سیاسی

اولویت دستگاه دیپلماسی نمایش قدرت برتر منطق ایران باشد

با توجه به شرایط کنونی جمهوری اسلامی و مقاومتی که ملت ما در برابر تحریم ها و مخالفت های استکبار جهانی در موضوه فعالیت های هسته ای از خود نشان داده به نحوی که غرب به صورت آشکار به این مسئله رسیده است که با فشار و تحریم نمی تواند زمینه شکست و فشار برایران فراهم کند می توان امیدوار بود با صبر و شکیبایی بیشتر و قدرت تصمیم گیری به موقع و عدم انفعال در برابر مواضع خودخواهانه غرب ، در اینده از موقعیت بهتری و نقش آفرینی مطلوب تری در عرصه بین المللی در منطقه برخوردار خواهیم شد .
دیدگاه نماینده ‌آلمان درباره آرامش در سوریه بدون حضور آقای بشار اسد بیانگر آن است که غرب در تلاش است تا دیدگاه خود را به ایران تحمیل کند.حضور ایران در چنین اجلاس هایی اگر با تدبیر و درایت صورت بگیرد می تواند موجب تغییر رویکرد غرب به بحران های منطقه ای و مخالفت با سیاست های خاورمیانه ای آمریکا شود.

کنفرانس مقدماتی اجلاس مونیخ بی حضور موثرترین دولتهایی که در راس بحران سوریه قرار دارند در تهران برگزار شد در حالی که در این کنفرانس از 60کشور جهان حتی از کردستان عراق نماینده وجود دارد اما جای نماینده های روسیه و سوریه در این کنفرانس خالی است.برگزاری کنفرانس مقدماتی اجلاس مونیخ برای برخی نشانگر اهمیت ایران و در تحللی برخی از کارشناسان بین الملل برنامه مناسبی برای نفوذ و رخنه در سیاست خارجی ایران است . حمیدرضا ترقی رییس مرکز امور بین الملل در گفتگو با قدس آنلاین به این موضوه پرداخته است .

-با توجه به اینکه گویی هنوز غرب به حل بحران سوریه بدون آقای بشار اسد می اندیشد و شاهد این ادعا گفته های اقای اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان است که د رتهران اعلام می‌کند که آینده‌ای برای سوریه با حضور اسد متصور نیست تحلیل شما از این دیدگاه چیست ؟.

همانطور که اشاره کردید کنفرانس مقدماتی اجلاس مونیخ در تهران بعد از اجلاس قبلی که در دوحه قطر تشکیل شده بود برای اولین بار در ایران در شرایطی برگزار شد که ایران با قدرتهای هسته ای به توافق رسیده است .بعد از رفع برخی موانع ارتباط با غرب در بحث مذاکرات هسته ای و توجه به جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و تاثیری که جمهوری اسلامی در حل مسئله سوریه دارد این اجلاس در ایران تشکیل شد تا اعضای حاضر در اجلاس بتوانند به انحاء مختلف بر دیدگاه ها و نقطه نظرات ایران در حل مسئله سوریه تاثیر بگذارند. از انجا که سوریه و روسیه که در مسئله بحران سوریه ذی نفع هستند در این اجلاس حضور ندارند می توان چنین برداشت کرد که دست اندرکاران این اجلاس به ویژه آلمان در تلاش هستند تا از طریق شرایطی که بعد از برجام رخ داده بتوانند بر رویکردهای ایران ورفتار ایران در عرصه منطقه ای تاثیر بگذارند. لذا دیدگاه نماینده آلمان در این کنفرانس به خود یخود نشان دهنده صحت این ادعاست آنجایی که ایشان به صراحت تاکید می کند که مشکل سوریه باید بدون حضور آقای بشار اسد حل شود در حالی که این دیدگاه درست نقطه مقابل مواضع جمهوری اسلامی است و ایران در طی چهار سالی که از بحران سوریه گذشته نشان داده که موضعی مخالف موضع غرب درباره سوریه دارد و اصلا ایران معتقد است که آقای بشار اسد خط قرمز ما در شرایط کنونی است .از این رو می توان خاطر نشان شد که به نظر می رسد کنفرانس مونیخ درصدد نفوذ در مواضع سیاست خارجی ایران نسبت به جبهه مقاومت است .از این رو لازم است تا جمهوری اسلامی با مراقبت و هوشیاری از فرصت به وجود آمده اجلاس تهران برای تاثیر گذاری در معادلات منطقه و احساس اینکه منطق جمهوری اسلامی در حل و فصل مسائل منطقه ای از استحکام بیشتری نسبت به دیگر پیشنهادات برخورد است استفاده نماید . همچنین ضمن حفظ رابطه خود با جبهه مقاومت و حمایت از سوریه اجازه ندهد که غرب دیدگاه های خود را بر منطقه تحمیل کند.

-یکی از خطیرترین وظایف ایران در اجلاسهایی که درتهران برگزار می شود نشان دادن قدرت منطق واستدلال ایران و تفاوت نگاه ایران و آمریکا در نگاه به مسائل بین المللی است به نظر شما راهبرد ایران در این مسئله چگونه باید انتخاب شود؟

-طبیعی است که جمهوری اسلامی درچنین اجلاس هایی باید در درجه اول قدرت خود را در حل وفصل مسائل منطقه ای نشان دهد و نشان دهد که سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر خلاف سیاست های تهاجمی و وحشیانه آمریکا است و دولت ایران هدفی غیر از حمایت از ملت های منطقه و حمایت از صلح و امنیت در منطقه ندارد در حالی که امریکاییها به دنبال ناامنی و بی ثباتی در کشورهای منطقه هستند.نشان دادن منطق قوی جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی مهمترین اولویتی است که دستگاه دیپماسی کشور باید بدان اهتمام ویژه ای داشته باشد . لذا جمهوری اسلامی باید از چننی فرصت هایی استفاده کند همانطور که در بحث مذاکره توانست با منطق مذاکره قوی و مستدل حقانیت خود را اثبات کند، در اینجا هم باید از منطق قوی خود در حل اختلافات منطقه ای بهره برداری کند. در این بین هوشیاری وزارت امور خارجه و دولت باید به صورت چند جانبه ای باشد .ضمن اینکه در راستای حل مسائل منطقه موضع گیری های صریح ،مناسب و در اولین فرصت اتخاذ شود با ارائه منطق قوی ، از آن سو نیز در برقراری ارتباط با کشورهایی ک در جنگ تحمیلی با در اختیار گذاشتن سلاحهای شیمیایی و ...در اختیار صدام بیشترین اسیب را به ایران وارد کردند از فضاهای دانشگاهی نهایت حفاظت و مراقبت را داشته باشد مبادا حضور و ورود این افراد در ایران زمینه ساز اجرای اهداف استکباری خود در ایران شود.

-مهاجران سوری و عراقی این روزها به یکی از بزرگترین معضلات اروپایی ها تبدیل شده اند به نظر شما توجه به اوضاع سوریه و حل بحران آن تا چه حد می تواند ناشی از مسائلی باشد که مهاجران برای غرب به ارمغان برده اندو وظیفه دولتمردان جمهوری اسلامی در این بین چیست؟

-اوضاع و احوال سیاست مداران اروپایی و واکنشهایی که به ورود مهاجران به کشورهایشان دارند ناشی از تبعات تصمیماتی است که قبلا اتخاذ نموده اند . روانه شدن آوارگان عراقی و سوری به سمت مرزهای اروپا مشکلات و معضلات مختلفی را در اروپا رقم زده به نحوی که موجب تخریب چهره اروپا در عرصه بین الملل شده است . علاوه بر مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی که گریبانگیر دولتهای اروپایی را از ورود آوارگان گرفته بیم ورود عناصر داعش و افراطی هایی که برای تخریب و ترور به سوریه رفته بودند و اینک قصد بازگشت به وطن خود را دارند از جمله مسائلی است که موجب دغدغهددو چندان و افزایش نگرانی های سران اروپایی شده است.مسلما به وجود آمدن چنین اوضاعی ناشی ازعملکرد و تصمصم غلط انها در حمایت از مخالفین دولت آقای بشار اسد است . جمهوری اسلامی می تواند با بهره برداری از معضلات و مشکلات موجود کشورهای اروپایی دیدگاه های منطقه ای خود ا تحمیل نماید .به نظر می رسد جمهوری اسلامی وظیفه خطیری برعهده دارد شاید بتواند با استفاده از منطق قوی آنها را به اشتباه خود در همراهی کردن با سیاست های غلط خاورمیانه ای آمریکا واقف کند .به نظر می رسد آگاه کردن اروپایی ها به تبعات افراطی گریهایی که توسط عربستان و امریکا و ترکیه و برخی کشورهای مرتجع منطقه حمایت می شوند می تواندم مقدمه ای علیه سیاست های استکباری آمریکا و ایجاد آرامش در منطقه تشود . و از این رو اگر ایران با اشاره و استفاده از مشکلات به وجود آمده در اروپا زمینه همکاری اروپا را با ائتلاف چهارگانه ایران ، روسیه، حزب الله و سوریه در مقابله با افراطی گری تررویسم فراهم کند در برابر آمریکا به بردی تاریخی و بی نظیر دست یافته است .

-آیا برگزرای کنفرانس مونیخ می تواند بیانگر قدرت بین المللی ایران و تاثیر گذاری جمهوری اسلامی در مسائل منطقه ای باشد؟

-قطعا برگزاری این اجلاس در تهران نشانه اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی و تاثیر گذاری ما در معادلات منطقه است .با توجه به شرایط کنونی جمهوری اسلامی و مقاومتی که ملت ما در برابر تحریم ها و مخالفت های استکبار جهانی در موضوه فعالیت های هسته ای از خود نشان داده به نحوی که غرب به صورت آشکار به این مسئله رسیده است که با فشار و تحریم نمی تواند زمینه شکست و فشار برایران فراهم کند می توان امیدوار بود با صبر و شکیبایی بیشتر و قدرت تصمیم گیری به موقع و عدم انفعال در برابر مواضع خودخواهانه غرب ، در اینده از موقعیت بهتری و نقش آفرینی مطلوب تری در عرصه بین المللی در منطقه برخوردار خواهیم شد . لذا در آینده شاهد فرصت های متعددی برای جمهوری اسلامی خواهیم بود که امیداوار هستیم دستگاه دیپلماسی بین المللی ایران از این فرصت ها نهایت استفاده را داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/ZFgfbZ