سیاسی

اهداف سفر هیئت حزب موتلفه اسلامی به چین

هیئتی از حزب موتلفه اسلامی به ریاست حمیدرضا ترقی رئیس مرکز امور بین‌الملل این حزب به دعوت حزب حاکم چین به منظور بررسی مسائل آسیای غربی و روابط بین دو کشور عازم پکن شد.
به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، ترقی در باره این سفر گفت: این هیئت ۱۵ نفره که ترکیبی از اعضای شورای مرکزی و هیئت اجرایی و مسئولان استانی این حزب است، ضمن بازدید از پکن به دو استان جنوبی چین که دروازه جاده ابریشم دریایی است نیز مسافرت و از پیشرفتهای صنعتی و شهرسازی آن کشور دیدن خواهند کرد. وی در ادامه افزود: از سال ۸۳ که با سفر دبیر کل حزب به چین مراودات سیاسی حزب موتلفه اسلامی با حزب حاکم چین آغاز شده تا کنون بالغ بر ۱۳ هیئت بین دو حزب تبادل شده و همکاریهای بین دو حزب در تقویت روابط دو کشور به ویژه در دوران گذار از تحریمها و فشارهای هستهای و مسائل و مشکلات دنیای اسلام و منطقه بسیار مفید و مؤثر بوده است.

رئیس مرکز امور بینالملل حزب موتلفه اسلامی تلاش در جهت ارتقاء سطح مناسبات بین دو کشور و ارتقاء مقامات بازدید کننده از دو کشور و استراتژیک شدن روابط دو کشور در حوزههای اقتصادی، نظامی، سیاسی و توسعه روابط با مسلمانان چین و افزایش تعداد دانشجویان بورسیه در دو کشور و مبادلات علمی بین دانشگاههای دو کشور و حل مشکلات بازرگانان و همکاری چین در دور زدن تحریمهای غرب علیه ایران را از دستاوردهای این روابط و تعاملات دو حزب برشمرد و افزود: امروز حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور از مرز ۵۰ میلیارد دلار گذشته و در مسیر ۱۰۰ میلیارد گام برمیدارد و توازن و تعادل اقتصادی ما با غرب را میسر ساخته.

ترفی بیان داشت: چین قدرت اقتصادی اول دنیا خواهد شد و با رشد ۵/۷درصد کمک خوبی میتواند برای سرمایهگذاری در ایران برای افزایش رشد اقتصادی و رفع بیکاری داشته باشد.

وی برنامه این سفر را بررسی روشهای مبارزه با فساد در دولت و حزب حاکم چین، بررسی روند توسعه اقتصادی چین قبل از توسعه سیاسی، بررسی راههای همکاری دو حزب به عنوان عضو کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا، و بررسی و تحلیل واقعبینانه از حوادث خاورمیانه و جریانات تکفیری و خطر آن برای آسیا و مسلمانان جهان به ویژه چین و راههای جلوگیری از درگیری بین بودائیان و مسلمانان در شرق آسیا اعلام داشت.

رئیس مرکز بینالملل حزب موتلفه در مورد نتایج نشستهای حزب موتلفه و حزب حاکم چین نیز گفت: نتایج را میتوان به چند دسته تقسیم کرد؛ یکی از بخشها سیاسی است که مربوط به تعامل بین دو کشور و دوم بخش آن مربوط به مباحث اقتصادی است. ما توانستیم زمینههایی را فراهم کنیم که در دوران تحریم چینیها خیلی از مسائل ما را در رابطه با تحریم حل کنند و فشارهای حزب به دولت نقش بسیار اساسی بر مسئولان و مقامات چین گذاشت تا چین تحریمها را دور بزند و خرید نفت را و واردات از کشور ما را افزایش دهد و مشکلات بانکی را برای ما حل کند.

وی افزود: چینیها در سطوح خیلی بالا با ایران مراودهای نداشتند و شخصیتهایی که به ایران میآمدند در سطح بالا نبودند اما ما در این مدت تلاش کردیم که سطوح آمد و رفت مقامات تاثیرگذار چینی را به حد بالایی ارتقاء دهیم.

ترقی با بیان اینکه روابط ایران و چین در گذشته استراتژیک نبود و این روابط در طی این ۱۰ سال ارتباط ما به روابط استراتژیک تبدیل شد، اظهار داشت: یک بُعد آن روابط نظامی بین دو کشور است که به مانور مشترک میان دو کشور انجامید و همچنین میتوان به رفت و آمدهای مقامات نظامی دو کشور اشاره کرد.

ترقی در مورد دستاورد نشست مشترک حزب مؤتلفه و حزب حاکم چین نیز گفت: کمک به ارتباط برقرار کردن شهردار تهران با چند شهردار در کشور چین و دعوت از آنها برای سفر به ایران از نتایج نشستهای مشترک با حزب حاکم چین است. همچنین هماهنگیهایی برای قراردادهای برای خرید اتوبوس و مینیبوس از دیگراقدامات است که ما مقدمات آن را آماده کردیم و سپس توافق کردیم و قرارداد بستیم.

این سفر از ۲۶ آبان تا ۶ آذر ماه بطول خواهد کشید و هیئت حزب موتلفه مهمان واحد روابط بینالملل حزب حاکم چین میباشد.


https://shoma-weekly.ir/N4JYWD