سیاسی

اولویت‌های کاری دولت یازدهم از نگاه رهبری

تأکید رهبر معظم انقلاب در سال84 بر اینکه دولت اسلامی باید با عمل و جهت‌گیری اسلامی کارگزاران آن محقق شود و اینکه امروز سلامت اقتصادی، اخلاقی و عملکردی کارگزاران را شاخص دولت مطلوب اسلامی می‌دانند و نشان می‌دهد معظم له فرآیند اسلامی شدن دولت‌ها را با ریل‌گذاری در هر دولت به خوبی دنبال می‌نمایند و انتظار دارند هر دولت جدید گامی به جلو در جهت اسلامی شدن بردارد.
حمید رضاترقی- شاخصهای دولت مطلوب اسلامی را که در سخنان رهبر معظم انقلاب با دولت یازدهم تبیین شده بود در شرح قبل بدان پرداختیم. این شاخص نشان میداد که رهبر معظم انقلاب همانطور که در اولین دیدار دولت نهم در سال 84 اشاره داشتهاند بر ضرورت دولتسازی اسلامی تأکید دارند و با تبیین ویژگیها و شاخصهای این نوع دولت به تلاش در جهت ساختن آن ادامه میدهند. آن روز فرمودند: معنای شعار دولت اسلامی این است که ما میخواهیم اعمال فردی، رفتار با مردم، رفتار بین خودمان و رفتار با نظامهای بینالمللی و نظام سلطه امروز جهانی را به معیارها و ضوابط اسلامی نزدیکتر کنیم.

امروز هم معظم له علیرغم اینکه دولت اسلامی در شعار رئیس جمهور یازدهم نبود ولی  بر شاخصهای دولتی که در این روزگار دولت مطلوب محسوب میشود میپردازند و با تبیین این شاخصها در واقع دولت یازدهم را در مسیر دولتسازی اسلامی ریلگذاری نمودند.

تأکید رهبر معظم انقلاب در سال84 بر اینکه دولت اسلامی باید با عمل و جهتگیری اسلامی کارگزاران آن محقق شود و اینکه امروز سلامت اقتصادی، اخلاقی و عملکردی کارگزاران را شاخص دولت مطلوب اسلامی میدانند و نشان میدهد معظم له فرآیند اسلامی شدن دولتها را با ریلگذاری در هر دولت به خوبی دنبال مینمایند و انتظار دارند هر دولت جدید گامی به جلو در جهت اسلامی شدن بردارد.

تکیه معظم له به موضوع عدالت، عقلانیت و محاسبه و به کار گرفتن خرد در تصمیمگیریها و مبارزه با فساد چه در دولت نهم و چه دردولت یازدهم نشان از اهمیت موضوع در فرآیند انقلاب دارد.

از جمله نکات مهم سخنان معظم له تأکید به استفاده از ظرفیت درونزای کشور و قانونگرایی و خدمت جهادی به مردم در این دولت جدید حاکی از تغییر شرایط کشور است که باید متناسب با آن مورد توجه بیشتر دولتمردان قرار گیرد.

   اولویتهای دولت:

رهبر معظم انقلاب با توجه به امکانات محدود و فرصت و همت محدود دولت بر ضرورت اولویتبندی در کارها تأکید و این اولویتها را چنین برشمردند:

  اقتصاد

اولویت اول) – ثبات و آرامش و خاموش کردن تلاطم عرصه اقتصادی

اولویت دوم) – مهار تورم

اولویت سوم) – تأمین نیازهای اساسی مردم

اولویت چهارم) – تحرک بخشیدن به تولید ملی

اولویت پنجم) – ایجاد اقتصاد مقاومتی که در مقابل بحرانها و جزر و مدهای بینالمللی مقاوم باشد.

اولویت ششم) – اجرای سیاستهای اصل 44

اولویت هفتم) – کاهش وابستگی به نفت در اقتصاد

اولویت هشتم) – مبارزه با مفاسد اقتصادی

  علم:

رهبر معظم انقلاب ضمن تأکید بر اینکه نگذاریم حرکت پرشتابی که در زمینه علم شروع شده متوقف شود به اولویتهای این بخش چنین اشاره فرمودند:

الف) – همکاری بین دستگاهها، مراکز علمی، تحقیقاتی و خدماتی ب) – تکمیل زنجیره علم و فناوری (ایده و فکر، علم، فناوری، تولید، بازارج) – اجرای سند تحول آموزش و پرورش د) – به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور ه) – تحول در جهت ارتقاء نیروی انسانی و) – حمایت از شرکتهای دانش بنیان

  سیاست خارجی

از سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیگر مناسبتها و اشارهای که در دیدار با هیئت دولت داشتند اولویتهای سیاست خارجی دولت را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد.

الف)- دفاع از حقوق هستهای ملت ایران ب) – ارتقاء بهرهوری سیاسی از جنبش عدم تعهدج) – توسعه دیپلماسی عمومی د) – توجه به مسئله فلسطین و آزادی قدس ه) – تهاجم علیه نظام سلطه در مسائل جهانی
 و) – تقویت همکاری
های دو جانبه منطقهای و بینالمللی ز) – حمایت از ملتهای به پا خاسته و بیداری اسلامی ح) – تقویت وحدت اسلامی

  در حوزه فرهنگی

رهبری ضمن تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگی هم حرفهای زیادی داریم که با اصحاب خودش در میان خواهند گذاشت. ولی از دیگر سخنان معظم له میتوان اولویتهای زیر را استفاده کرد:

الف) – تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی و پیوستهای فرهنگی ب) – بهبود فرهنگ کار ج) – اصلاح الگوی مصرفد) – تقویت فرهنگ قرآنی ه) – افزایش سرانه مطالعه و تیراژ کتاب و) – مقابله با اباحیگری و بی بند و باری اخلاقی

امیدواریم انشاءاله دولت یازدهم با کمک همه قوای دیگر و مردم بتواند این اولویتها را در حوزه عمل مورد توجه و دقت قرار داده و آن را اجرایی نماید.

 

https://shoma-weekly.ir/2cwc5E