعد از سال 2003 و سرنگونی رژیم صدام روابط ایران و عراق به جایی رسیده است که مسائل تشریفاتی در این روابط جایی ندارد و دو ملت ایران و عراق و مردم ایران به عشق ائمه اطهار این نوع مرزهای تشریفاتی و ظاهری را درهم شکستند و اکنون روابط ایران و عراق در طول دهها سال گذشته شاهد اوج شکوفایی خودش است.

وی به تلاش بدخواهان منطقهای و فرامنطقهای برای تیرهکردن روابط میان دو کشور اشاره کرد و گفت: طبیعی است برخی از کشورهای عرب منطقه که نزدیکی و همگرایی دو ملت ایران و عراق را بر نمیتابند در مسیر همکاریها و روابط ایران و عراق سنگاندازی کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با انتقاد از سازمان ملل متحد یادآور شد: اشارههای غیر منطقی از سوی سازمان ملل صادر میشود مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی در جریان کمک به عراق تحریمهای اعمال شده علیه خودش را زیر پا گذاشته است؛ در حالی که ملت ایران در شرایط سختی به کمک ملت عراق شتافتند.

هانیزاده در پایان گفت: ایران کمکهای لازم را به ملت عراق برای مقابله با گروهکهای تکفیری انجام داده و این نشان میدهد که جمهوری اسلامی تنها کشوری است که اهمیت فوقالعادهای برای استقلال و امنیت عراق قائل است.

https://shoma-weekly.ir/GNelVb