سیاسی

ان بعض الظن اثم

شهید آیت الله دکتر بهشتی: مکرر دیده‌ام که خصلت‌های بیرونی بعضی از ما در جهت مخالف این ویژگی‌ها (ویژگی‌های حزب خدامحور) به کار می‌افتد و آهنگ تخریبی پیدا می‌کند. آفت این ویژگی‌ها، خودخواهی‌های شخصی، خودمحوری‌ها، سوء ظن‌ها و بدگمانی‌های بی‌جایی است که نسبت به یکدیگر عمل کنیم.

شهید آیت الله دکتر بهشتی: مکرر دیدهام که خصلتهای بیرونی بعضی از ما در جهت مخالف این ویژگیها (ویژگیهای حزب خدامحور) به کار میافتد و آهنگ تخریبی پیدا میکند. آفت این ویژگیها، خودخواهیهای شخصی، خودمحوریها، سوء ظنها و بدگمانیهای بیجایی است که نسبت به یکدیگر عمل کنیم.

گاهی میشود برادرها یا خواهرها فکر می‌‌کنند منشاء و مایه این سوءظن و بدگمانیها در درون کار تشکیلاتی است. ولی گاهی این طور نیست.

افراد با آن خصلتهای منفیای که دارند وقتی وارد یک تشکیلات میشوند در حقیقت با خودشان این میکروبها را وارد تشکیلات میکنند.

و به همین جهت است که یکی از واجبات تشکیلات این است که دائماً مراقب باشد تا میکروبها از بیرون وارد پیکره و عمق تشکیلات نشوند.

***

بدگمانی نسبت به برادر یا خواهر دینی، گاه گناه است و نسبت به برادر یا خواهری که در مجموعه حزب خدامحور موتلفه اسلامی دارد کار میکند گناه مضاعف است.

عواقب این گناه در مرحله اول کدر شدن روح و قلب برادر یا خواهری است که بدگمانی نسبت به دیگری یافته است.

انسان پاک و منزه، همواره رستگار و موفق است. قد افلح من تزکی. همین که میکروب و گناه بدگمانی به او راه یافت. از پاکی و تنّزه فاصله میگیرد. قلب باصفای در درون هر مؤمن و مؤمنه، دچار تیرگی سوء ظن میشود و از صفای الهی به اندازه همین بدگمانی دور میگردد. شیطان و نفس هم محیط را مساعد مییابد و آن را آلوده میکند و کار به دیگری و گرفتگی دل و روح میرسد. (نزغ شیطان)

در بین برادران و خواهران موثر میگردد و شادی شیطان و نکبت گناه و خشم و غضب الهی، این برادر یا خواهر را از صفا و صمیمیت ایمانی به رنج و درد بدگمانی مبتلا میسازد. و بتدریج حزبی که باید خدایی باشد، معبد و مسجد باشد و هر نیت و گفتار و کردار در آن تقّرب الی الله را بیشتر کند و دوستی و محبت اسلامی را افزایش دهد، جهنمی میشود که گناه در آن عذاب میآورد و دلها سرشار از کینه و خشم نسبت به برادران و خواهران ایمانی میگردد. نگاهها بجای محبتریزی، غضب باری میکند. همه به هم سوءظن پیدا میکنند و این حزب، طاغوت میشود.

***

چه کنیم چنین نشود؟

استغفار کنیم، همه روزه از اینکه وسوسه خناسان و کید دشمنان و ضعف نفس خودمان موجب ورود میکروب گناه سوء ظن در خودمان و در حزب شده باشد استغفار کنیم. برای برادران و خواهرانی که باید آنها را در ایمان بر خود مقدم بداریم، استغفار نماییم. «ربنا اغفرلنا ولاخواننا الذین سبقونا بالایمان، ولا تجعل فی قلوبنا غلاً للذین آمنوا»

تمرین کنیم که نسبت به برادر و خواهر ایمانی خود سوء ظن را به خودمان راه ندهیم و گفتار او را صادقانه بدانیم، (صدق اخاک)

اگر یافتیم که برادری یا خواهری نسبت به خود ما سوءظنی یافته است. سعی کنیم در زودترین فرصت، آن را رفع نماییم. او را حلال کرده ببخشیم، و صمیمیت خود را با او بیشتر کنیم.

اگر احساس سوءظن نسبت به برادری پیدا کردیم، آن را صمیمانه همراه با ادب و اخلاق با وی مطرح کنیم و موضوع را حل نماییم و اگر میسر نیست با خودش صحبت کنیم با مسئول او یا یکی از همراهانی که وی نسبت به او احترام دارد بطور خصوصی صحبت کنیم تا آن مسئول یا آن برادر موضوع را بررسی نماید و به صفا تبدیل کند. هر مسئول خوب خدامحور، مراقبت نماید که در زیر مجموعه او یا در درون معبد حزب سوءظن و بدگمانی راه نیابد و اگر رخنهای پدید آید به سرعت و با دقت کافی آن را چاره سازد.

***

اگر حزب برای یک یک ما عبادتگاه مسجد است. در معبد خدای متعال با همه یارانی که به عبادت آمدهاند نگاه و گفتار و رفتار محبت آمیز و برادرانه داشته باشیم. تا برکات و رحمت و توفیقات الهی بر ما و خانواده ما و ملت و حزب ما فراوان گردد. چنین باد انشاءالله

https://shoma-weekly.ir/xcBske