بین الملل

اولویت آمریکایی‌ها به بن بست کشاندن مذاکرات است

همان‌طور که تیم مذاکره‌کننده کشورمان دور گذشته بر خطوط قرمز نظام ایستاد و اعلام کردند با چنین توقعاتی مذاکره به نتیجه نمی‌رسد، آمریکایی‌ها با زیاده‌خواهی‌های خود قصد دارند دیپلمات‌های کشورمان را در صورت به نتیجه نرسیدن، مقصر جلوه دهند، در حالی که آمریکایی‌ها به‌دنبال به بن‌بست رساندن مذاکرات هستند.
مهدی کاشی- مذاکرات میان ایران و گروه۱+۵ برای نهایی کردن توافق جامع هستهای موسوم به وین ۶ در شرایطی آغاز شد که نگاههای مختلفی از سوی مذاکره کنندگان قبل از آغاز مذاکرات وجود داشت. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مقالهای توافق نهایی با ایران در خصوص پرونده هستهای را ممکن ولی دشوار دانست و اعلام کرد که اگر در این دور از مذاکرات توافقی حاصل نشود در پایان مهلت شش ماهه توافق ژنو مذاکرات قابل تمدید نخواهد بود. در مقابل محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در پیامی ویدئویی تشدید تحریمها علیه ایران را بیفایده دانست و طرف مقابل را دعوت کرد تا با واقع بینی وارد مذاکرات شود و دست از خیالبافی بردارد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس هم توافق با ایران را قطعی ندانست و اعلام کرد که فاصله زیادی تا توافق جامع هستهای با ایران وجود دارد. ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه هم خواستار هماهنگی در موضع گروه ۱+۵ قبل از آغاز مذاکرات شد. در ‌‌نهایت جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در آخرین اظهار نظر اعلام کرد که آمریکا متعهد به توافق جامع هستهای با ایران قبل از پایان مهلت شش ماه است. این اظهارنظرها قبل از آغاز دور نهایی مذکرات ایران و ۱+۵ برای تدوین پیش نویس نهایی بهانهای شد تا به سراغ دکتر فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

فواد ایزدی در گفتگو با «شما» در خصوص مواضع طرفهای مختلف مذاکرات قبل از آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اظهار کرد: هدف اصلی آمریکاییها از این گونه اظهار نظرها کارشکنی در روند مذاکرات است.

وی افزود: آمریکاییها در ظاهر خود را راغب به نتیجه بخش بودن مذاکرات نشان میدهند اما در واقع به دنبال بهانهای برای ترک میز مذاکرات هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به
زیاده
خواهی آمریکا و برخی طرفهای گروه ۱+۵اظهار کرد: طرح مسائل غیر هستهای در مذاکرات و پافشاری بر محدودیتهایی خلاف N. P. T نشان میدهد که هدف آمریکاییها توافق جامع هستهای با ایران نیست.

ایزدی زیاده خواهی در مذاکرات را خلاف رسیدن به یک توافق جامع دانست و تصریح کرد: زیاده خواهی در مذاکرات با توافق سازگاری ندارد و این گونه رفتارها نشان میدهد که طرف آمریکایی به بن بست کشاندن مذاکرات را در اولویت خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه تامین منافع رژیم صهیونیستی در اولویت برنامههای آمریکاییها قرار دارد ادامه داد: قبل از آغاز مذاکرات هیئتی بلند پایه از سوی رژیم صهیونیستی برای گفتگوهای فوری راهی واشنگتن میشود که این نشان میدهد آمریکاییها در وهله اول به دنبال راضی کردن رژیم صهیونیستی هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: رژیم صهیونیستی اصرار دارد که هر توافقنامه احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ شامل گزینه «غنیسازی صفر» باشد و در صورت اجازه به ایران برای غنیسازی اورانیوم، تنها بتواند تا سقف 5/3 درصد را غنی سازی نماید. ایزدی به دیگر خواسته مقامات رژیم صهیونیستی از آمریکاییها در مذاکرات اشاره و خاطرنشان کرد: اسرائیل همچنین به آمریکاییها اعلام خواهد کرد که توافقنامه باید بر اساس مدل خلعسلاح باشد که هم در پرونده ایران و هم پرونده سوریه اعمال خواهد شد، نه مدل نظارتی پیشنهاد شده و همچنین بر این اعتقاد هستند که توافقنامه باید به مسئله برنامه موشکی ایران نیز بپردازد.

وی در پایان یادآور شد: همانطور که تیم مذاکرهکننده کشورمان دور گذشته بر خطوط قرمز نظام ایستاد و اعلام کردند با چنین توقعاتی مذاکره به نتیجه نمیرسد، آمریکاییها با زیادهخواهیهای خود قصد دارند دیپلماتهای کشورمان را در صورت به نتیجه نرسیدن، مقصر جلوه دهند، در حالی که آمریکاییها بهدنبال به بنبست رساندن مذاکرات هستند.

https://shoma-weekly.ir/9UrJVW