بین الملل

اوکراین، محل جنگ روسیه و آمریکاست

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: این علاقه در دولت آمریکا و به ویژه بایدن وجود داشت که اوکراین محلی برای ضربه زدن به روسیه باشد. ضربه زدن به روسیه کار راحتی نبود و در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل حضور روسیه و حق وتویی که دارد، این امکان وجود نداشت که علیه روسیه اقدامی کنند و در حقیقت صحنه اوکراین طراحی شد تا این ضربه وارد شود.
فواد ایزدی با اشاره به کمک های نظامی، اطلاعاتی و مالی غرب به اوکراین گفت: جنگی که در این منطقه شاهد هستیم جنگ روسیه و غرب است و با توجه به حضور غربی ها در منطقه، می توان این جنگ را جنگ جهانی نامید.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه از سال 2014 تا سه ماه پیش که جنگ شروع شد، کشورهای غربی حدود هفت میلیارد دلار سلاح صادر کردند، افزود: آن ها نیروهای اوکراینی را آموزش دادند.

وی تاکید کرد: اوکراین رسما عضو ناتو نبود اما سرمایه گذاری که آمریکایی ها در اوکراین کردند خیلی بیشتر از اکثر کشورهای عضو رسمی ناتو بود.

ایزدی ادامه داد: در سه ماهی که از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد، غربی ها و در راس آن ها آمریکا هم در حوزه مالی، تبلیغاتی و لجستیک و مهم تر از همه آن ها، در حوزه اطلاعاتی به اوکراین کمک کرده اند. در حقیقت جنگی که در این منطقه شاهد هستیم جنگ روسیه و غرب است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این موضوع که نیروهای کشورهای غربی به صورت رسمی وارد جنگ نشده اند، درعین حال تصریح کرد: غربی ها از همه امکانات خود برای کمک به اوکراین و ضربه زدن به روسیه استفاده کرده اند. تحریم هایی که روسیه با آن ها مواجه شد، تحریم های کمی نیست و همه آن ها در راستای کمک به اوکراین است.

وی همچنین از اعزام مزدوران آمریکایی به اوکراین خبر داد و گفت: همه شبکه های مرتبط با آمریکا از جمله اعضای داعش در اوکراین حضور دارند.

ایزدی نبرد در اوکراین را جنگ جهانی سوم دانست و اظهار داشت: مجموعه ای از کشورها در اوکراین با روسیه جنگ می کنند و قصد دارند روسیه را از همه جهت نابود کنند. حتی در رسانه های آمریکایی اعلام شد، در کمک اطلاعاتی ارتش آمریکا، تعدادی از ژنرال های روسی در منطقه کشته شدند و برخی از کشتی های روسیه مورد هدف قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: البته دولت بایدن نسبت به انتشار این اخبار و درز اطلاعات نظامی اعتراض کرد زیرا ظاهر امر این است که آمریکایی ها فقط کمک مالی و تسلیحاتی دارند.

ایزدی افزود: این علاقه در دولت آمریکا و به ویژه بایدن وجود داشت که اوکراین محلی برای ضربه زدن به روسیه باشد. ضربه زدن به روسیه کار راحتی نبود و در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل حضور روسیه و حق وتویی که دارد، این امکان وجود نداشت که علیه روسیه اقدامی کنند و در حقیقت صحنه اوکراین طراحی شد تا این ضربه وارد شود.

https://shoma-weekly.ir/YGg8ZH