سیاسی

ایجاد چند حزب قوی شبیه مؤتلفه مانع انتخابات احساسی خواهد شد

قوی‌ترین حزبی که در کشور وجود دارد حزب مؤتلفه است که بیش از ۵۰ سال فعالیت و بیش از ۲۰۰ دفتر در شهرستان‌های سراسر کشور دارد؛ اگر بشود دو سه حزب شبیه به مؤتلفه ایجاد کرد، می‌شود به سمت انتخابات به صورت حزبی پیش بریم؛ در این صورت دیگر کسی نمی‌تواند با سر دادن شعار پیروز انتخابات شود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه می‌توان با تجمیع احزاب، فعالیت‌های سیاسی قوی و منسجمی داشت، اظهار کرد: به دلیل فعالیت خانه احزاب همکاری بین گروه‌ها و جناح‌های سیاسی رشد و توسعه داشته و امیدواریم در آینده به سمت تشکیل احزاب جامع و قوی برویم.

حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت تشکیل احزابی قوی و منسجم در کشور گفت: اصولاً حکومت‌های پارلمانی دارای حزب هستند و جایی نیست بدون احزاب قوی انتخابات پارلمانی داشته باشد.

وی افزود: در ایران اوایل انقلاب به دلیل شرایط مختلف، احزابی که جنبه ملی داشتند یا متوقف شده و یا از بین رفته بودند و پس از آن نیز به دلیل جنگ و درگیری‌هایی که وجود داشت عملاً به این مسئله کمتر پرداخته شد؛ دهه دوم انقلاب احزاب فعال شدند که توانستند رشد زیادی داشته باشند.

غفوری‌فرد همچنین اظهار کرد: از سال ۷۶ به بعد درگیری بین احزاب زیاد شد و برای اینکه تنش‌ها را کم کنیم ایده «خانه احزاب» مطرح شد تا احزاب و تشکل‌های سیاسی با جمع شدن در یک باشگاه مسائل خود را به صورت داخلی حل کنند و به جامعه کشیده نشود که این ایده تأثیرات قابل توجهی داشت.

وی گفت: احزاب چند دوره در داخل و خارج از کشور فعال بودند اما به دلیل دخالت‌ها و زیاده‌خواهی‌های برخی افراد فعالیت خانه احزاب متوقف شد اما در دولت جدید اساس‌نامه آن تدوین و تصویب شد و ما شاهد راه‌اندازی مجدد خانه احزاب هستیم و همه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی در آن حضور دارند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه خانه احزاب از سوی همه جناح‌ها شناخته شده و ریاست آن هر ساله بر عهده یکی از احزاب است، گفت: به دلیل فعالیت خانه احزاب همکاری بین گروه‌ها و جناح‌های سیاسی رشد و توسعه داشته و امیدواریم در آینده به سمت تشکیل احزاب جامع و قوی برویم.

غفوری‌فرد ادامه داد: در خانه احزاب ۱۸۶ تشکل عضو هستند که هنوز عده‌ای از تشکل‌های سیاسی و صنفی به عضویت این خانه درنیامده‌اند؛ برخی از اینها سیاست‌ها و اهدافشان یکی است که می‌توان آنها را تجمیع کرد تا فعالیت سیاسی قوی و منسجمی داشته باشند.

وی اظهار کرد: البته احزاب به این نتیجه رسیده‌اند که باید چند حزب جامع داشته باشند اما نیاز به قانون احزاب داریم؛ احزاب با یکدیگر اختلاف‌هایی دارند و باید سلیقه‌های مختلف در کشور را بپذیریم؛ تمام گروه‌هایی که به قانون اساسی وفادار هستند و استقلال و تمامیت ارضی کشور را قبول دارند می‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند اما می‌توان اینها را تجمیع کرد تا به یک حزب قوی دست پیدا کنیم.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: قوی‌ترین حزبی که در کشور وجود دارد حزب مؤتلفه است که بیش از ۵۰ سال فعالیت و بیش از ۲۰۰ دفتر در شهرستان‌های سراسر کشور دارد؛ اگر بشود دو سه حزب شبیه به مؤتلفه ایجاد کرد، می‌شود به سمت انتخابات به صورت حزبی پیش بریم؛ در این صورت دیگر کسی نمی‌تواند با سر دادن شعار پیروز انتخابات شود.

وی با اشاره به تغییر ۷۰ درصدی مجلس دهم نسبت به مجلس نهم گفت: اگر احزاب قوی فعال شوند انتخابی که از سوی مردم صورت می‌گیرد دوام و بقای بیشتری خواهد داشت و شعارهایی که از سوی کاندیداها مطرح می‌شود دقیق‌تر شده و چارچوب مشخصی خواهد داشت و می‌توان انتظار پاسخگویی داشت.

غفوری‌فرد با اشاره به تلاش مجلس و احزاب برای تدوین قانون جامع احزاب گفت: احزاب باید تعریف بشوند و نحوه و گستره فعالیت‌ها آنها مشخص شود و لازم است هر حزبی در استان‌های متعدد دفتر و تشکیلات داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/MatUwx