بین الملل

اوباما به ماندن اسد فکر می‌کند

به نظر می‌رسد‌‌‌؛ افزایش فعالیت‌های گروه‌های مسلح در سوریه مثل جبهه نصرت و شکست مخالفان سوری در تشکیل دولتی انتقالی باعث شده است تا دولت اوباما در سیاست‌‌هایش در قبال سوریه بازنگری کند. وی همچنین در هفته‌های اخیر امید هم‌پیمانانش در خاورمیانه را برای راه اندازی جنگ مستقیم در سوریه ناامید کرد و در را به روی هرگونه دخالت نظامی بست. اوباما در سخنرانی تحلیف خود تأکید کرد که یک دهه جنگ پایان یافته است و گفت‌وگو تنها راه به سوی صلح است.

تلاش سران مخالف سوری شرکت کننده در نشست استانبول اینبار هم برای تشکیل دولت موسوم به «انتقالی» با شکست مواجه شد تا روند روشنشدن اتفاقات در سوریه و خارج شدن از آن در انتظار روزهای آینده باشد. منابع نزدیک به این مذاکرات خاطرنشان کردند، با خروج «معاذ الخطیب» رئیس ائتلاف قبل از پایان گفت و گوها، این نشست نیمهکاره رها شد.

ائتلاف مخالفان سوریه 21 ژانویه با صدور بیانیهای اعلام کرد‌‌‌: رهبران مخالف سوریه شرکت کننده در نشست استانبول تشکیل دولت انتقالی را به تأخیر انداختهاند تا این ائتلاف کمیتهای برای رایزنی با گروههای مرتبط با درگیری سوریه برای تعیین پایبندی آنها به این اقدام تشکیل دهد.

این گفتوگوها دومین تلاش برای تشکیل دولت انتقالی بود که به گفته رویترز «اعتبار آن را به خطر انداخت، آن هم در زمانی که کشور سوریه در حال لغزش به سوی جدال طایفهای بین اهل سنت و شیعیان است.» رویترز میافزاید‌‌‌: کشمکشها بین اعضای این ائتلاف باعث تضعیف تلاشهای توافق برای تشکیل دولت انتقالی شد. گفته میشود از بارزترین مسائل مورد اختلاف در این گفتوگوها، تعیین نخستوزیر برای دولت ادعایی مخالفان سوریه است.

  سردرگمی اوباما درباره چگونگی دخالت در بحران سوریه

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیسجمهوری آمریکا در مصاحبهای اعلام کرد که کشورش هنوز درباره نحوه برخورد با بحران سوریه مردد است. باراک اوباما در مصاحبه با نئوریپابلیک در پاسخ به پرسشی با این مضمون که «شما از لحاظ شخصی، عاطفی و اخلاقی چگونه با حوادث جاری در سوریه کنار میآیید؟» گفت‌‌:

هر روز صبح من از طریق «خلاصه خبرهای ریاستجمهوری» در جریان آخرین تحولات سوریه قرار میگیرم و علاوه بر آن تیمهای اطلاعاتی و امنیت ملی نیز به کاخ سفید میآیند و آخرین اطلاعات خود را در مورد سوریه در اختیار من قرار میدهند که به ندرت در میان آنها خبر خوبی وجود دارد.

اوباما اضافه کرد‌‌: در مورد موضوعاتی همچون سوریه، من از خود سؤال میکنم که آیا میتوانیم تغییری در این وضعیت بدهیم؟ آیا مداخله نظامی در سوریه نتیجهای دربر خواهد داشت؟ آیا مداخله ما در سوریه بر میزان حمایت ما از نیروهای حاضر در افغانستان تأثیری خواهد داشت؟ پیامدهای مداخله نظامی در سوریه چه خواهد بود؟ آیا مداخله در سوریه موجب بدتر شدن اوضاع و یا حتی استفاده از سلاح‌‌های شیمیایی نمیشود؟ بهترین وضعیتی که میتوان برای سوریه بعد از اسد متصور شد چیست؟

به نظر میرسد‌‌‌؛ افزایش فعالیتهای گروههای مسلح در سوریه مثل جبهه نصرت و شکست مخالفان سوری در تشکیل دولتی انتقالی باعث شده است تا دولت اوباما در سیاست‌‌هایش در قبال سوریه بازنگری کند. وی همچنین در هفتههای اخیر امید همپیمانانش در خاورمیانه را برای راه اندازی جنگ مستقیم در سوریه ناامید کرد و در را به روی هرگونه دخالت نظامی بست. اوباما در سخنرانی تحلیف خود تأکید کرد که یک دهه جنگ پایان یافته است و گفتوگو تنها راه به سوی صلح است.

  بحرانهای سوری و واکنشهای روسی

روسیه به عنوان مهمترین حامی فرامنطقهای سوریه که به شدت تحولات را دنبال میکند، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم نسبت به حمله علیه سوریه هشدار میدهد. به گزارش نووستی والری گراسیمف، فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه گفت‌‌‌: امکان وقوع یک جنگ بزرگ وجود دارد، کسی آن را رد نمیکند و نمیتوان گفت که روسیه برای این مسئله آماده نیست. همزمان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسها اعلام کرد که مسکو آماده واکنش به هرگونه چالش یا تهدید است. واضح است که روسیه انتظار ندارد که به این کشور حمله شود. روسیه به شکل نیم بند از حمله فرانسه علیه مالی حمایت کرده است به این دلیل که تا حدودی منافع و رأی آفریقا را برای خود در این حمله میبیند اما به هیچوجه نمیتواند بپذیرد که چنین اقدامی علیه سوریه انجام شود به این دلیل که ترکیب امنیتیاش در خاورمیانه بههم خواهد ریخت.

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه با انتقادی صریح از ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر تغییر موضع مسکو در قبال سوریه از دولت آمریکا خواست در برابر تلاشها برای حل مسالمتآمیز بحران این کشور سنگ اندازی نکند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از دیپلماتهای غربی خواست پیش از آنکه درباره موضع کشورش در قبال بحران سوریه اظهارنظر کنند، اندکی بیندیشند.

در اقدامی عملی نیز، نیروی دریایی روسیه نیز بزرگترین رزمایش دریایی خود را طی چند دهه گذشته در آبهای مدیترانه، دریای سیاه و نزدیک سواحل سوریه آغاز کرد. این رزمایش نیروهای دریایی و پیاده نظام را در برمیگیرد تا جدای از نشان دادن بازگشت روسیه به قدرت جهانی بهخاطر انجام رزمایش به دور از مرزهایش، پیامی را هم به مخالفان بینالمللی دمشق بدهد.

  ابراهیمی به شورای امنیت گزارش داد

اخضر ابراهیمی؛ فرستاده سازمان ملل متحد نیز روز سهشنبه در برابر اعضای شورای امنیت در خصوص بحران سوریه گزارشی ارائه داد که طی آن اعضای شورا را در جریان مذاکرات سه جانبهای که در ژنو میان وی و میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه و ویلیام برنز همتای آمریکایی‌‌اش انجام شده بود، قرار داد. اخضر ابراهیمی در یازدهم دسامبر گذشته با بوگاندوف و برنز در دومین دیدار در نوع خود در ژنو دیدار کرد تا درباره بحران سوریه گفتوگو کنند. در این نشست بر اصول راه حل سیاسی برای بحران سوریه تأکید شد اما اعضای این نشست بر سر موضوع چگونگی مرحله انتقالی به توافق نرسیدند.

 اسد با آرامش و اعتماد بهنفس بالا اوضاع را زیر نظر دارد

شبکه «المنار» گزارش داد اوضاع بشار اسد بسیار خوشایند است و وی اوضاع سوریه را از نزدیک دنبال میکند، تیم همراهش نیز از کاخ «الروضه» کارها را بهصورت عادی پی میگیرند. یکی از دیدارکنندگان عرب که به مدت بیش از سه ساعت با وی گفتوگو کرده است، به الاخبار گفته است با وجودی که خیلی تحتتأثیر تبلیغات منفی علیه اسد قرار نگرفته است، از آنچه دیده و شنیده است، غافلگیر شده است. رئیسجمهوری سوریه با بسیار از ملاقات کنندگان خود در کاخ الروضه دمشق دیدار میکند و تیم همراهش نیز اوضاع را بهطور عادی پیگیری میکنند. به گفته کسانی که با رئیسجمهوری سوریه دیدار کردهاند، از نظر شخصی، اسد فردی آرام و قوی و منسجم است و اعتماد بهنفس بالایش قابل توجه است.

https://shoma-weekly.ir/nlBmQJ