بین الملل

انقلاب مصر کاملا سرکوب نشده است

حکومت مصر در شرایطی دست به سرکوب مخالفان و حامیان اخوان می زند که از سوی امارات متحده و عربستان و کویت حمایت مالی می شود و این مسئله نشان می دهد که آنها با برنامه به میدان آمد‌ه‌اند و آمریکا هم به دنبال این است که نشان دهد نقشی در کمک به ارتش مصر ندارد تا چهره ارتش در بین توده‌های مردم از نگاه یک ارتش وابسته پاک شود.
گفتگو: مهدی کاشی- فضای مصر همچنان ملتهب و نگران کننده است و تشنج و در گیری کار این روزهای مردم مصر شده است. محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر طی هفته گذشته بار دیگر خود را رئیس جمهور قانونی مصر دانست و البته دستگاه قضائی مصر هم مرسی رابه جرم کشتار مردم محاکمه می کند. طرفداران مرسی و اخوان المسلمین همچنان از این وضعیت ناراضی هستند و بعد از ممنوعیت فعالیت اخوان این وضعیت تشدید هم شده است باید دید آیا سرانجام انقلاب ژوئن 2011 مصر به چه وضعیتی تبدیل خواهد شد به همین بهانه به سراغ جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:

جعفر قنادباشی در گفتگو با «شما» در خصوص فضای داخلی مصر اظهار داشت: فضای داخلی کشور مصر این روزها با توجه به کودتایی که اتفاق افتاد بسیار ملتهب است و نظامیان به دنبال سرکوب مخالفان و طرفداران مرسی هستند.

وی با تاکید بر تداوم همه روزه این راهپیماییها خاطرنشان کرد: طرفداران اخوان و مخالفان نظامیان در اکثر شهرهای مصر تجمع می کنند و با برگزاری تظاهرات به دنبال پایان دادن به این کودتا و آزادی مرسی هستند و مسئلهای هم که این اعتراضات را وارد فاز جدید تری کرد این بود که فعالیت سیاسی اخوان تقریبا به حالت تعلیق در آمد و دستگاه قضائی مصر از بازماندگان حکومت مبارک به شمار میرفتند، وی را تبرئه کردند تا موجی از نارضایتی در میان تودههای مختلف مردم ایجاد شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تخریب چهره مرسی را یکی از اهداف نظامیان دانست و خاطرنشان کرد: چهره مرسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری مصر یک چهره محبوب در کشور مصر به شمار می رفت، اما بعد از کودتا نضامیان قصد دارند فضا را علیه مرسی کنند و خود را به عنوان ناجی مردم مصر نشان دهند.

قنادباشی افزود: عنوان کردن این که مرسی وابسته به غرب است و این که قصد دارند وی را با لباس زندانی به دادگاه بیاورند و محاکمه کنند، همه در راستای تخریب چهره مرسی و همچنین اسلامگرایان مصر است تا بار دیگر کسانی با چنین تفکری به حکومت نرسند و در سطح کشور مصر محبوبیت پیدا نکنند.

وی ادامه داد: در برابر تخریب چهره مرسی چهره ژنرال السیسی به عنوان یک ناجی برای مصر شناخته می شود، در حالی که وابستگی مصر و ارتش این کشور به غرب و به خصوصث به آمریکا بر کسی پوشیده نیست و آنها برنامه وسیعی برای بازگرداندن سردمداران زمان مبارک به صحنه سیاسی دارند.

این کارشناس خاورمیانه وابستگی ارتش و حکومت السیسی به پولهای عربستان و کویت و امارات را یکی از دلایل وابستگی حکومت مصر دانست و گفت: حکومت مصر در شرایطی دست به سرکوب مخالفان و حامیان اخوان می زند که از سوی امارات متحده و عربستان و کویت حمایت مالی می شود و این مسئله نشان می دهد که آنها با برنامه به میدان آمدهاند و آمریکا هم به دنبال این است که نشان دهد نقشی در کمک به ارتش مصر ندارد تا چهره ارتش در بین تودههای مردم از نگاه یک ارتش وابسته پاک شود.

قنادباشی در پایان فضای انقلاب مصر را برای تداوم مناسب دانست و گفت: نمی توان به طور قاطع گفت که کار انقلاب مصر تمام شده است زیرا مردم مصر هیچ گاه زیر بار بازگشت عناصر حکومت مبارک نخواهند رفت و فریب ارتش را نخواهند خورد، همچنین برخورد قهر آمیز ارتش با اخوان که شامل دستگیری سران آن و همچنین جلوگیری از فعالیت آنها انجامید فضا را برای ادامه کار ارتش سخت تر می کند و نمی توان گفت که آنها موفق به سرکوبی مخالفان خواهند شد.

https://shoma-weekly.ir/JfaLzS