بین الملل

اوباما باز هم در پازل صهیونیستها

اوباما که در این سال ها زبان نرم دیپلماسی پیچیده امریکا در رابطه با جهان اسلام بوده در حال حاضر هم تلاش می کند تا از همین سیاست به نفع تل آویو بهره گیرد.
سمیه عظیمی- مراسم تحلیف باراک اوباما برگزار شد تا چهل و پنجمین رئیس جمهور امریکا از دموکرات ها برای 4 سال بر مسند ریاست جمهوری این کشور قرار گیرد.

شعار اوباما برای ورود به کاخ سفید، تغییر بود اتفاقی که به زعم ناظران سیاسی جلوه چندانی نه در حوزه سیاست خارجی و نه در بحث سیاست داخلی ایالات متحده نداشت، هرچند سیاست اوباما در برابر مسائل خاورمیانه نسبت به دولت های قبلی این کشور با اندکی نرمش روبرو بود.

نرمشی که عنوان دیپلماسی نرم را یدک می کشید و در واقع اعمال همان مواضع استکباری امریکا بود.

اما اوباما در خاورمیانه با دو مساله روبرو است، مسائلی که یک طرف آن همواره رژیم صهیونیستی قرار دارد، برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل و موضوع هسته ای ایران.

هرچند به ظاهر نشانه هایی از اختلاف نظر میان سران رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در خصوص برخی مواضع سیاسی به چشم می خورد و حتی زمزمه هایی نیز در خصوص ایجاد شکاف میان واشتگتن و تل آویو به گوش می رسد اما نباید فراموش کرد که دولت های امریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه همواره ثابت کرده متحد ردیف اول رژیم صهیونیستی بوده و هست.

لذا اتخاذ مواضع بیطرفانه و یا حتی در برخی موارد مخالفت صریح با خواست سران صهیونیست ، استراتژی جدید ایالات متحده برای حمایت از اسرائیل است.

یک حرکت نمایشی دو طرفه که از سویی در راستای پیشبرد اهداف کلان امریکا در جهان طرح ریزی شده و از طرفی قدم برداشتن به سمت مدیریت و حل نرم بحران های منطقه ای به نفع رژیم صهیونیستی به شمار می رود.

و شاید هدف اصلی امریکا از این حرکت آرام و نرم که در برخی موارد مخالفت آشکاری با مواضع اسرائیل نیز دارد تغییر اندیشه و ذائقه مردم کشورهای خاورمیانه برای روی کارآمدن دولت هایی همسو با امریکا و اسرائیل است تا از تشکیل دولت هایی کاملا اسلامگرا همانند آنچه که در ایران رخ داد جلوگیری شود و البته جریانات ضد غربی و ضد اسرائیلی که با جمهوری اسلامی نیز همسو باشند ظهور و بروزی نیابند.

اوباما که در این سال ها زبان نرم دیپلماسی پیچیده امریکا در رابطه با جهان اسلام بوده در حال حاضر هم تلاش می کند تا از همین سیاست به نفع تل آویو بهره گیرد.

اوباما که به خوبی درک کرده وقت زبان خشن بوش به سر رسیده سعی می کند که با راه انداختن دعوای زرگری میان خود و دولت تل آویو منطقه انقلاب زده خاورمیانه را مدیریت کرده و شعار تغییر را در تاکتیک های خود در مقابله با جریانات منطقه ای به اثبات رساند.

https://shoma-weekly.ir/za5B6C